tips omgaan met stress

Heb je last van veel stress? Of heb je allerlei symptomen maar koppel je die hier niet direct aan? Ik leg je alles uit over hoe het ontstaat, de werking van je hormonen + 4 tips omgaan met stress. Daarbij leg ik uit waarom enige vorm van stress ook goed voor je kan zijn en waarom je het nodig hebt!

Als je het woord ‘stress’ hoort denk je niet meteen aan iets positiefs. Het is namelijk iets wat vaak een negatieve lading met zich mee krijgt omdat je er eigenlijk zo min mogelijk van wilt hebben. Mensen met weinig stress maken zich amper druk en blijven rustig in moeilijke situaties. Nou leert de ervaring dat er meer mensen zijn die dit juist niet hebben en juist erg veel last hebben van stress. Wil je leren omgaan met stress? Dan hoop ik dat dit artikel je gaat helpen!

Gezond leven en stress gaan niet samen

Wanneer je gezond wilt leven is het van groot belang om zo min mogelijk stress te ervaren. Want gezondheid en langdurige stress gaan absoluut niet samen. Dit heeft alles te maken met je hormonen. Wist je dat 95% van alle klachten en ziektes ontstaan door te veel aan stress? Ook worden veel klachten verergerd door stress. Er zijn ontzettend veel symptomen waaraan je het kunt herkennen en soms merk je niet eens meer dat je stress hebt omdat je al gewend bent geraakt aan het effect ervan. En dan moet je dus oppassen.

Cortisol: de boosdoener

Je stresshormoon is cortisol. Als je lichaam deze een lange tijd moet blijven aanmaken kan dit een grote tol eisen van je lijf want je hele hormoonbalans wordt er door verstoord. cortisol is een stofje dat wordt aangemaakt in je bijnieren. Wanneer deze zo’n lange tijd overuren moeten draaien raken ze op gegeven moment uitgeput. Je lijf komt in actie en wilt niks liever dan je bijnieren beschermen. Dit doet je schildklier. Deze gaat je stofwisseling vertragen zodat je wat rustiger wordt. Vaak wordt er dan gedacht: ‘Shit ik heb een trage schildklier, hier moet ik wat aan doen.’ En mensen stappen naar de dokter en krijgen medicatie. Maar dit gaat je dus niet helpen omdat alles wordt aangepakt, behalve de oorzaak. Rust voor je bijnieren is het beste wat je op zo’n moment kunt doen.

Dopamine en Serotonine

Voel je je ‘s ochtends wel eens opgejaagd en ‘s middags enorm moe en uitgeput? Dan ontstaat er een situatie waarin je op één dag dus een enorme piek hebt in je cortisol en een enorme dip. Het fluctueert heel erg en dat kan een keer voorkomen, maar heb je dit vaker? Dan verlies je de wedstrijd. Je stress ontneemt je serotonine en dopamine. Dé twee neurotransmitters die je juist zo’n goed gevoel geven. Dit kan resulteren in een langdurige tijd dat je geen blijdschap meer ervaart en je heel erg ‘mehh’ voelt. Dit is echt niet oké en dit is de indicatie die aangeeft dat je een lange periode van stress hebt ervaren.

tips omgaan met stress

De symptomen

En zoals ik net al zei is er dus een enorme lijst aan stress symptomen die je soms niet eens meer herkend omdat je er al aan gewend bent geraakt. Je hebt zo lang zoveel stress ervaren dat je niet eens meer weet hoe het voelt om écht ontspannen en relaxed te zijn. En dat is een probleem want op gegeven moment wordt alles stressvol en kan alles je teveel worden. Symptomen waaraan je stress kunt herkennen zijn:
– Snel geïrriteerd voelen
– Problemen met slapen
– Het overslaan van maaltijden
– Opgejaagd zijn
– Je kunt niet afvallen
– Je kan je niet goed focussen
– Je eet vaak teveel
– Je hebt vaak trek in zoetigheid / junkfood, koffie, energy drinks en alcohol

