stop met diëten

Ben je het jo-jo effect zat? Stop met diëten en start een gezonde leefstijl met deze anti-dieet strategie. Makkelijke en toepasbare tips om jou op weg te helpen in de reis naar jouw op maat gemaakte leefstijl.

Als dit het eerste artikel is wat je van mij leest is het goed om het volgende te weten. Ik ben een tijd terug in 1,5 jaar 30 kilo afgevallen. Zonder diëten. Zonder rare methodes. Gewoon gezond doen. Maar het ging me niet altijd voor de wind. Voordat ik mijn leefstijl omgooide (waarmee ik dus ook die 30 kilo ben verloren) probeerde ik jaar na jaar allerlei diëten. Te weinig eten, koolhydraatarm, gekke pillen, shakes… Alle dingen die jij denk ik ook hebt geprobeerd. Anders was je dit waarschijnlijk niet aan het lezen.

Omdat jij het ook kan

Het feit is dat ik door de omschakeling naar een fitte leefstijl eindelijk mijn doel heb kunnen bereiken. En aangezien ik er nog steeds ongelooflijk trots op ben, wil ik er nu ook voor zorgen dat jij dit ook kan doen. Dat jij ook trots op jezelf kan zijn. En kunt genieten van het leven dan alleen maar bezig te zijn met je gewicht. Dat je je niet meer onzeker voelt, maar comfortabel in je lichaam zit. Natuurlijk hoop ik dat ik je al help met eerder geschreven artikelen en mijn gratis downloads, maar ik realiseerde me dat ik eigenlijk nooit over die overgang heb gepraat. De overgang van diëten naar een gezonde leefstijl en hoe je dit het beste kunt aanpakken. Daarom leek het me goed om daar vandaag duidelijkheid in te brengen om ervoor te zorgen dat ook jij je eigen gezonde leefstijl kunt opbouwen. Dus ik zou zeggen laten we snel beginnen met de strategie!

stop met diëten

Anti dieet strategie – Wat je moet weten

Als we wat beter kijken naar het woord ‘dieet’ denk ik al gauw aan regels:
– Dit moet je vermijden
– Hiervan zo min mogelijk
– Eet zoveel mogelijk ‘x’ en ‘x’
– Neem 3x per dag ‘x’
– Sport 6 keer per week 1,5 uur
– Eet 1200 calorieën per dag
– Vermijd alle koolhydraten
– Gebruik dit fatburning supplement 2 x per dag
– Vervang twee maaltijden door onze maaltijdshakes

Ga zo maar door. De lijst kan eindeloos zijn. Maar die regels die voor een bepaald dieet zijn opgesteld, zijn niet aangepast op jou en jouw leefstijl. Sterker nog, vaak zijn het zelfs regels die je maar al te graag wilt breken. Ik bedoel ‘eet 1200 calorieën per dag’… Yeah right. En dat ga je je hele leven lang volhouden? Nou, ik dacht het niet. Dus al deze regels zijn regels die je:
– Wilt breken
– Eigenlijk niet wilt volgen
– Niet geschikt zijn om een leven lang vol te houden

En dat is waarom: je je eigen regels moet maken en niet een of ander standaard plan.
En dat is waarom: je op zoek moet naar wat voor jou en jouw unieke lichaam werkt.

Als je dat doet gebeurt het volgende:
– Je boekt resultaat
– Je houdt het je leven lang vol
– Je behoudt je sociale leven
– Je eet wat je lekker vindt
– Er zijn zo min mogelijk tot geen restricties

Dus nu je weet wat niet werkt, is het tijd om te kijken naar wat wél werkt. Maar hoe kom je daar achter? Hoe weet je dat? Want het kan zo zijn dat er nu een soort angst bij je ontstaat. Want een dieet is makkelijk omdat je een plan krijgt. Je weet wat je te doen staat en je hebt ‘vaste regels’ om je aan te houden. Nu is dat dus niet meer zo en moet je je eigen regels gaan bedenken. En ik kan me goed voorstellen dat dat je angstig maakt. Maar kijk er eens op deze manier naar:

