weinig-tijd

Ik kreeg laatst de vraag hoe je met weinig tijd en minimale moeite je toch fitter en gezonder kunt gaan voelen. Deze 6 kleine veranderingen die ik je ga geven kunnen je helpen bij het afvallen maar zijn ook onwijs handig als je gewoon wat fitter wilt worden. Dus: weinig tijd en tóch fit worden? Lees snel verder voor de tips!

Weinig tijd en tóch fit worden: Sporten

1. Geen tijd om lang te sporten en al het ‘gedoe’ er om heen? Lees: naar de sportschool, omkleden, trainen, douchen, weer omkleden en dan weer naar huis. Ik kan me goed voorstellen dat je alleen bij deze gedachte al geen zin meer hebt om te sporten. In dat geval is het slim om je workout uit alledaagse dingen te halen. Denk aan de volgende trucjes:

– Een paar keer squatten voordat je écht op de wc gaat zitten
– Tijdens je pauze op werk een stukje gaan wandelen mét muziek op zodat je een echte powerwalk kunt doen.
– Calf raises als je stilstaat om te wachten tot je koffie klaar is, als je in de rij staat in de supermarkt, tijdens het tandenpoetsen, noem maar op!
– Altijd met de trap gaan.
– Fietsen naar je werk.
– Buikspier oefeningen voordat je ‘s avonds onder de douche stapt (onder het mom: earn your shower ;-))

Als je naast deze kleine dagelijkse oefeningen ook nog 2-3 keer naar de sportschool kunt gaan en dan écht gaat knallen, zul je zien dat je je echt fitter gaat voelen. Je hoeft niet 5-7 keer per week te trainen om aan je droomlichaam te werken. Al deze kleine veranderingen kunnen al een enorme impact hebben op je lijf. Vooral als je hiervoor eigenlijk nooit gesport hebt. Alle beweging wat je kunt pakken is mooi meegenomen. En het voordeel van toch 2-3 dagen reserveren om echt te gaan trainen, scheelt je heel wat twijfels. Als je geen vaste trainingsdagen voor jezelf gaat inplannen, merk je dat je gedachten krijgt als: ‘Zal ik vandaag gaan? Nee, heb toch niet zo’n zin. Nee kan nu echt niet ik ben ongesteld dan voel ik me niet fijn. Het regent buiten.’ Get over it! Stel die dagen vast en ga wanneer je moet gaan. You got this!

2. Ik schrijf net dat je naar de sportschool moet gaan en dat je vaste dagen daarvoor moet inplannen, maar je hoeft natuurlijk helemaal niet naar de gym te gaan om fitter te worden. Dat kan je overal doen! Misschien ben je wel gek op zwemmen en intensief baantjes trekken. Of lijkt het je leuk om te gaan kickboxen? Zoek een sport die jou het meest aanspreekt om zo genoeg motivatie te krijgen én vast te houden. Waarom zou je iets doen wat je niet leuk vindt? Daar is het leven veel te kort voor, dus zoek iets waar je echt passie voor hebt. Dan zul je merken dat het vrijwel vanzelf gaat omdat je er veel plezier in hebt en het leuk vindt om te doen.

3. Nothing wrong with a little healthy competition! Zoek een fit friend waarmee je samen kunt gaan sporten. Het kan onwijs goed werken om samen met iemand te gaan trainen. Maar niet alleen dat. Ook qua voeding kan je elkaar heel goed gemotiveerd houden omdat je met hetzelfde bezig bent en vergelijkbare doelstellingen hebt. Stel nou dat jouw fit friend een dag véél beter heeft gegeten dan jij, kan dat je enorm motiveren om het zelf ook beter te doen. En op momenten dat je het even niet meer ziet zitten en totaal geen behoefte meer hebt om te gaan trainen of deze nieuwe leefstijl vol te houden, heb je jouw fit friend om je te helpen herinneren waar je dit allemaal voor doet.
weinig tijd

Weinig tijd en tóch fit worden: Voeding

1. Je hoeft je calorieën niet in te vullen. Vaak zorgt dit voor een extra drempel omdat het zoveel werk is. Maar waarom zou je een fitness app niet gewoon gebruiken om er achter te komen hoeveel calorieën ergens in zit? Alleen zodat je wat meer bewustwording bij jezelf creëert en weet wat je eet? Daar is toch niks mis mee? Want wat er heel vaak gebeurd is dat mensen denken: ‘Oh, hier zouden wel ongeveer 120 calorieën in zitten.’ Er worden aannames gedaan. Maar het kan zomaar zijn dat hier feitelijk gewoon het dubbele in zit en dat komt dus geheel door onwetendheid. Als je de moeite had genomen om even te kijken hoeveel calorieën iets werkelijk bevat, kan dat je onwijs veel schelen. Je ziet meteen welke producten goed zijn en welke minder goed. Je kunt hiervoor LifeSum of MyFitnessPal gebruiken. Beide erg handige apps om je on track te houden!

2. Drink meer water en laat frisdrank staan. Dit is een makkelijke switch want van frisdrank krijg je vaak een enorm opgeblazen gevoel. Ook bevatten light drankjes vaak allerlei stoffen zoals aspartaam, waar je liever niet te veel van binnen wilt krijgen. Natuurlijk is dit geheel jouw eigen keuze, maar denk aan alle opties die je nog wél hebt! Koffie, thee, Crystal Clear, zero limonades… Genoeg vervangers om frisdrank te laten staan. En tja, misschien vind je water niet zo lekker, maar het kan je wel helpen bij het afvallen. Het houd je vol en geeft een langer verzadigd gevoel. Je kunt zelfs trek krijgen terwijl je dat niet eens echt hebt. Het ligt dan gewoon aan het feit dat je te weinig water hebt gedronken! Dus bespaar die overbodige calorieën en blijf drinken. Je hebt ‘t nodig.

3. Pak kleinere borden. Ik zeg het zo vaak, maar my god! Dit kan zoveel schelen. Het lijkt namelijk alsof er meer eten op je bord ligt (omdat je bord kleiner is) maar eigenlijk houd je jezelf (en je hersenen) dus gewoon voor de gek. Je zit veel sneller vol en dat scheelt je ook weer heel wat calorieën.

Onthoud: Kleine veranderingen kunnen veel opleveren!

En dat zijn mijn tips voor nu. Het leek me leuk om hier eens een artikel over te maken omdat er vaak op social wordt gedaan alsof je super hard moet werken om je doelen te bereiken, terwijl je met kleine veranderingen ook al heel ver kunt komen. Het is allemaal niet heel moeilijk, maar je moet het wel even doen. Onthoud dat je echt niet 7 keer per week hoeft te sporten, dat meal preppen niet nodig is om jouw droomlichaam te bereiken en dat je al helemaal niet jezelf hoeft uit te hongeren om af te vallen! Dat wou ik je door middel van dit artikel duidelijk maken. Deze tips zijn ideaal als je niet veel tijd hebt en ook nog moet studeren, je favoriete Netflix serie wilt kijken en leuke dingen wilt blijven doen met je vriendinnen!

DELEN

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here