Zo word je dik van stress

Het begint met ongezond eten. Vrouwen hebben hier vaak meer last van dan mannen. In zo’n periode van stress ga je namelijk op zoek naar iets wat je een goed gevoel geeft en wat je energie brengt. Dat is logisch. En tja, die voedingsmiddelen zijn vaak alles behalve gezond. Denk aan een heerlijke latte van Starbucks, zoetigheden, burgers, friet… Noem maar op. Maar dat is niet het enige. Want dat hormoon cortisol zorgt net als suiker voor snelle energie. Je bijnieren gaan aan de slag om glucose aan te maken en wanneer je acuut stress ervaart gaan ook de reserves in je spieren en lever open. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuiker stijgt en je lijf is klaar om in actie te komen. Maar komt er geen actie (rennen, vechten etc.) dan wordt deze boost dus niet gebruikt en nu heeft je lijf geen andere keus dan het op te slaan in je vetcellen. En dat is ook een manier hoe je dik kunt worden van stress. Het ligt dus niet alleen aan je voeding!

tips omgaan met stress

Waarom kan stress ook goed zijn?

Stress goed voor je? Ik hoor je al denken: ‘Ja hoor!’ Maar denk eens aan:
– Het verkeer
– De rekeningen die betaald moeten worden
– Hard werken
– Studeren

Stress helpt je om voor dit soort dingen gemotiveerd te raken.
– Want je wilt geen ongeluk in het verkeer dus je let extra goed op.
– Je wilt geen geldproblemen dus werkt net wat harder (ookal levert het misschien wat stress op) om genoeg geld in het laatje te brengen
– Je blijft langer op en bent vroeg uit de veren om zo hard mogelijk te werken voor je doelstelling. Misschien werk je voor je eigen bedrijf, tja dan moet je hier veel tijd en energie in steken
– Je wilt heel graag een goed cijfer voor dat proefwerk dus je gaat nog wat langer door en voelt je lichtelijk gestrest omdat dit zoveel voor je betekent.

Op zo’n manier kan je je voordeel halen uit stress situaties. Maar ervaar je chronische stress, dan is het goed om te starten met het opzetten van een ‘stress management plan.’ Dit plan leert je hoeveel je kan doen en wanneer het tijd wordt om een stap terug te doen. Om je hiermee op weg te helpen heb ik 4 tips voor het omgaan met stress voor je samengesteld.

tips omgaan met stress

Omgaan met stress tip 1. Maak je nachtrust je hoogste prioriteit

Wanneer je goed slaapt heb je veel meer focus, kan je betere beslissingen maken en kan je je lijf ontdoen van giftige stoffen. Maar slaap je slechts een paar uur (2-3) dan heb je meer kans op paniek en een angstig gevoel en merk je vrijwel niks van de net genoemde voordelen.

Heb je problemen om in slaap te komen? Dan is het handig om:
– Gedurende de dag 8-10 glazen water te drinken
– Genoeg eiwitten te consumeren aangezien dit het fundament vormt voor je brein wat weer zal helpen om beter om te kunnen gaan met stress situaties.

Heb je problemen om in slaap te blijven? Dan is het handig om:
– Genoeg te eten! Want het kan maar zo zijn dat je brein je wakker maakt omdat je bloedsuiker rond een uur of 2/3 te laag is. Je hebt de behoefte aan glucose en zo kan je ‘s nachts gaan snacken en heb je een gebroken nacht. Dit is alles behalve fijn dus zorg ervoor dat je voordat je gaat slapen een bron van gezonde vetten eet zoals pindakaas of een avocado met iets van koolhydraten. Deze combinatie zal er voor zorgen dat je in slaap blijft. En wees vooral niet bang om te eten voordat je gaat slapen omdat je bang bent dat je aankomt. Dit is niet het geval.

Zorg er ook voor dat je bloedsuiker gedurende de dag stabiel blijft. Ook kan je supplementen nemen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je slaap verbeterd. Denk aan magnesium of melatonine.

Omgaan met stress tip 2. Eet veel gezonde vetten

Suiker is slecht voor je stresslevel, dat is vaak wel bekend. Maar wat eet je dan om je stress onder controle te krijgen? Nou, gezonde vetten! Denk aan:
– Zalm
– Coconut oil
– Avocado’s
– Noten

Maar geen geraffineerde oliën. Dit zijn oliën als:
– Cannola olie / Koolzaadolie
– Soy bean olie / Sojaolie
– Corn olie / Maisolie
Lees de verpakkingen want dit zit in meer producten dan je denkt!

tips omgaan met stress

Omgaan met stress tip 3. Ontwikkel een ontspannings-routine

Waarvan wordt je rustig? Wat maakt jou onwijs relaxed? Probeer daar achter te komen. Een aantal dingen die je zou kunnen doen:
– Meditatie. Hierbij is het niet nodig om meteen te denken aan op een kussentje zitten en ‘ham… ham…’ zeggen. Je kunt je focussen op je ademhaling. In door je neus en langzaam uit door je mond. En adem via je buik. Zo kan je ook wat meditatie uitoefenen zonder je heel zweverig te voelen. Ook een lange wandeling in de natuur of naar rustgevende muziek luisteren kan helpen.