De afwezigheid van een plan > Bang om veel kilo’s aan te komen > Angst

Er is dus angst, maar vertel eens: al die diëten die je hebt geprobeerd, die hebben ook niet gewerkt, toch? Dus je had toen ook geen controle over je lijf omdat het niet werkte. Nu heb je dat dus ook niet omdat je niet weet of je eigen regels wel gaan werken. Wat is er dan zo eng? Het is tijd voor verandering en om uit je dieet bubbel te stappen.

stop met diëten
Vaak gaat een dieet zo:
Je bent er enthousiast over > je start vol goede moed > de regels zijn te zwaar en je houdt het niet vol > je stopt > je verpest het > je neemt het jezelf kwalijk > je voelt je zwaar rot

En dan begint het weer helemaal overnieuw wanneer je een nieuw dieet ontdekt. En daarom kom je dus nergens en is het tijd voor verandering. Verander nu en onderneem actie. En ik kan dit wel heel makkelijk tegen je zeggen want misschien denk je nu: ‘ja, ja, ik weet het ik moet veranderen..!’ Maar serieus. Stop daarmee en onderneem actie. Sta open voor verandering en als je het probeert, maar het mislukt: nou en! Je bent in ieder geval wat kennis rijker want nu ben je weer een stap dichterbij het ontdekken wat wel en niet werkt voor je.

Het is nu tijd voor de tips om van een dieet om te schakelen naar een gezonde leefstijl. Dus stop met diëten en ga ervoor met deze tips!

1. Geen korte termijn oplossing of strategie

Wat hebben we aan korte termijn? Helemaal niks. Want de resultaten die je van een korte termijn oplossing krijgt zijn tijdelijk. En waarom zou je voor tijdelijke resultaten werken? Is jouw tijd je niet kostbaar? Is jouw energie je niet kostbaar? Tuurlijk wel! Daarom is het zonde om je tijd en energie te verspillen aan iets waarmee je zo weer terug bij af bent. En dat is dus wat er met diëten gebeurt. Je steekt er tijd en moeite in, maar bereikt er uiteindelijk niet veel mee omdat het niet vol te houden is. Wanneer je een strategie gaat bedenken voor jezelf moet je je dus afvragen:

– Kan ik dit doen?
– Wil ik dit de rest van mijn leven doen en is het goed vol te houden?
– Kan ik mijn koolhydraten voor lange termijn weglaten?
– Ga ik me hierdoor goed voelen?
– Is dit mijn tijd en energie waard?
– Houd ik dit ook vol als ik me down, emotioneel of rot voel?
etc.

Stel deze vragen bij alle veranderingen die je wilt doorvoeren en alle dingen die je anders wilt gaan doen. Als het antwoord op deze voorbeeldvragen ja of nee is, dan weet je dus of iets geschikt is of niet.

stop met diëtenEn kijk ook kritisch naar wat dus niet voor je heeft gewerkt in het verleden.
1. Ik wil x kilo kwijt voor x datum. Dus als ik 2 kg per week afval = zoveel kg / maand en heb ik mijn eindresultaat op x datum.
Bij dit punt zet je dus enorme tijdsdruk op jezelf. Je moet je dus afvragen of zoiets bij je past. Soms kan het motiverend werken, maar wat nou als het niet gaat zoals je wilt? Als je lijf nog niet goed kan wennen aan deze veranderingen? Grote kans dat je dan stopt en opgeeft omdat het ‘weer niet lukt.’ Zo kritisch moet je naar je plan kijken.

2. Het compleet uitbannen van bepaalde voedingsmiddelen of voedingsgroepen. Dit zie ik heel vaak voorbij komen en dames die aan mij vragen wat ze weg moeten laten. Je hoeft niks weg te laten! Je kunt simpelweg gewoon gezonder gaan eten en alle meer bewerkte voedingsmiddelen iets meer beperken. Je kunt alles eten en nog steeds afvallen. Dit werkt ook stukken beter voor je mindset omdat er geen strakke lijnen en restricties zijn opgelegd.

