werkweek dieet

Je kent het wel. De hele week goed op je voeding letten, maar in het weekend ‘maak je de balans op’ door een cheatday te houden of door gewoon het hele weekend te genieten. Moet kunnen toch? Of zit dit anders?

Als je mij al langere tijd volgt dan weet je dat ik zelf ook heel erg fan ben van cheatdays. Ik houd gewoon heel erg veel van lekker eten, maar dit moet ik uitbalanceren want anders zou ik mijn doelen natuurlijk niet bereiken. Ik heb de afgelopen weken iedere zaterdag een complete cheatday gehad, maar dat doe ik nu niet meer. Ik boekte wel progressie want ik ben in de afgelopen tijd meer dan 5 kilo afgevallen. Maar de reden dat ik het nu niet meer doe, is omdat ik nu in mijn ‘final cut’ zit. Het is belangrijk dat ik nog een aantal weken super hard mijn best doe, en daar past een cheatday gewoon niet in. Ik eet nu één ongezonde maaltijd en houd mijn macro’s ook in het weekend verder goed in de gaten.

Het Werkweek Dieet

Maar hoe zit dat eigenlijk met 5 dagen knallen en 2 dagen cheaten en genieten? Er ging afgelopen week een plaatje rond van Carter Good (zie onderstaand). Daarop kan je precies zien hoe dit ‘genieten in het weekend’ je progressie eigenlijk meer kapot kan maken dan dat je misschien denkt. Het is eigenlijk niks nieuws, maar hoe dit visueel is weergegeven maakt het toch heel wat duidelijker.

werkweek dieet

Stel je eet de hele week van maandag tot vrijdag 1800 calorieën. Maar, in het weekend (vrijdag & zaterdag) ga je compleet los en eet je ongeveer 3500 calorieën. Dat betekend dus dat je weekgemiddelde onwijs omhoog gaat en dat je uiteindelijk uit komt op een gemiddelde van 2300 per dag! En dat betekend dat je dus vrij weinig zult afvallen omdat het gemiddelde veel te hoog is. Een heel simpel principe en dit heeft verder ook niet heel veel extra uitleg nodig.

Hoe doe ik dat?

Ik heb ook een hele tijd van maandag tot vrijdag gezond gegeten en op zaterdag had ik dan een cheatday. Dit was dus één dag per week, in tegenstelling tot het voorbeeld hierboven van een heel weekend ongezond eten en drinken. Zo’n dag kwam bij mij ook zeker uit rond de 3500. Op zondag at ik dan gewoon weer gezond en ik viel wel af, maar het had waarschijnlijk sneller gekund. Toch is dit voor mij 3,5 jaar lang, altijd de manier geweest, omdat ik heel veel van lekker eten houd. Als ik zo’n dag niet heb, word ik gek. Ik moet kunnen genieten. Ik moet ergens naar toe kunnen leven en dromen van al het lekkers wat ik wil gaan eten. That’s just me.

Veel mensen zeiden tegen mij: maar je kan toch ook door de weeks af en toe wat lekkers eten om die balans te creëeren? Dat heb ik geprobeerd, maar is niks voor mij. Het weekend is voor mij het beste tijdstip om iets ongezonds te eten omdat ik dan ook de gelegenheid heb om leuke dingen te doen. Dan ga ik er op uit en ben ik niet thuis dus kan ik makkelijker ‘ja’ zeggen tegen buiten de deur eten, uit eten gaan en even snel wat lekkers halen. Door de weeks zit ik hele dagen op kantoor en dan heb ik ook niet zo de drang om te snacken of om mijn calorieën te vullen met cheats. Dat past niet echt in mijn ritme en daarom is het weekend voor mij perfect.

Momenteel heb ik dus één cheatmeal omdat ik in mijn ‘Final Cut’ fase zit. Ik eet de hele week gezond en op zaterdagavond eet ik vaak pizza of patatjes. Daar houd ik heel erg van en kan er enorm van genieten. Verder snack ik niks en is alles wat ik eet gezond, maar het kan bijvoorbeeld wel voorkomen dat ik op zo’n dag meer volgens ‘If it fits your macro’s’ eet. Niet alleen omdat ik me daardoor het fijnste voel, maar ook omdat ik anders veel minder presteer. Voeding is zo’n belangrijke factor. Als ik slecht eet of bijvoorbeeld te veel suiker consumeer, merk ik dat aan alles. Mijn lichaam is het niet gewend en reageert vrijwel direct. Dit uit zich dan in knallende koppijn of vreselijke buikpijn. Niet fijn en daarom probeer ik dit ook zo veel mogelijk te vermijden.

Nu je weet wat het werkweek dieet precies is, ben ik heel benieuwd naar hoe jullie je week indelen. Eet je ook net als mij? Of heb je een hele andere methode of manier? Ik ben erg benieuwd!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here