afvallen als je geen tijd hebt

Ik snap het, je bent onwijs druk. Rent van hot naar her. Van de ene meeting naar weer een andere afspraak. Ondertussen probeer je je eigen business op te starten en misschien heb je ook nog kinderen die je van school moet ophalen, waar je voor moet koken en die jouw aandacht vragen. Kortom, het is zó druk dat je eigenlijk nergens de tijd kunt vinden voor jezelf. Hoe kan je afvallen als je geen tijd hebt? Ik leg het je uit en geef je 8 handige tips.

Afvallen en een gezondere leefstijl ontwikkelen staat al een lange tijd op je ‘to do list’ maar het komt er eigenlijk nooit van, omdat je geen idee hebt hoe je je doelen moet behalen in deze chaos en drukte.

Want het feit is wel, dat wanneer jij beter voor jezelf zorgt en gezonder gaat leven, dat dit uiteindelijk ook een positief effect zal hebben op al je dagelijkse bezigheden. Je hebt meer energie, voelt je fitter en krijgt meer gedaan in kortere tijd. Een gezond lichaam en hogere productiviteit kunnen daarom goede motivatie zijn om nu écht alles te geven en er honderd procent voor te gaan.

Maar hoe doe je dat dan? Afvallen als je geen tijd hebt en veel te druk bent? Laten we beginnen met de tips.

AdvertentieMake It Fit

First things first: als iets belangrijk voor je is, vind je de tijd.
Zo simpel is het.

– Zijn je kinderen belangrijk voor je? Tuurlijk! Dus je geeft het prioriteit en maakt er tijd voor vrij.
– Is je werk belangrijk? Ja, want het is je bron van inkomsten dus je weet dat je iedere dag moet gaan om die inkomsten te krijgen.
– Is je gezondheid belangrijk? Natuurlijk, en daarom ga je er nu je prioriteit van maken, want je hebt maar één lichaam.

afvallen als je geen tijd hebt

Je lijf maakt het allemaal mogelijk voor je. Je lijf zorgt ervoor dat je voor je naasten kunt zorgen, dat je je bedrijf kunt opbouwen of naar werk kunt gaan… Wanneer ga je er eens goed voor zorgen zodat je dit nog veel langer (in goede gezondheid) kunt doen?

Iedereen heeft 24 uur in een dag. Niemand is daar een uitzondering op. Het is alleen heel erg belangrijk hoe je die 24 uur gaat indelen. Hoe je het slim kunt aanpakken om het meeste uit een dag te halen en je er goed bij te voelen.

Wat je moet weten voordat je gaat afvallen is:
– Dat je begrijpt hoe je lijf werkt en dat je het leert kennen
Dat je je voeding gaat aanpassen op een manier die voor jou werkt
– Dat je eventueel aanvult met supplementen om je te ondersteunen waar nodig
– Dat je niet teveel stress ervaart, en genoeg tijd vrij maakt voor rust en ontspanning

afvallen als je geen tijd hebt

Multitasken

Wanneer je het zo druk hebt is het logisch dat je al snel gaat multitasken. Je doet meerdere dingen tegelijk om zoveel mogelijk gedaan te krijgen. Maar het feit is, dat je brein zich maar op één ding kan focussen. Dus er bestaat een grote kans dat de dingen die je tegelijkertijd doet, maar ‘half’ gebeuren. Probeer daarom te plannen en schrijf het op. Haal al die ‘to do’s’ uit je hoofd en zet ze op papier. Dit geeft rust. Anders blijft je brein maar malen en denken aan alle dingen die je nog moet doen. Wanneer je het opschrijft heb je iets concreets op papier en kan je je beter focussen. Ook geeft het een fijn gevoel om iets af te strepen zodra het gedaan is. Ideaal dus.

Nu we het toch over multitasken hebben! Als je naar de sportschool gaat en je staat een half uur op de crosstrainer of een ander cardio apparaat, luister dan niet naar muziek, maar naar interessante ebooks of podcasts. Want je gezondheid is niet alleen maar lichamelijk, maar ook geestelijk. Houd jezelf mentaal bezig om ervoor te zorgen dat je als persoon ook ontwikkeld. Hoe meer je leert, hoe beter je jezelf kunt ontwikkelen. Luister bijvoorbeeld naar podcasts over gezondheid en ontdek nieuwe tips voor jouw fitte leefstijl. Zo kan je toch twee dingen combineren!