3. Zie je jezelf je hele leven detoxen, teatoxen, eiwitshakes drinken of een sapkuur volgen? Nee, dacht het niet. En dat is ook helemaal niet gezond voor je lijf. Ook dit zijn weer tijdelijke oplossingen waar je echt niks aan hebt. Stop met diëten zoals dit en vorm een echte leefstijl die op jou is afgestemd.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden maar wel precies wat ik bedoel met korte termijn strategie.

stop met diëten

2. Geen negatieve gedachtes over jezelf

Want wat gebeurt er als je negatief over jezelf denkt? Juist! Dat straal je uit. En dat moeten we niet hebben. En vaak is het niet alleen het denken, maar ook negatief praten over jezelf. Vaak bedoeld als grapje, maar er zit altijd een kern van waarheid in. Wanneer je op een grappige manier jezelf naar beneden praat met opmerkingen als:
‘Ja, haha ik ben hier toch de dikke koe’
‘Zie je me dikke armen niet?!’
‘Nee, dat kan ik niet aan want dat zorgt ervoor dat mijn benen er nog dikker uit zien.’
‘Kunnen we die selfie overnieuw maken, ik heb echt een enorme onderkin.’

Stop hier mee want dit gedrag weerspiegelt de persoon die je zal zijn. Als je tegen jezelf en je omgeving praat als de persoon die je wilt zijn, geeft dat veel meer positieve vibes. Niet alleen naar de buitenwereld, maar ook naar jezelf. Je woorden zijn zo krachtig, vergeet dat niet. Wil je dat dit een succes wordt? Dat het dit keer echt zal lukken? Dan moet je in jezelf geloven. Als je dat doet zal je uiteindelijk meer:
– Geluk ervaren
– Minder obsessief over eten denken
– Betere workouts hebben

En wanneer je jezelf op dit soort neerbuigend en negatief gedrag betrapt, sta er dan bij stil en zeg iets positiefs als ‘ik ben mooi.’ Want je weet het: als je niet blij bent met iets aan je lijf onthoud dan dat JIJ (alleen JIJ!) de kracht hebt om hier wat aan te doen en om te veranderen. En dat is een gift. Een cadeau.

3. Eet voeding en producten waar je van houdt

Waarom zou je dingen eten die je niet lekker vindt? Is het dan vol te houden? Nope. Dit is exact het tegenovergestelde van diëten. Want bij een dieet ben je niet in staat om echt te genieten van eten. Je ontwikkelt namelijk een negatieve relatie met voeding omdat je gaat denken dat ‘genieten’ deel van het probleem is. Dat wanneer je ‘iets ongezonds eet’, je hele progressie naar de maan is. En dat is juist wat we hier proberen te veranderen. Er zijn geen goede en slechte voedingsmiddelen of producten. Alleen voedingsmiddelen die meer goede voedingsstoffen bevatten die uiteindelijk je progressie zullen versnellen.

Dus in principe wil je dingen eten waar jij van houdt, en die ook van jou houden. Die je lichaam omhelzen en je de voedingsstoffen bieden waar je lichaam wat mee kan. Wat je nodig hebt is meer respect en meer liefde voor je lichaam. Want waarom zou je goedkoop, makkelijk en ongezonde voeding naar binnen werken? Het is belangrijk om hierin selectief te zijn. En als je dat niet bent dan hou je niet genoeg van jezelf en je lijf.

Probeer daarom voedingsmiddelen en producten te ontdekken waar je een super gevoel van krijgt terwijl je het eet en nadat je het gegeten hebt. Voorbeeld: als je die proteïne shake eigenlijk niet lekker vindt, waarom drink je ‘m dan nog? Stop ermee!

jezelf uitdagen

4. Goed opletten en schrijf op hoe je je voelt

Zelf ben ik hier een paar weken terug ook mee begonnen om echt te ontdekken wat voor reactie ik heb op bepaalde producten. Schrijf op wat je eet en hoe je je erbij voelt. Zo kan je goed in de gaten houden hoe je lijf reageert en kan je het echt beter leren kennen. Welke resultaten heb je er van gekregen? Reageerde je lijf positief of negatief? Schrijf het op en zo ontdek je steeds meer en weet je beter wat voor jou werkt. Dit is essentieel bij het opbouwen van je eigen gezonde leefstijl.

