lovehandles

Bijna iedereen heeft wel lichaamsdelen waar hij of zij niet tevreden over is. Je vindt bijvoorbeeld je volle benen heel mooi, alleen de lovehandles mogen wel wat minder. Het liefst zou je dan plaatselijk wat vet verbranden, maar hoe zit dit precies? Is het mogelijk om definitief van deze lovehandles af te komen?

Hoe zit het met plaatselijk vet verbranden?

Wanneer je alleen die lovehandles aan wilt pakken omdat ‘de rest’ eigenlijk wel prima is zoals het is, wil je dus plaatselijk wat vet verbranden. Voor veel vrouwen zijn die lovehandles een probleemzone, dus om daar definitief van af te komen, zou mooi zijn. Maar laten we beginnen bij het begin:

Vergelijk je lichaam met een ui. Een ui bestaat uit allemaal kleine laagjes. Zodra je gewicht verliest, gebeurt dit verspreid over je hele lichaam, ‘laagje voor laagje.’ Je verliest steeds een beetje over je hele lichaam en dus nooit op één plek. De plekken waar je vet het eerst verdwijnt, verschilt per persoon.

Wist je dat de plek waar je vet als eerst is ontstaan, pas het laatste verdwijnt?

Veel mensen doen extra oefeningen voor hun probleem zone, en dat klinkt meer dan logisch. Je pakt het gebied aan waar je ‘last’ van hebt en waar overtollig vet zit. Deze oefeningen zijn nuttig omdat het de spieren versterkt en uiteindelijk wordt het probleemgebied strakker. Om echt plaatselijk af te vallen, moet er op die plek dus vetverbranding plaats gaan vinden. Veel cardio kan helpen omdat je hartslag hierdoor verhoogd wordt. Je gaat langzaam maar zeker afvallen op alle plaatsen waar vet zit en dus niet alleen van het probleemgebied.

Zodra je vet gaat verbranden door geregeld activiteiten te gaan ondernemen waardoor de hartslag verhoogd wordt, ga je afvallen op alle plaatsen van je lichaam waar vet zit. Dus niet alleen verlies en verbrand je vet van het probleemgebied, je verliest vet overal door je gehele lichaam. Het is dus heel moeilijk om echt gericht op één plek vet te verbranden, maar je kunt wel krachttraining gebruiken om bepaalde zones strakker te maken. Wanneer je dus van je lovehandles af wilt, kan je meer (schuine) buikspieren trainen en HIIT training toepassen om in kortere tijd meer vet te verbranden.

Op sommige plekken in je lichaam is er een slechtere doorbloeding die ervoor zorgt dat hardnekkige vetophopingen als laatste verdwijnen. Hoe groter een vetophoping wordt, hoe slechter de doorbloeding, en hoe lastiger het uiteindelijk is om deze kwijt te raken. Gelukkig weten we allemaal hoe jouw doel wel bereikt kan worden. Mensen willen graag geloven dat er iets is wat het proces versnelt of waardoor je ‘ineens’ een x aantal calorieën afvalt. Maar dat is er niet. Gezonde voeding, keihard trainen en genoeg slaap zijn drie basis elementen waardoor je gegarandeerd af zult vallen. Je moet alleen wel actie ondernemen en het echt willen.

Veel reclames en advertenties spelen in op de menigte die gelooft dat plaatselijk afvallen- of vet verbranden mogelijk is. Zo brengen ze allerlei rare middelen en tools op de markt. Ze beweren dat het met hun product mogelijk is om plaatselijk af te vallen. Denk maar eens aan al die hulpmiddelen die zogenaamd buikvet zouden verbranden. Al lijkt het verhaal nog zo logisch, het is niet mogelijk. Maar hé, wij weten beter dan dat toch?! Geen één speciaal wonder dieet, geen één fitnessprogramma en geen één product laat deze droom voor je in vervulling gaan. Er is maar 1 manier en dat is hard aan de bak!

Als je je buikspieren en dus ook je lovehandles strakker wilt maken, kan je dit gebied altijd extra trainen. Ik zeg dus niet dat dit de ‘magische’ oplossing is, maar in combinatie met een goed eetpatroon, cardio activiteiten en verschillende kracht oefeningen kan je al een heel eind komen. Hieronder heb ik een aantal oefeningen verzameld die je daarbij kunnen helpen:

lovehandles
1. Leg raise (hangend)
Deze oefening is nog best zwaar en ik vind het altijd fijn om hier handschoentjes bij aan te hebben, of sponsjes te gebruiken. Zo heb je extra grip en kan je je echt goed focussen op de oefening en hoef je je niet druk te maken over het snel ‘wegglijden’ of geen grip meer hebben.

lovehandles
2. Twists (weighted)
Deze twists zijn echt goed voor de zijkant van je buik en dus ook de lovehandles. Je kan hier een gewicht bij gebruiken maar het kan ook een medicine ball zijn. Voer ze rustig en gefocust uit, zodat je echt de spanning op de buikspieren kunt houden.

lovehandles
3. Plank
Gewoon een super goede oefening. Het is belangrijk dat je deze ‘gewone’ variant eerst goed leert uitvoeren, om er daarna talloze variaties op te doen! Planken is zó goed voor je core.

lovehandles
4. Ab roll-out
Met losse dumbells of een echte ‘ab wheel’, op je knieën uitrollen en weer terug. Wat een zware oefening is dit zeg. Misschien licht het aan mij, maar deze is heel intens. Zeker de moeite waard om ‘m eens te proberen.

Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden over het plaatselijk afvallen. Het is helaas via een natuurlijke weg niet echt mogelijk, maar als je gewoon veel buikspier oefeningen doet, gezond eet en cardio (HIIT training) blijft doen, moet jij zeker jouw doelen kunnen bereiken. Veel succes!

DELEN

3 REACTIES

  1. Goed artikel! Ga de oefeningen weer eens toepassen. Zelf merk ik heel erg dat wanneer ik veel (bewerkte) koolhydraten eet, mijn lovehandles ook weer terug komen. Omdat koolhydraten met name worden opgeslagen rondom je middel en buik.

  2. Zeker de moeite waard om te gaan proberen! Het lijkt mij allemaal erg pittig (als beginner) maar nooit verkeerd om te proberen!! Dank je wel!!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here