update

Tijd voor de wekelijkse update! Afgelopen week moest ik een hele grote stap terug doen en voelde het alsof ik weer helemaal op nieuw moest beginnen. Al mijn records zijn in rook opgegaan en ik ben weer terug bij hoe het allemaal begon…

Fit Talk – Update | Terug naar hoe het allemaal begon!

Update: Nieuw schema!

Vorige week zondag was ik er maar druk mee: het samenstellen van mijn nieuwe schema’s. Ik wist al precies wat ik wou gaan doen, namelijk 15 herhalingen en daarbij zoveel mogelijk cardio om even lekker veel te zweten. Toen ik mijn trainingsschema’s aan het maken was, wist ik eigenlijk al dat dit een hele grote uitdaging ging worden. Ten eerste omdat ik dus al bijna 3 weken geen krachttraining heb gedaan en ten tweede omdat dit aantal herhalingen al heel lang niet meer in mijn schema’s is voorgekomen. Toch leek het me goed om hiermee te starten en mijn spieren weer te laten wennen aan een normale workout. Dit schema heeft heel veel weg van hoe het allemaal begon in januari 2014. Toen heb ik mijn journey in gang gezet en deed ik ook zoveel herhalingen en ongeveer dezelfde oefeningen. Het voelde dus heel erg als ‘terug naar de basis.’

Uitgeput en vermoeid

Toen de maandag eenmaal voorbij was en ik mijn eerste echte workout weer had volbracht, voelde ik het meteen: dit is even wennen! Na mijn krachttraining was ik al volledig uitgeblust en besloot daarom ook geen cardio meer te doen. Ik voelde het aan alles dat dat gewoon nét teveel zou worden. Ik vind het altijd fijn om uitdagingen aan te gaan en mijn limieten op te zoeken, maar ik weet nu duidelijk het verschil tussen een uitdaging en écht te ver gaan. Ik voelde me heel erg vermoeid en nam na mijn workout wat extra te eten (wel in de vorm van gezonde voeding) en ging op tijd slapen, in de hoop dat ik voldoende zou herstellen.

Ik kan (bijna) alles weer

Op dinsdag was het eigenlijk niet veel anders. Ik was snel moe, uitgeput en het leek wel alsof mijn lichaam niks gewend was. Ook op deze dag dus geen cardio gedaan en alleen wat krachttraining. Verder dan dat kwam ik niet. Aan de ene kant was ik teleurgesteld in mezelf omdat ik niet alles kon doen wat ik in gedachten had, maar nu ik al zoveel jaar bezig ben met fitness heb ik wel wat zelfkennis opgebouwd en weet ik wanneer ik moet stoppen. De teleurstelling sloeg eigenlijk al snel om in iets positiefs omdat ik me heel goed realiseerde dat ik nu:

– Mijn motivatie weer terug heb
– Geen last meer heb van mijn blessure
– Gewoon weer alle kracht oefeningen kan doen

Dus waarom zou ik niet blij zijn met het feit dat alles weer lukt behalve wat cardio?

Deze gedachte was heel fijn en maakte me wakker en ik ging met een fijn gevoel naar huis.

Terug naar hoe het allemaal begon!

Omdat ik deze week rustig aan moest doen en mijn lichaam niet gelijk wou overbelasten heb ik voor 15 herhalingen gekozen. Zo kan ik rustig opbouwen met een licht gewicht en kan ik na 4-5 weken weer een ander schema starten. Maar dat ik zó ver terug moest naar hoe het allemaal begon, had ik niet verwacht. Omdat ik een heel klein beetje bang was dat ik weer een misstap zou maken of dat ik toch nog niet helemaal goed hersteld zou zijn, deed ik het erg rustig aan. Vooral bij de grote oefeningen heb ik een enorme stap terug gedaan. Deadliften heb ik helemaal links laten liggen en gewoon niet gedaan. Ik had ‘m wel op het schema gezet, maar ik durfde het nog niet aan. In plaats daarvan heb ik hyperextensions / back extensions gedaan om mijn onderrug te versterken.

Squats met 20 kilo

En squatten? Dat heb ik ook op een wel héél laag pitje gezet. Hoe laag, vraag je je af? Nou wat dacht je van alleen met lichaamsgewicht en met een stang van 20 kilo? Haha. Nee, ook dit wil ik gewoon weer heel rustig gaan opbouwen. Het is me nu echt te vaak gebeurd dat ik door mijn rug ben gegaan en daarom vind ik het nu zó belangrijk dat ik focus op nog betere uitvoering van de oefeningen en het versterken van mijn core.

Abs-olutely amazing!

Over mijn core gesproken! Ik ben stiekem best trots op mezelf, want zoals ik laatst in een andere update al zei, heb ik echt een hekel aan buikspieroefeningen. Ik vind het gewoon drie keer niks! Maar, goed nieuws. Afgelopen week heb ik toch even drie keer mijn buik getraind. En geloof me als ik zeg dat dit voor mij echt een hele prestatie is, haha. Super blij mee en ik denk dat dit me echt enorm gaat helpen om de grote oefeningen beter uit te voeren en om dit soort nare blessures te voorkomen. Want ik ga echt alles doen om te voorkomen dat dit ooit weer gebeurd. Wat een pijn deed ‘t!

Update: Mijn nieuwe schema – Cutten

Zoals je weet deel ik al mijn schema’s met jullie op de download pagina. En goed nieuws! Het schema wat ik momenteel doe, komt morgen online. Dan kan je alle 5 dagen gratis downloaden en er zelf ook mee aan de slag.

Gelukkig is dat nu allemaal over en heb ik mijn eerste herstel week er op zitten. Ik ben echt heel blij met hoe het is gegaan. Mijn motivatie is terug, ik kan alle kracht oefeningen weer doen en ben goed op weg om een nieuwe blessure te voorkomen. Het voelt goed om weer echt lekker in mijn ritme te zitten!

Heb jij wel eens last gehad van een (onder) rug blessure? En hoe ben je hier vanaf gekomen?

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here