afvallen

Afvallen of meer vet verbranden willen we allemaal wel. In de basis weten we hoe het werkt, maar er zijn ook een aantal dingen die je proces enorm in de weg kunnen staan, zoals deze 4 punten…

Als er iets verschrikkelijk is, dan is het wel vertraging van je progressie. Je hebt doelen gesteld en het liefst wil je tijdens het afvallen zoveel mogelijk spiermassa behouden en zo veel mogelijk vet verliezen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn onwijs veel factoren die allemaal ‘juist’ moeten zijn om in een rap tempo vet te verliezen. Het eten van weinig pure voeding, te weinig vet eten (ja! Te weinig, ik kom er zo op terug), veel te veel cardio en het niet-tracken van je macro’s zijn factoren die er voor kunnen zorgen dat je progressie langzaam gaat en dat je amper vet verliest. Lees daarom snel verder waarom dit zo is en wat je er aan kunt doen!

Vet verbranden tip 1. Te veel voorbewerkt voedsel

Genoeg eten is belangrijk, maar zorg ervoor dat het grotendeels pure voeding is en niet te veel voorbewerkte producten. Als je echt probeert om zo ‘puur’ mogelijk te eten, krijgt je lichaam op die manier genoeg verschillende vitamines en mineralen binnen waardoor je optimaal kunt presteren en goede energie uit de voeding kunt halen. In voorbewerkt voedsel vind je vaak veel slechte koolhydraten. Maar wat verstaan we hier eigenlijk onder? Je raad het al: de snelle (oftewel de lekkere koolhydraten), zijn de grote boosdoeners waar je veel door kunt aankomen als je er te veel van eet. Alles wat te veel suiker bevat, frisdrank en voedingsmiddelen als (wit)brood, rijst, pasta, aardappels, koekjes, oreo’s, maltesers, etcetera. Je snapt het idee. Ze zijn erg lekker en in feite kan je er niet genoeg van krijgen. Maar dit zijn de ‘slechte’ carbs, die je liever niet te veel wilt eten. Helemaal niet als je aan het afvallen bent of wanneer je een speciaal dieet volgt.

Fruit bij het afvallen

Maar niet alleen dit soort producten vallen onder de snelle koolhydraten, vergeet fruit niet! Fruit is dan wel een beetje anders, omdat het natuurlijk niet voorbewerkt is en het is over het algemeen heel gezond, maar deze voeden je lichaam met suikers (en natuurlijk ook andere stoffen), waardoor je zo’n piek krijgt in je energie niveau. Je suikerspiegel stijgt ineens flink, waardoor je denkt dat je meer energie hebt. Je kan dan super veel dingen doen, maar daarna krijg je dus een enorme dip waardoor je dus het gevoel hebt dat je weer iets nodig hebt om energie van te krijgen. Zo blijf je de pieken behouden en dat is niet altijd even fijn.

Snelle koolhydraten na de training

Echter zijn er niet alleen maar nadelen verbonden aan dit voorbewerkte voedsel. Het voordeel van deze snelle koolhydraten is dat je na het trainen (zware inspanning) wel snelle koolhydraten kunt nemen, omdat al je aderen en je bloed helemaal open staan voor voedingsstoffen. Alles word super snel opgenomen, waardoor je lichaam het iets beter kan verdragen.

Vet verbranden tip 2. Bang voor het eten van vet

Te veel vet is niet goed, maar vet helemaal uit je leefstijl schrappen? No way! Vetten kunnen je juist helpen om lichaamsvet te verliezen. Zie het zo: als je lichaam genoeg vetten binnen krijgt, kan het deze eerder verbranden of als energiebron gaan gebruiken omdat het weet dat hij er genoeg van krijgt. Als je amper vet eet, gaat je lichaam het opslaan omdat het niet weet wanneer het weer wat meer van deze macro krijgt. Simpel en logisch. Maar dan moeten het wel goede vetten zijn. Het zal je helpen om vet te verbranden, spiermassa op te bouwen en om je sneller te laten herstellen na je training. Deze gezonde vetten hebben ook andere voordelen zoals een goede werking van je hart.

