afvallen

Of je er nou voor kiest om alleen een paar kilo’s kwijt te raken, of een hele transformatie wilt ondergaan, deze tips voor het afvallen zijn onmisbaar voor jouw ideale droom lichaam. Er is niet één manier om het lichaam te bereiken wat jou gelukkig maakt, er zijn er honderden! Maar toch zijn er uit mijn persoonlijke ervaring een aantal goede basis tips naar voren gekomen, die jou echt ontzettend zullen helpen om je doelen dit jaar wél te bereiken.

Zelf ben ik op eigen kracht -30KG afgevallen in 1,5 jaar tijd. Ik ben er enorm trots op en het heeft echt mijn leven veranderd. Dat is ook de reden dat ik Fitaddict.nl heb opgericht, om anderen te helpen, te inspireren en te motiveren!

Mensen hebben vaak de neiging om de basis dingen te vergeten, terwijl dat juist het enige is waar je je op moet richten. Allemaal rare methoden of supplementen worden uitgeprobeerd, wat uiteindelijk weer resulteert in een terugval of een jo-jo effect. En dat willen we natuurlijk niet. Focus je daarom op de basis elementen van het afvallen en denk niet te moeilijk. En dat brengt me meteen bij mijn all-time nummer 1 tip: maak er een leefstijl van. Want als je er een leefstijl van maakt, zul je merken dat je iets creëert waar je je hele leven aan vast kunt houden. Geen terugval, maar blijvende resultaten. Ik hou het nu al langer dan 3 jaar vol, dus dat zegt genoeg! En weetje wat, jij kan het ook!

Afvallen tip 1. Water

Hydrateer jezelf! Je hoort dit overal, en in elk lijstje met ‘tips om af te vallen’ komt dit naar voren, maar het is gewoon zo! Water is zo ontzettend belangrijk. Het zuivert je lichaam en is goed voor prestatie, je hersenen en je algemene gezondheid. En vind je water niet zo lekker? Probeer dan eens iets van Crystal Clear, water met een smaakje. Tegenwoordig heb je ook zero sugar flesjes waar dan een hele geconcentreerde zoetstof in zit waar je limonade mee kunt maken zonder calorieën. Dat is ook ideaal. Ook kan je je water opfleuren met fruit, zoals citroen, frambozen of ander fruit wat je lekker vindt.

Afvallen tip 2. Nachtrust

Zorg er altijd voor dat je genoeg slaapt. Vooral als je aan krachttraining doet. Je spieren groeien namelijk niet op het moment dat je traint, maar op het moment dat je slaapt en je rust neemt. Daarnaast is slaap ook ontzettend belangrijk bij het afvallen. Hoe korter je slaapt, hoe meer trek je krijgt. En die extra trek leidt vaak weer tot snacken met ongezonde dingen. Je stofwisseling gaat namelijk trager werken wanneer je slaaptekort hebt. En hier stopt het niet, denk eens aan je energie levels, die zullen ook flink dalen. Hierdoor is er minder energie om te sporten, waardoor je weer meer gaat eten. Simpel. Dus slaap lekker en veel.

Afvallen tip 3. De weegschaal

Je moet er gewoon niet te vaak op gaan staan. Je wordt er dan helemaal gestoord van. Toen ik in mijn beginfase van het afvallen zat, stond ik 1 keer per week op de weegschaal. Goed genoeg. Dit was prima. Maar toen ik in mijn bulk zat, was het de bedoeling dat ik aan zou komen, alleen ik was zo ontzettend bang dat ik teveel aan zou komen, dat ik bijna elke dag op de weegschaal stond. Dat doet heel wat met je. Vooral op mentaal vlak. Laat de cijfertjes dus maar voor wat het is en focus je op het passen van kledingstukken en het opmeten van je vetpercentage en omtrek. Vergeet ook niet dat als je krachttraining doet (of wilt gaan doen) dat je ook aankomt in spiermassa. Spieren wegen zwaarder dan vet, dus als je aankomt terwijl je gewoon super goed bezig bent, kan het zijn dat je vocht vast houd of in spiermassa bent aangekomen.

afvallen

Afvallen tip 4. Hou het spannend

Zorg voor genoeg afwisseling in je trainingsschema. Zo hou je het leuk. Je kan echt een breakdown krijgen als je steeds het zelfde schema volgt. Ik geef het toe. Niet elke spiergroep is leuk om te trainen, daarom zorg ik ervoor dat ik niet elke week op dezelfde dag, hetzelfde train. Wees ook creatief en ga het internet op, voor variaties op de oefeningen die je normaal gesproken doet. Challenge yourself, probeer nieuwe dingen. Dan houd je het langer vol en blijft het leuk om naar de sportschool te gaan. En vergeet niet dat je niet per se naar de sportschool hoeft! Je kunt ook andere varianten van sport beoefenen (wat je zelf leuk vind). De gym is niet de enige manier om af te vallen. Want als je iets doet wat je leuk vind houd je het langer vol en zullen de resultaten blijvend zijn.

Afvallen tip 5. Supplementen

Soms ben je moe en heb je geen zin om te gaan trainen. Je hebt geen puf om na je werkdag ook nog te gaan trainen. Maar een workout overslaan is niet echt handig als je druk bezig bent met afvallen. Je wilt het, of je wilt het niet. Daarom kan het soms enorm handig zijn om supplementen te nemen wanneer je dit het meest nodig hebt. Denk aan cafeïne of een pre-workout. Persoonlijk skip ik bijna nooit trainings dagen. Ik ga gewoon. Of ik nou moe ben of niet. Ik neem in zulke gevallen een pre-workout of twee espresso shots. Een pre-workout is een supplement dat vaak veel cafeïne bevat waardoor je een enorme energie boost zult krijgen. Vaak is er ook nog een stofje aan toegevoegd dat er voor zorgt dat je extra focus krijgt. Na de training voed je je spieren met een goede proteïne shake en als aanvulling op je voeding neem je multivitamines en wat omega’s. Verder zijn fatburners e.d. een beetje overbodig, maar ze zouden je wel kunnen ondersteunen. Ik geef er niet de voorkeur aan omdat ik nogal gevoelig ben voor de eventuele bijwerkingen. Daarom gebruik ik ze bijna nooit. Ik kan je wel een fatburner aanraden als je toch graag iets wilt proberen en dat is Super HD van Cellucor en Animal Cuts. Die heb ik meerdere malen gehad en daar heb ik goede ervaringen mee.

Afvallen tip 6. Maaltijden preppen

Meal preppen is echt je beste vriend wanneer het komt tot afvallen. Je maakt alles van te voren klaar en komt nooit in de stress met wat je moet eten. Verleidingen zijn er dan ook amper, want je hebt je maaltijden al klaar en er staat altijd een verse maaltijd in je vriezer of koelkast. Mijn basis maaltijd bestaat vaak uit rijst met kip en wat groentes. Maar er zijn genoeg manieren om te variëren met je meal preps.

Ik hoop dat deze tips je alvast iets verder opweg zullen helpen met het maken- en realiseren van je eigen doelstellingen. Iedereen heeft het in zich om zelf een fit lichaam te creëren en ik hoop je daarbij met mijn blog te kunnen helpen en ondersteunen. Veel succes!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here