vocht afdrijven

Vocht is bij mij echt een enorme boosdoener, samen met stress. Het staat mijn progressie in de weg en ik doe momenteel werkelijk alles om dat overtollige vocht af te drijven. Daarom deel ik vandaag wat tips en heb ik onderzoek gedaan naar voedingsmiddelen die vocht afdrijven!

Waardoor kan je vocht vasthouden?

Natuurlijk is het eerst handig om te weten of het echt vocht is dat je vasthoud. Je kan het bijvoorbeeld merken als je een tijd lang ongezond gegeten hebt. Handig is om dan even na te gaan wat je allemaal hebt gegeten, en hoeveel. Zo kan je voor jezelf inschatten of het echte kilo’s zijn of dat het ‘water gewicht’ is. Want misschien heb je wel heel veel zoute voedingsmiddelen gegeten, of ben je zwaarder na een cheatday waarop je dingen eet, die je normaal gesproken niet eet. Als je de oorzaak kunt achterhalen is het ook veel makkelijker om de oplossing te vinden.

Een cheatday zou dus de oorzaak kunnen zijn, maar er zijn nog veel meer dingen die er voor kunnen zorgen dat je extra vocht vasthoud. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet en ik hoop dat je daardoor de oorzaak van jouw water retentie kunt achterhalen én vervolgens kunt oplossen.

Vocht vasthouden door: Creatine

Het staat ook op de verpakking van de meeste creatine supplementen, maar van dit goedje kan je echt vocht vasthouden. Ik merkte het ook toen ik van mijn bulk fase ineens ging afbouwen naar mijn cut fase. Ik nam geen creatine meer en ik verloor mijn eerste kilo’s super snel. Het is wel een lastige afweging want mijn kracht neemt ontzettend toe als ik creatine neem. En ik wil het liefst mijn kracht tijdens een cut fase zo veel mogelijk behouden, maar dat gaat dus niet. Ik stop tijdens een cut fase altijd met het gebruik van creatine, want ik heb niks aan al dat extra vocht. Het belemmert mijn progressie en dat is niet fijn! Ik neem de vermindering van mijn kracht dan maar voor lief.

Beta Alanine

Toen ik begon met het gebruik van creatine kwam ik 2 kilo aan. Maar die 2 kilo ging over in 3 kilo toen ik er Beta Alanine bij ging gebruiken. Ook op dit product staat vermeld dat: ‘weight gain may occur.’ Je kunt er dus van aankomen. Maar, als je dit lange tijd gebruikt en daarbij ook intensief krachttraining doet, kan dit natuurlijk ook spiermassa zijn. Natuurlijk zal het gewicht wat je dan bent aangekomen niet heel veel zijn, want zoveel spiermassa kan je niet aankomen in korte tijd. Ook hierbij is het weer een lastige afweging. Kies je voor je kracht of voor je shape? Wellicht heb jij het geluk dat jouw lichaam niet zo snel vocht vasthoud of niet gevoelig is voor dit soort supplementen. Dan heb je geluk!

vocht afdrijven

Zout

Wie kent ‘m niet. De grote boosdoener: zout. Het zit overal in en je krijgt het vaak in overvloed binnen. Tijdens cutten houd ik hier zo veel mogelijk rekening mee, maar wanneer ik weer een beetje ‘normaal’ ga eten, laat ik dit wel meer achterwege. Zout is onvermijdelijk en het zit in bijna alles! Dus als je hier minder van wilt consumeren kan je het beste de volgende voedingsmiddelen vermijden:
– Kant en klare maaltijden
– Zoute soepen
– Te veel brood
– Vis

Water tekort

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar als je niet genoeg drinkt, is je lichaam onzeker of het er wel genoeg van gaat krijgen. Wat het dan gaat doen is eigenlijk heel logisch: je lichaam gaat het opslaan en er aan vasthouden. Hetzelfde geld voor vet. Als je niet genoeg vet eet, gaat je lichaam dit ook veilig stellen en bewaren. Zorg daarom dat je genoeg drinkt gedurende de dag. Een tip hiervoor is om een grote waterfles bij je te hebben die je altijd kunt blijven vullen.

