In het weekend alles eten en blijven afvallen

Wil je het liefst in het weekend alles eten en blijven afvallen? Ik heb een strategie voor je zodat je aan het eind van de week wat meer kunt genieten en mee kunt doen met alle leuke uitjes en events zonder dat je je progressie er nadelig mee beïnvloedt!

Je kent het wel. Door de weeks super strak op je voeding letten en zo clean mogelijk eten, maar in het weekend ga je helemaal los en let je eigenlijk nergens op. Dit kan je vooruitgang echt nadelig beïnvloeden. Kies daarom voor deze methode om gezond eten en genieten te blijven combineren zonder je progressie teniet te doen!

Wat ik hier net beschreef kan je misschien bekend voorkomen als ‘het werkweek dieet’ hier heb ik al eens eerder over geschreven. Deze manier van eten is wel degelijk schadelijk voor je vooruitgang omdat je weekgemiddelde veel te hoog uitkomt om gewicht te verliezen.

Zo ging het er bij mij aan toe

Zelf heb ik ook een tijd gehad dat ik door de weeks echt heel gezond at en in het weekend mocht ik van mezelf genieten. Maar dat genieten liep uit tot soms wel 3.000 calorieën. En dat is veel. Té veel. Ik begon zaterdagochtend met croissantjes. In de loop van de ochtend at ik een paar stukjes chocolade en rond de lunch weer iets van deegwaren of brood. Soms maakte ik burgers of at ik harde bolletjes met flink wat zoet beleg. In de avond bestelde ik een pizza. Soms twee. En om het feestje compleet te maken at ik ook nog wat Ben & Jerry’s.

Wat doe ik nu?

Dit is een extreme variant van een cheatday. Dit deed ik af en toe maar zeker om de drie weken. De andere cheatdays waren wel iets gezonder, maar die grote pizza’s kwamen er vrijwel altijd in voor. Nu doe ik dat anders. Ik kies ervoor om de hele week zo gezond mogelijk te eten. Wanneer ik (op welk moment dan ook) zin heb in iets lekkers, of gewoon iets ‘extra’s’, dan neem ik dat. Punt uit. Ik weet waar ik voor train. Ik weet waar ik dit voor doe, dus ik heb genoeg motivatie en controle over mezelf om niet door te slaan op zo’n moment. Ik houd me dan dus ook aan mijn calorieën budget van 1800. En op zaterdag? Dan eet ik ook gewoon gezond, maar wel een klein beetje meer. Omdat ik me er simpelweg beter bij voel. De ene keer eet ik iets ongezonder dan de andere keer, maar dat hoort erbij! Balans. Rond de avond eet ik een maaltijd waar ik echt van kan genieten, maar pizza bestellen is even niet meer ‘in the picture.’ Er zitten simpelweg te veel calorieën in en bevat teveel zout. Daarom kies ik vaak voor frietjes met wat snacks uit de airfryer. Net zo bevredigend en scheelt heel wat calorieën.

In het weekend alles eten en blijven afvallen

Nu je weet dat ‘overeten’ in het weekend je progressie echt nadelig kan beïnvloeden komen we nu bij het punt dat ik je ga vertellen hoe je het misschien beter aan kunt pakken:

Eet wat je wilt in het weekend en blijf afvallen!

Als je in de werkweek van maandag tot vrijdag een iets groter tekort creëert, heb je dus ook een grotere buffer voor het weekend. Hierbij is het handig om voor jezelf een plan op te stellen waarin je niet alleen je dagelijkse calorieën doel bepaalt, maar ook een wekelijks doel. Wanneer je dit doet maak je het jezelf veel makkelijker om je cut fase of afslankproces ook daadwerkelijk vol te houden.

In het weekend alles eten en blijven afvallen

Wat je ook doet, ga niet diëten!

Onthoud dat het niet nodig is om jezelf uit te hongeren, om enorme tekorten te creëren of om extreem veel te sporten om af te vallen. Het draait allemaal om de juiste balans en als ik je nog één aanvullende waardevolle tip mag geven: ga absoluut niet diëten. Het is een tijdelijke oplossing wat je tijd, moeite en inspanning niet waard is. Waarom zou je je kostbare energie verspillen in iets wat slechts voor even is? Dat is toch enorm zonde? Focus je daarom op het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Een leefstijl die 100% bij jou past. Dan zal je pas echte progressie boeken en je doelen bereiken.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here