afvallen

Veel mensen denken dat je heel wat voedingsmiddelen moet laten staan voor het afvallen. Een streng dieet en alles schrappen wat ‘ongezond’ is. Echter is het tegendeel waar. Je kunt alles blijven eten en tóch afvallen…

Afvallen is iets wat veel mensen graag willen. Een gezonder lijf en een gezonder leven. Vaak wordt er gezocht naar ‘snel afvallen’ maar wat er niet begrepen wordt is dat afvallen geen haastig proces is. Je moet er echt even de tijd voor nemen. Het gewicht wat je kwijt wilt is er ook niet van de een op de andere dag aan gekomen, dus geleidelijke veranderingen zijn nodig om jouw lichaam en leefstijl te veranderen. Toch wordt er vaak gedacht dat je alleen maar gezond moet eten en veel dingen niet meer mag. Dit is natuurlijk deels waar, want als je het zelfde voedingspatroon aan blijft houden, veranderd er niks. Maar het betekent ook niet dat je continu broccoli, kip en kwark moet gaan eten en dit is waarom:

De basis van het afvallen

Om te weten hoe je alles kunt eten, maar toch gewicht kunt verliezen is het belangrijk dat je het volgende weet. We nemen even als voorbeeld dat je metabolisme ongeveer 2000 calorieën per dag verbrand. Daarbij eet je heel consistent 1500 calorieën per dag. Wat gebeurt er dan? Je eet 500 calorieën minder dan wat je lichaam officieel nodig heeft dus er is een tekort ontstaan. Het enige resultaat wat hierdoor kan ontstaan is dat je gewicht verliest. Daar is geen twijfel over mogelijk. Je zult gegarandeerd afvallen omdat je niet genoeg calorieën eet om je huidige gewicht te behouden.

Wanneer je niet genoeg calorieën consumeert (en daarbij maakt het serieus niet uit wát je eet) zal je lichaam je lichaamsvet gaan aanspreken voor energie, waardoor je dus gewicht verliest. Dit doet je lichaam om te compenseren voor het calorieën tekort wat je nu gecreëerd hebt (-500 calorieën op 2000 = 1500).

Dus ongeacht wat je eet, je zal afvallen omdat je niet genoeg calorieën tot je neemt.

Voorbeeld Mark Haube – Human Nutrition professor

Ik zeg niet dat ik voorstander ben van de voorbeelden die ik nu met je ga delen, maar het is goed om je te laten zien hoe het lichaam werkt en om dit inzichtelijk te krijgen. Hieronder staat een video van Mark Haube. Hij is een professor in ‘Human Nutrition’ op de Kansas University. Hij laat zien dat hij 27 pounds (iets meer dan 12 kilo) is afgevallen in twee maanden tijd. En dat door 20% van zijn dieet alleen maar Oreo’s en chips te eten om aan te tonen dat het niet uit maakt wat je eet als je probeert af te vallen.

Waarom is het beter om zo gezond mogelijk te eten om af te vallen?

Na het voorbeeld wat je net hebt gezien / gelezen, ga ik je natuurlijk vertellen waarom het wél véél beter voor je lichaam is om toch te kiezen voor meer gezonde voedingsmiddelen. Als je wilt afvallen is het ontzettend belangrijk dat je er een leefstijl van maakt. Dat is de enige manier om dit super lang vol te houden en het lichaam wat je wilt ook daadwerkelijk vast te houden. Zoals je net gezien hebt kan je alles eten en toch afvallen, maar waar mijn voorkeur naar uit gaat is om een juiste balans te vinden. Wat ik heel fijn vind en echt al 3,5 jaar doe is simpelweg de hele werkweek lekker voedzaam en gezond eten waarbij ik het heel lekker vind om 1 keer per dag iets lekkers te snacken. Ik eet bijna iedere dag op werk 2 gewone Oreo koekjes omdat ik daar echt van kan genieten. De rest van de dag eet ik gezond, maar weet dat ik de volgende voedingsmiddelen ook gewoon eet:
– Brood
– Mayonaise (light)
– Boter
– Kaas
– Hagelslag etc.

Je snapt mijn punt. In het weekend heb ik een cheatday of een cheatmeal. Het is maar net waar mijn mindset naar staat. Wil ik het grotendeels clean houden dan eet ik alleen één cheatmeal, maar heb ik zin om even gewoon te eten en nergens over na te denken? Dan houd ik gewoon een cheatday. Simpel als dat. Nu je weet hoe ik momenteel eet ga ik je vertellen waarom het beter is om grotendeels zo gezond mogelijk te eten als je wilt afvallen:

– Het is véél moeilijker om gewicht te verliezen als je heel veel ongezonde en ‘processed’ voedingsmiddelen eet waar veel suiker in zit. Waarom? Omdat deze je hongergevoel alleen maar stimuleren waardoor je eetbuien kunt krijgen wat er weer voor zorgt dat je geen gewicht verliest.

– Wanneer je veel ongezonde voeding eet wat rijk is aan zout en suiker zal je meer vocht vasthouden waardoor je denkt dat je bent aangekomen en niet afvalt. De kans is groot dat je dit terug ziet op de weegschaal. Toch kan je dat overtollige water goed weg krijgen door meer water te drinken.

Hoeveel calorieën mag je eten?

En om er nou achter te komen hoeveel calorieën je daadwerkelijk mag eten en zou moeten eten om gewicht te verliezen, kan ik je verwijzen naar mijn macro calculator. Deze kan je het best op je desktop / vaste computer invullen want ik ben nog bezig met een verbeterde weergave op mobiel! Klik hier om direct gratis je calorieën en macro’s te berekenen.

Conclusie

Dus, eet wat je maar wilt en begrijp de effecten en gevolgen van de keuzes die je maakt. Ik ben groot voorstander van een leefstijl creëren waardoor je geleidelijk zult afvallen en je gewicht uiteindelijk ook zult behouden. Zolang er calorie tekort ontstaat val je altijd af. Hier is geen twijfel over mogelijk en dit is bij ieder lichaam het zelfde (tenzij je iets hebt waardoor je stofwisseling anders werkt o.i.d.) Veel succes bij het afvallen en mocht je nog meer willen weten of lezen over dit onderwerp lees dan hier verder.

gratis voedingsplan

DELEN

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here