balans

Een gezonde leefstijl ontstaat vaak door vallen en opstaan. Het is een reis van ontdekken en erachter komen wat je wilt en welke doelen je wilt nastreven. Toch is een goede balans vinden best wel lastig, maar met deze tips gaat het je zeker lukken!

Gezonde leefstijl: Hoe creëer je balans?

Balans in je leefstijl, wat is dat eigenlijk? Het is de juiste verdeling van het nastreven van je doelen, gezond eten, je gezond voelen en genieten. Zoals ik al zei is het erg lastig om meteen de juiste balans te vinden. Uit mijn persoonlijke ervaringen weet ik dit als geen ander. Toen ik net begon met krachttraining en een fitte leefstijl, Mocht ik heel veel dingen niet meer van mezelf. Dat was niet erg, want ik moest en zou mijn doelen halen. Die focus en drive waren ijzersterk, en als ik terug kijk zou ik het niet anders willen doen. Toch realiseer ik me na meer dan 3 jaar keihard trainen en veel gezond eten, dat het ook anders kan. Ik ben nog steeds even toegewijd als in het begin, maar ik heb mijn doelen en mijn mindset aangepast waardoor het fitte leven nu toch nét wat leuker is geworden.

Tip 1. Cheatmeal

Als je dag in dag uit alleen maar bezig bent met macro’s tellen, gezond eten en keihard trainen, breekt dat een keer op. Voor vele fitte mensen wordt de balans opgemaakt in het weekend. Dan nemen we een momentje voor ons zelf om lekker te genieten en de dingen te eten die we ‘normaal gesproken’ niet mogen. Zo’n herstelmaaltijd (ookwel: cheatmeal) kan vaak erg helpen om je de rest van de week op het rechte pad te houden en cravings en eetbuien te voorkomen. Mij helpt het in ieder geval erg goed, maar het is heel erg persoonlijk hoe je dit wilt aanpakken. Je kunt er ook voor kiezen om een refeed te houden of om niet één grote (ongezonde) maaltijd te eten, maar wat kleine dingen verspreid over de dag. Dit is ook weer een kwestie van testen en ontdekken wat voor jou werkt.

Tip 2. Geef voedsel geen labels

Maar wanneer we die lekkere (ongezonde) dingen als verboden voedsel gaan zien, leggen we onszelf beperkingen op. Want waarom is dit een verboden voedingsmiddel? Omdat er veel suiker in zit, of veel vet? Of is het hoog in calorieën, maar verder eigenlijk wel een gezonde, voedzame maaltijd? Doordat je labels geeft aan een bepaald soort voedsel, creëer je mentaal barrières. Zodra je voedsel eet wat je zelf hebt bestempeld als ‘slecht’ voel je je al gauw minder goed. Je hebt gezondigd. Maar is het wel zo ‘slecht’, om een paar keer per week toe te geven aan je ‘cravings’? Ik vind van niet. Het is pas ongezond -en dus ook slecht- als je iets continu eet. En er dan ook nog eens veel van consumeert. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar eten maakt mij gelukkig. Als ik een heerlijke voedzame maaltijd heb gehad, ben ik gewoon gelukkiger. Ik kan harder trainen, voel me energiek en blij. En ja, in het weekend stouw ik mezelf soms vol met ‘ongezonde’ dingen. Het zijn veel kleine beetjes van allerlei dingen die ik lekker vind. En mijn gewicht? Ach, ik zie het de maandag erna wel terug op de weegschaal, maar op woensdag is het weer verdwenen. Ik maak me er niet meer druk om, omdat ik eindelijk een beetje kan loslaten.

Tip 3. De slechte dagen zorgen er voor dat de goede dagen ‘goed’ zijn

AdvertentieMake It Fit

Hetzelfde geldt voor trainingen. Je hebt dagen dat je op en top kunt presteren, en dagen dat je het liefst thuis was gebleven. En dat geeft helemaal niks. Zonder die slechte dagen, weet je niet dat je goede dagen, goed zijn. Wanneer ik nu zelf een slechte training heb, voel ik me eerst rot, maar daarna bedenk ik me: ach, de andere 4 dagen van de week heb ik super kunnen knallen. Waarom maak ik me druk om 1 mindere dag? Het loslaten van continu maar willen streven naar het beste en het omarmen van de ‘tegenslagen’ hebben mij nu al goed op weg geholpen naar meer balans in mijn leefstijl.

In het begin is het lastig, maar met de tijd leer je om er mee om te gaan. Het zit allemaal in je hoofd en het is je mindset die het verschil maakt. Probeer niet te veel verwachtingen te hebben en laat de dingen meer op zijn beloop. Dat geeft meer rust en het beïnvloed je humeur en emoties veel minder! Richt je daarom op de dingen die goed zijn gegaan en laat de negatieve gebeurtenissen varen. Ze zijn al gebeurd en er is niks meer aan te veranderen dus waarom zou je er om stressen?

Hopelijk helpt dit je een beetje met het vinden van de juiste balans in jullie leefstijl. Mocht je nog vragen hebben of heb je een beetje hulp nodig, aarzel dan niet om me te mailen of een berichtje te sturen.

DELEN

5 REACTIES

  1. […] Probeer er dan toch maar van te genieten. Kijk. Die eetbui, die is er nu. Ik heb het geaccepteerd en ik blijf rustig. Wat kan ik dan nog meer doen dan op z’n minst gewoon genieten van de ‘cheat’ / ongezonde voeding die ik op zo’n moment tot me neem? Als ik het naar binnen loop te stouwen en niet eens bewust eet en er niet van geniet, ja dan is het nóg erger. Het is al erg genoeg dat dit gebeurd, laat staan als je er niet van geniet. Dus, accepteer, blijf kalm en probeer er van te genieten. Je komt er waarschijnlijk geen gram van aan. Lees dit maar eens. […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here