– Yoga
– Zwemmen
– Tekenen / kleurboek voor volwassenen
– Massage
Als het je in je eentje niet lukt om zo’n routine te ontwikkelen kan je ook naar een stresscoach gaan. Deze helpt je om stappen in de juiste richting te zetten.

Omgaan met stress tip 4. Je gedachten kunnen het erger maken

Hoe je denkt over je stress kan het erger maken dan het in feite is. Als je jezelf heel erg druk gaat maken en niet uit die vicieuze cirkel kunt komen, bestaat de kans dat de dingen erger worden dan ze in werkelijkheid zijn. Als je je lijf kunt leren voorbereiden om de uitdagingen aan te gaan waar je stress van krijgt, kan je er beter mee om gaan.

Bijvoorbeeld: je bent heel zenuwachtig voor een rijles. Je hebt het wel vaker gedaan en dat ging gewoon goed, maar de aanloop er naar toe geven je onwijs veel zenuwen en stress. Dit komt misschien omdat je geen afleiding hebt. Zorg daarom dat je het uur voor je rijles druk bent met iets waar je je echt op moet focussen. Als je dit doet verzet je je gedachten en ervaar je minder stress. Wanneer het tijd is om te gaan stap je meteen die auto in en rij je weg. Nu je eenmaal aan het rijden bent moet je je weer focussen op het rijden zelf, dus is er geen mogelijkheid voor je gedachten om te stressen omdat je druk bent met iets anders. Probeer de focus te verleggen en houd jezelf bezig.

Ik hoop dat dit je helpt

Ik hoop echt dat je met deze tips aan de slag kunt. Stress heeft zo’n grote impact op je lijf en je progressie als je bezig bent met afvallen maar gelukkig zijn er -zoals je net hebt kunnen lezen- genoeg dingen die je kunt doen om de controle terug te pakken en actie te ondernemen. You got this!

DELEN

3 REACTIES

  1. […] Snel in de stress schieten heeft te maken met je emoties. En als je je emoties beter onder controle krijgt (emotieregulatie) kan je je stress ook beter handelen. En ik kan je zeggen, ik ben best een emotioneel chickie. Dus toen ik dit las voelde ik echt zo’n moment van herkenbaarheid en ik dacht; ‘wow, dit is echt wat ik heb!’ Ook kan dit denk ik heel goed helpen bij paniekaanvallen of angstige gedachten, omdat het helpt om meer in het moment te zijn en te voorkomen dat je onrustig wordt en afgeleid raakt door je stress. Daarom vind ik het belangrijk om de belangrijkste ‘key take away’s’ vandaag met jou te delen, zodat jij er ook van kunt profiteren als je hiermee worstelt. Natuurlijk kan ik je zeker aanraden om het boek ‘Stressproof’ aan te schaffen, maar that’s up to you! […]

  2. Wauw! Super goede tips. Ik kamp al een langs tijd met Burn-out en stress en deze tips werken echt wel. Ook het stukje over gewichtstoename is erg herkenbaar!

  3. […] Vermijd stress en voorkom het zo veel mogelijk. Echt, ik kan wel honderd blogposts schrijven over hoe belangrijk dit is. Daarom leek het me goed om deze dan ook met stipt op nummer 1 te zetten in dit lijstje. En misschien ben je wel heel druk, maar stress? Nee je hebt geen stress. Nou dat kan misschien komen doordat je gewend bent geraakt aan de symptomen ervan! Daarom even een korte checklist van de veel voorkomende symptomen van stress: – Slaapproblemen – Je voelt je opgejaagd – Je bent snel geïrriteerd – Concentratie problemen / focus – Afvallen lukt niet – Overeten – Maaltijden overslaan – Veel behoefte aan zoet eten, koffie, energiedrankjes en alcohol […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here