jezelf uitdagen

Hallo! Happy monday, daar ben ik weer met een nieuw weekverslag en een nieuwe weekvlog. Ik ging afgelopen week door een aantal ups & downs, ging aan de slag met de tweede ronde van mijn push pull schema en het nadeel van jezelf uitdagen. Hoe dit allemaal is verlopen vertel ik je in deze nieuwe update!

VLOG: Fit Talk – Weekvlog #5. Ups, downs & het nadeel van jezelf uitdagen + alles wat ik eet!

In deze vlog zit nu ook een stuk van mijn workout en laat ik heel wat maaltijd inspiratie zien, dus het is zeker het kijken waard.

Oh, wat een lekker weer!

Waar zal ik eens beginnen? Ja! Het lekkere weer. Wat heb ik ervan genoten zeg. Ondanks dat ik van maandag tot woensdag moest werken (en dat waren juist die mooie dagen) heb ik er toch van kunnen genieten. In de pauze van werk ging ik niet wandelen, maar lekker buiten zitten en daar mijn lunch eten. Heerlijk in de zon (zie vlog) en dat was heel fijn. Ik voelde me na een beetje zonnebaden weer opgeladen voor het tweede deel van de werkdag. Ook waren mijn collega’s super verbaasd want ik had een kwartier in mijn tanktop buiten gezeten en ik vroeg: ‘Ben ik al bruin?’ En toen deed ik het bandje van mijn top opzij en er was al enorm kleurverschil te zien. Ze zeiden: ‘Wow! Je wordt zo snel bruin, niet normaal.’ Haha, dat ging inderdaad behoorlijk snel en ik was er zelf eigenlijk ook verbaasd over.

Meal prep voor niks

Ondanks dat ik mijn meal prep had gedaan, had ik niet zoveel zin om het ook daadwerkelijk te eten. Dit warme weer vroeg echt om salades en daarom heb ik mijn meal prep in de vriezer laten zitten en heb ik op dinsdag en woensdag de avond van te voren salades voorbereid. Echt heel lekker verfrissend met die hitte. Als je benieuwd bent naar de salades moet je de vlog even kijken, daarin laat ik precies zien hoe ik ze bereid.

Hoe reageert mijn lijf?

Ook ben ik deze week bezig geweest met opschrijven hoe mijn lijf reageert na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Ik heb het niet iedere dag gedaan en ook niet zo uitgebreid, maar het begin is er. Dit wil ik vaker gaan doen zodat ik beter kan inschatten hoe mijn lijf op bepaalde producten reageert. Zo kan ik er beter op inspelen en ervoor zorgen dat ik op het juiste moment voeding eet wat mijn lijf nodig heeft. Hieronder een foto van wat ik precies op heb geschreven. Een handige tip om dit zelf ook eens te proberen!

jezelf uitdagen

Push Pull ronde 2

Op maandag begon ik weer met mijn ‘oude’ push/pull schema. Nu de tweede ronde. Normaalgesproken wissel ik van schema zodra ik de oude klaar heb, maar ik heb in overleg met mijn schoonbroer Mike besloten om dit nog zes weken aan te houden. En ik moet zeggen dat ik er ook nog niet moe van ben. Vaak ben ik na zes weken ook wel toe aan verandering en heb ik zin in een nieuw schema en een nieuwe uitdaging, maar dat is nu wel anders. Ik vind het schema heel leuk om te doen en daarom heb ik er ook geen moeite mee om een tweede ronde in te gaan. Maar ik heb geluk gehad. Want tijdens mijn eerste workout op maandag stond er als eerste oefening ‘front squats’ op mijn schema. Ik ging vol enthousiasme weer van start en besloot om extra zwaar te gaan om te zien of ik een record kon zetten.

Het nadeel van jezelf uitdagen

Ik was iets te enthousiast. Want door de zware belasting aan de voorkant van mijn lichaam, gingen mijn ellebogen veel te ver naar beneden. Bij een front squat is het namelijk ‘key’ om je ellebogen zo hoog mogelijk te houden omdat dit er voor zorgt dat je rug recht blijft wanneer je naar beneden zakt. Bij mij was de uitdaging iets te groot en zakte mijn ellebogen tijdens de eerste lift, naar beneden. Toen ik weer in startpositie stond plaatste ik het gewicht gelijk terug want ik voelde een scheut van de onderkant van mijn rug naar boven schieten. Ik had geen pijn, maar ik voelde dat er een spiertje was verrekt. Ik realiseerde me meteen dat mijn vorm niet 100% correct was en stopte met de oefening. Ik was dus iets te zwaar gegaan waardoor mijn vorm verslapte. Ik vroeg een trainer in de sportschool om hulp en om te kijken waar het fout was gegaan zodat ik er van kon leren. Hij zei: ‘Grote kans dat je ellebogen naar beneden zijn gaan wijzen waardoor je rug niet meer recht was tijdens de uitvoering van de lift.’ Ik ben heel blij dat het geen blessure is maar simpelweg een spiertje dat verrekt was, maar dit is een goede les geweest voor me. Nu heb ik weer wat meer geleerd en ik hoop dat ik dit advies jullie ook kan meegeven voor wanneer je zelf deze oefening gaat proberen! Dit is dus het nadeel van jezelf uitdagen.

Ups, downs & hormonen

Verder was het echt een week met ups en downs. Zowel tijdens het trainen als mentaal want mijn hormonen waren weer all over the place haha. Meestal als ik ongesteld ben kan ik echt van die super pissige momenten krijgen waarin ik om niks ruzie maak met mijn vriend. Echt totaal onnodig maar op zo’n moment gebeurt het gewoon en weet ik dat ik er op zo’n moment niet de volledige controle over heb omdat die stomme hormonen opspelen. Super irritant, maar gelukkig is mijn vriend echt een schat, dus hij begreep het en na 10 minuten uitrazen was ik het weer kwijt en kon ik weer normaal doen, haha.

Lijf onder controle

En zoals je misschien weet lees ik nu nog steeds het boek ‘Het energieke vrouwen voedingskompas.’ Hierin staat onwijs veel info over hormonen en hoe je ze in balans kunt brengen. Dit wil ik heel graag om mijn lijf nog meer onder controle te krijgen en het te geven wat het nodig heeft. Ook in verband met mijn pds wil ik kijken wat voor effect dit heeft en daarom ben ik dus ook begonnen met het opschrijven van hoe ik reageer op bepaalde producten / voedingsmiddelen. Het boek heeft me tot nu toe al veel geleerd, want ondanks dat ik natuurlijk al heel veel weet is het altijd goed om kennis nog meer uit te breiden en te blijven ontwikkelen. Gezondheid zit niet alleen in je lijf maar ook in je brein!

Dat was het weer!

En dat is het voor deze week. Ik hoop dat je het weer leuk vond om te lezen en kijk vooral even mijn vlog voor nieuwe maaltijd inspiratie en een stuk van mijn workout want dat heb ik deze keer ook een beetje kunnen filmen! Enjoy en een fijne week toegewenst!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here