Ongesteld zijn of worden

Tja, de maandelijkse periode, we kunnen er niet om heen. Ik merkte laatst dat mijn gewicht stilstond en dat er zelfs iets bij was gekomen. Maar toen ik in mijn agenda keek wist ik al genoeg! De maandelijkse periode zat er weer aan te komen. Op dit soort momenten moet je je geen zorgen maken en laat het meten van je vetpercentage in deze periode maar even achterwege. Het kan zijn dat het hoger uitvalt omdat je ongesteld bent.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je speciale medicijnen gebruikt, waardoor je in gewicht aankomt of juist heel veel vocht gaat vasthouden. Dan kan je er vrij weinig aan doen, maar je kunt altijd rekening houden met de bovenstaande factoren om het in ieder geval tot een minimum te beperken voor zover dat mogelijk is. Onder medicijngebruik kom je natuurlijk niet uit, want het ondersteunt je gezondheid. Dat gaat altijd voor alles!

Een ander handig trucje om er achter te komen of je vocht vasthoud, is heel simpel (en grappig): aan je buik trekken. Als je echt ‘vet’ hebt, zal het solide en ‘vast’ bewegen als één oppervlak. Maar wanneer het vocht is, zal het heel erg gaan ‘drillen en trillen’ en zie je meerdere ‘rimpels’ over je buik als je er aan trekt of met je hand over je buik strijkt. Is echt zo! Probeer het maar eens en kijk maar goed naar hoe je buik trilt, haha.

En dan nu! Wat kan je allemaal eten en drinken om dat overtollige vocht af te drijven?

vocht afdrijven

1. (groene) Asperges

Asperges zouden een zuiverende werking hebben en kan helpen om nierstenen te voorkomen. Er is een onderzoek geweest waar uit naar voren is gekomen dat asperges vochtafdrijvend werken. Ze kunnen helpen om het teveel aan zout en vocht af te voeren, wat ook heel fijn kan zijn voor mensen met een hoge bloeddruk. Voor je nieren kan het ook gunstig zijn omdat asperges afvalstoffen in de nieren wegspoelen, waardoor nierstenen voorkomen kunnen worden.

2. Bleekselderij

Net als asperges bevat bleekselderij veel kalium. Het is een zeer belangrijk mineraal dat nodig is voor het handhaven van een normale bloeddruk. Kalium werkt vochtafdrijvend, maar wanneer je bleekselderij kookt kan er veel kalium verloren gaan. Bleekselderij op zich is natuurlijk helemaal niet lekker, maar ik heb ontdekt dat het met pure pindakaas (zonder toevoegingen, 100% pinda’s) wel heel lekker kan zijn! (deze tip kreeg ik van mijn Instagram followers, bedankt dames!)

3. Kant en klaar koudgeperst sap van de Albert Heijn

Bij de Albert Heijn verkopen ze groentesap van 97% groente met komkommer, spinazie, venkel, bleekselderij en een beetje limoen. De groenten worden koudgeperst zodat vitamines en mineralen zo veel mogelijk behouden blijven. De flesjes zijn gemaakt van 400 gram groente en hier zitten dus al heel wat ingrediënten in die je kunnen helpen bij het afdrijven van overtollig vocht!

4. Paardenbloem

Ik kon nergens gewone pure paardenbloem thee vinden, maar wel eentje waar het in verwerkt is! Deze Yogi ‘detox’ thee helpt voor mij heel goed. Het bevat kruidige paardenbloem, brandnetel en wat citroen. Ik maak altijd een hele pot, waar ik zo’n 5 koppen uit haal. Ik probeer dit iedere dag te doen, maar dat lukt me lang niet altijd. Als ik zo’n hele pot thee op heb, merk ik echt dat ik talloze keren moet plassen en dat is natuurlijk wat we willen!

5. Brandnetel thee

Ook brandnetel thee schijnt goed te helpen bij het afdrijven van overtollig vocht. Een studie uit 2000 liet zien dat brandnetel niet alleen in staat is om het overtollige vocht uit het lichaam te laten afvoeren, maar ook te hoge hoeveelheden zout. Nou, hoe ideaal is dat?! Brandnetel thee drinken dus.

6. Komkommer en andere groenten met veel vocht

En natuurlijk komkommer en andere groenten die veel vocht bevatten gaan je helpen om overtollig vocht af te drijven. Hoe meer vocht je binnen krijgt, hoe beter want je lichaam kan zichzelf dan goed doorspoelen en afvalstoffen je lichaam uit drijven.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Zelf ben ik al druk bezig om dit allemaal tot me te nemen om voldoende vocht af te kunnen drijven. Vooral na mijn cheatmeal is dit ideaal en helpt dit me echt. Hopelijk helpt het jullie ook, veel succes!

DELEN

2 REACTIES

  1. Artisjokken is een goede vochtafdrijver, als ik last en vocht vasthoudt eet ik dit. Kan soms zomaar twee kilo aan vocht schelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here