Maar hoe weet je nou wat de goede- en slechte vetten zijn? Om te beginnen kan je ze onderverdelen in twee soorten: verzadigde vetten en transvetten zijn de slechte vetten en onverzadigde vetten, dát zijn de goede! Ze dragen bij aan de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in je bloed en daarmee leveren ze een goede bijdrage aan de gezondheid van je hart. Wanneer je de verzadigde vetten vervangt door onverzadigde vetten, helpt het om een normaal cholesterolgehalte te behouden. Hieronder heb ik nog even een lijstje samengesteld zodat je precies kunt zien welke voedingsmiddelen bij de goede- en welke bij de slechte vetten horen.

afvallen

Goede vetten voor het afvallen

De onverzadigde vetten bestaan ook weer uit twee soorten: meervoudig én enkelvoudig onverzadigde vetten.

Meervoudig onverzadigd:
– Zalm, makreel, haring (alle vette vis)
– Plantaardige oliën zoals Lijnzaad- en Zonnebloemolie
– Boter voor op brood zoals halvarine en margarine

Enkel onverzadigd:
– Noten
– Avocado
– Olijf- en Koolzaadolie

Vermijd deze vetten tijdens het afvallen

De slechte vetten komen meestal terug in dierlijke producten zoals:
– Worst en vettig vlees
– Room en roomboter
– Kant en klare gebakjes, koek en cake. Extra opletten als het ook nog eens gemaakt is van roomboter.
– Kaas

Je kunt er aan denken om de producten die veel verzadigde vetten bevatten, te vervangen voor andere producten die onverzadigde vetten bevatten. Met dit bovenstaande lijstje krijg je een goed inzicht in wat je beter wel- en niet kunt eten!

Vet verbranden tip 3. Overdreven veel cardio

Wanneer je lekker op de loopband aan het rennen bent, verbrand je waarschijnlijk behoorlijk wat calorieën. Maar zodra je klaar bent met je workout, stopt je intensieve verbranding en gebeurt er verder niet zo veel meer. Dit heeft alles te maken met je ruststofwisseling. Dit is de hoeveelheid calorieën die je in een hele dag (inclusief de nacht) verbrandt. Wanneer je te veel cardio doet groeien je spieren niet en worden deze ook niet sterker. Daarom zeg ik altijd dat het goed is om de juiste combinatie tussen krachttraining en cardio te vinden. Doe je alleen maar cardio en skip je kracht? Dan kan het zo zijn dat je spiermassa zelfs afneemt. Krachttraining bouwt spiermassa op waardoor je ook meer zult verbranden in ruststand. Je spieren verbruiken veel energie en daardoor bepalen zij ook het grootste deel van je ruststofwisseling. Dus hoe minder spieren je hebt, hoe minder calorieën je zult verbranden.

Dus overdrijven is ook een vak. Hou het daarom bij krachttraining van ongeveer een half uur tot een uur en 3-4 cardio sessies per week. Je hoeft niet uren op de loopband te rennen om je doel te bereiken. Doe bijvoorbeeld HIIT sessies van 15 minuten en je zult gegarandeerd resultaat zien!

Vet verbranden tip 4. Je trackt geen macro’s

Je vertrouwt erop dat je de juiste voeding binnen krijgt, maar dit is vaak helaas niet genoeg. Wanneer je zeker wilt weten dat je alle nodige macro’s binnen krijgt moet je gaan tracken en wat dingetjes gaan invullen in bijvoorbeeld een app als My Fitness Pal. Het is misschien in het begin wat gedoe, maar je kunt in de app heel handig maaltijden aanmaken, zodat dingen die je vaak eet, makkelijk onthouden worden. En geloof me, het is echt de moeite waard om op je voeding te letten want dat kan je proces enorm versnellen door het inzicht wat je krijgt.

Dus als je iets meer let op deze 4 punten en langzaam maar zeker veranderingen kunt aanbrengen in je leefstijl, zal jij je doelen zeker weten behalen! Hopelijk heeft dit je geholpen. Veel succes!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here