intermittent fasting

Elke keer als ik eet, denk ik alweer aan wat ik later zal gaan eten. Eerst mijn nootjes, of ga ik toch voor de proteïne reep? Hm… Ik zou me het dus echt niét kunnen voorstellen om aan ‘intermittent fasting’ te doen. Want, wat is dit eigenlijk en hoe voer je het uit?

Wat is intermittent fasting?

Heel simpel gezegd: een deel van de dag helemaal niks eten of drinken. Het is een manier om je vetpercentage te verlagen. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om je ontbijt uit te stellen. Je lichaam heeft de hele nacht al geen voeding gehad en dit kan je als het ware ‘door trekken’ en de ‘vast’ (= vasten = niet eten) van je nacht verlengen. Zo kan je lichaam ‘s ochtends je vetreserves aanspreken, want het moet toch op een of andere manier aan energie komen. Ook heb je op deze manier, later in de dag meer calorieën over, die je dan kunt nuttigen.

Ik ga jullie eerlijk zeggen, toen ik dit voor het eerst las, dacht ik ja hoor! En al die artikelen dan? Waarin word beschreven hoe belangrijk het is om goed te ontbijten en dat dit de belangrijkste maaltijd van de dag is? En hoe zit het dan met die claim, dat je binnen een half uur na het wakker worden iets moet eten? Nou klinkt de beschrijving van intermittent fasting wel heel logisch, dus ik heb nog wat meer research gedaan.

Wat zijn de regels van Intermittent Fasting?

Je mag dus niks eten of drinken waar calorieën in zitten. Dus water, thee of (super basic) zwarte koffie. Wat het handigst is -en ook het meest logische- is dat je je ontbijt uitstelt en vervolgens alles wat je op een dag mag, (neem als voorbeeld mijn huidige 1650 kcal) binnen 4 tot maximaal 8 uur eet.

Bij het intermittent fasting hoort dus een soort schema. Je zou er zelf een kunnen bedenken, maar voor de handigheid heb ik hier een voorbeeld schema van hoe je dit kunt uitvoeren:

7:00 – Wakker worden
8:00 – Op je werk, drink zwarte koffie, water of thee
12:00 / 13:00 – Lunchtijd, maaltijd 1
16:00 / 17:00 – Avondeten, maaltijd 2
19:00 / 20:00 – Snacktijd, maaltijd 3

Hoe werkt het precies?

Het heeft allemaal te maken met het hormoon insuline. Je wordt door Intermittent Fasting gevoeliger voor dit hormoon, waardoor je lichaam meer groeihormonen aanmaakt. Dit is een groot pluspunt want deze speelt een grote rol wanneer het gaat om je vetverbranding. Ook zeggen ‘ze’ (de wetenschappers en onderzoekers) dat het zou helpen bij hersenaandoeningen, verschillende soorten kanker en het kan zorgen voor een betere verhouding tussen je goede- en slechte cholesterol.

Zou ik het zelf ook proberen?

Ik zou het zelf niet doen, puur omdat ik weet waar mijn lichaam goed op gaat (en waarop niet). Ik weet dat het voor mij fijner is om ‘s ochtends wel wat te eten anders kom ik echt niet op gang. Ik hou er van om vaak kleine beetjes te eten en ik kan écht niet zonder mijn snacks. Ook in verband met mijn PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) is het nu veel fijner om vaker kleine beetjes te eten, dan in drie maaltijden gelijk een hele grote portie. Mocht ik dit ooit proberen dan denk ik wel dat mijn lichaam echt in shock raakt omdat ik dus zo vaak kleine beetjes eet. Maar ik denk niet dat dit voor mij weggelegd is. Ik heb het wel eens ‘per ongeluk’ gedaan, dat ik zo druk was dat ik was vergeten om te ontbijten en dat mijn maaltijden begonnen bij de lunch, maar meestal stop ik ook niet om 20:00 met eten, haha. De conclusie is dat het dus niks voor mij is. Nou ben ik wél heel benieuwd hoe jij dat doet en of jij wel eens aan intermittent fasting hebt gedaan!

Wat vind jij van intermittent fasting?

DELEN

4 REACTIES

  1. Sinds kort ook aan het uitzoeken geweest, en ben er nu een week of drie mee bezig. Ik vind het echt heel fijn, geen trek en niet na hoeven denken over mijn eten steeds. Daarnaast natuurlijk extra grote maaltijden mogen eten als ik wel “mag” eten!
    Mijn trainingen gaan sinds deze weken een stuk beter, kan langer door, heb meer energie en kan dus echt knallen, zowel ‘sochtends (dus op een lege maag!) als ‘savonds!
    Doe is nu om het vetpercentage te laten zakken, hier merk ik nog niet veel verschil in, maar nou ben ik ook niet zo strikt met mijn macro’s bezig als hoe jij dat doet!

  2. Ik heb het nu een week gedaan omdat ik op vakantie was maar ik vind het niks. Ik heb honger op de tijden dat ik normaal gesproken zou eten. Wat ik wel fijn vond is dat ik even 2 grotere maaltijden kon eten maar vanaf morgen start ik weer met me oude ritme en vanaf maandag hang ik weer aan de ijzers. 7 dagen niks gedaan vind ik genoeg hahaha

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here