Iedere dag is een ontdekkingsreis om je lijf beter te begrijpen. En ja dit kost tijd en energie, maar vergeet niet dat jij altijd verandert en je lijf dus ook.

5. Houd je ogen op jezelf en stop vergelijken

Stop met vergelijken. Ja, ik weet het je ziet heel veel mensen in de gym waar je misschien gedachten bij kunt hebben als:
‘Ik wou dat ik op haar leek’
‘Wow zij is echt veel sneller dan mij’
‘Wat een armen heeft zij, die van mij zijn nog zo dik… Zal het me ooit lukken?’
‘Wat zou zij doen om zo’n platte buik te krijgen?’

Dit gaat je niet helpen. Dit gaat je nergens brengen. Weetje waarom? Omdat dit niks uit maakt. Dit is jouw ‘journey’. Jouw reis naar je beste zelf. Dus gooi je tijd, energie en focus niet weg door het te investeren in jezelf vergelijken met anderen. Dat is zonde want het gaat niet om hen, dit gaat om jou.

stop met diëten

6. Leer om van jezelf te houden

Onthoud dit: jij bent niet je gedachten. Alles wat er in je hoofd om gaat en al die negatieve zooi als:
‘Ik ben moe’
‘Ik ben dik’
‘Ik kan dit niet’
‘Ik kan niet meer’

Dat zijn je gedachten, maar dat ben jij niet. Wanneer ben je vergeten dat jij hier degene bent die de controle heeft? Jij hebt de kracht om dit te stoppen en om tegen jezelf te zeggen:
‘Ik voel me energiek’
‘Ik ben mooi’
‘Ik kan het’
‘Ik ga nog een extra kilometer’

Jij hebt hier de controle! Stop met continu naar jezelf te luisteren en begin te praten. En ja, het is makkelijk om je gedachten te geloven, want het zit nou eenmaal in je. In het begin vergt het misschien wat oefening maar als je het een paar keer hebt gedaan zul je zien dat op het moment dat je wilt opgeven, je er toch nog heel wat uit kunt halen als je tegen jezelf zegt dat je het kunt. Want jij kan het. Ik geloof in je.

Ik hoop echt dat ik je met deze tips op weg heb kunnen helpen. Stop met dieten en start vandaag nog je gezonde leefstijl. Je gaat er zoveel uithalen en het gaat je zo veel brengen. Probeer wat dingen uit, begin met kleine veranderingen en langzaam maar zeker kom je er wel. Omdat jij het ook kan. Veel succes!

DELEN

11 REACTIES

  1. Ik ben zelf op 2 januari begonnen met een gezonde levensstijl en inmiddels al bijna 15kg lichter! Het gaat langzaam maar dat is echt helemaal prima liever zo, want dit is echt goed vol te houden. Jou blogposts en blogs helpen hier enorm bij!!

  2. Dat negatief praten over jezelf herken ik zo van de laatste weken. Ik uit het tegen mezelf als ik in de spiegel kijk en tegen andere. Gisteren zei ik bv tegen een vriendinnetje dat ik brede heupen heb en ze keek me echt vol afgrijzing aan en zei dat dat echt niet zo is. Mijn negatief zelfbeeld is nu echt aan het veranderen. Eerst was ik zo positief en nu ik weer een beetje aankom en het niet meer lukt om af te vallen ben ik zo negatief gaan leven, dat is in alles terug te zien. Privé als op werk. Vind het zo moeilijk om weer positief te denken, ik moet sowieso op dagen meer eten, omdat ik na of tijdens het fietsen van 60 of 100km+ gewoon mijn energie moet halen uit voeding en het is dan noodzakelijk om per uur iets te eten om geen hongerklop te krijgen. In de winter met een uurtje spinnen en een uurtje kracht is het zoveel makkelijker om minder te eten dan dat je verbrand

    • Ah, dat is niet fijn Sybille 🙁 Ik hoop dat ik je met mijn video’s en artikelen kan motiveren om die positiviteit toch zo veel mogelijk vast te houden. En vergeet niet: het hoeft niet in een keer helemaal super positief te zijn. Iedere dag een paar positieve gedachtes en vooral als je de dag begint kan al heel veel helpen! Veel succes, je kunt het! xxx

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here