Geen tijd om te sporten

Ik krijg zo vaak de vraag: ‘wat moet ik doen als ik echt geen tijd heb om te sporten?’
Mijn antwoord hierop is simpelweg: geef het prioriteit. Als je echt gezonder wilt worden en een betere leefstijl wilt creëren, maak je er tijd voor vrij. Net zoals je feestjes, events en andere dingen in je leven plant, moet je dat ook doen voor je workouts. Maak op zondagavond een weekoverzicht en zet daarin exact wat je de komende week van plan bent en wanneer je welke workouts wilt gaan doen. En je hoeft er echt niet speciaal voor naar de sportschool. Je kunt ook thuis sporten maar dat vergt wel wat meer motivatie omdat je in je eigen omgeving bent waar afleiding op de loer ligt.

Op deze manier gaat het veel makkelijker

Als je wilt afvallen en resultaat wilt boeken is het simpelweg een combinatie van heel veel kleine dingen anders doen. Je moet nieuwe gewoontes ontwikkelen die je kunt doen zonder er heel veel over na te hoeven denken. Want een gewoonte is iets wat je gewoon doet. Het wordt een deel van je routine. Op deze manier hoef je ergens niet 24/7 discipline voor op te brengen, maar doe je het gewoon omdat je:
– Weet dat je het wilt
– Weet dat het iets is wat je verder gaat helpen
– Het keer op keer hebt herhaald waardoor het natuurlijk gaat

En het grote voordeel hiervan is is dat het je weinig tot geen energie kost. Je hoeft er niet over na te denken of je op maandag gaat sporten, nope. Dat is een gewoonte, je gaat gewoon. Dit scheelt weer heel wat heen en weer gaan van je gedachten: ‘Zal ik gaan? Of is dat toch niet handig vandaag? Hmm, ik denk er nog even over na.’

afvallen als je geen tijd hebt

Herhaling is de sleutel

Om zo’n gewoonte te creëren moet je iets dus continu herhalen. Herhaling is de sleutel tot een nieuwe gewoonte. Maar met herhaling ben je er nog niet. Want je kan iets wel keer op keer doen, maar als er geen ‘trigger’ is om het te doen, ben je nog nergens. Daarom is het goed om vanuit een gewoonte die al bestaat, iets toe te voegen wat jou triggert om die nieuwe gewoonte op te bouwen.

Stel: je wordt wakker en het eerste wat je doet is je opfrissen in de badkamer. Een van de eerste plekken / dingen die je ‘s ochtends ziet is dus de wastafel. Wat nou als het je nooit lukt om gedurende de dag genoeg water te drinken? En het lijkt je ideaal als je -voordat je het huis verlaat- al een halve liter op hebt. Wat doe je dan? Juist! Je zet een beker met 500 ml water op je wastafel. Dit zal die trigger zijn om die afspraak met jezelf na te komen want:
a. Je moet toch naar de wastafel
b. Je 500 ml water staat al klaar dus vergeten kan niet (dit is je trigger!)
c. Je hoeft het alleen nog maar op te drinken

Op deze manier kan je heel gemakkelijk nieuwe gewoontes voor jezelf ontwikkelen en gaat het na een paar keer doen, allemaal op de automatische piloot.

Hieronder heb ik nog een aantal makkelijke tips die je gaan helpen bij het afvallen als je geen tijd hebt. Ook staan er dingen tussen die goed zijn om te weten en die je vooruitgang zullen versnellen.

1. Stress: de grootste boosdoener

Vermijd stress en voorkom het zo veel mogelijk. Echt, ik kan wel honderd blogposts schrijven over hoe belangrijk dit is. Daarom leek het me goed om deze dan ook met stipt op nummer 1 te zetten in dit lijstje. En misschien ben je wel heel druk, maar stress? Nee je hebt geen stress. Nou dat kan misschien komen doordat je gewend bent geraakt aan de symptomen ervan! Daarom even een korte checklist van de veel voorkomende symptomen van stress:
– Slaapproblemen
– Je voelt je opgejaagd
– Je bent snel geïrriteerd
– Concentratie problemen / focus
– Afvallen lukt niet
– Overeten
– Maaltijden overslaan
– Veel behoefte aan zoet eten, koffie, energiedrankjes en alcohol

Herken je een of meerdere kwaaltjes? Grote kans dat je last hebt van te veel aan stress. Dus doe ontspanningsoefeningen, ga rustig wandelen in de natuur, een boek lezen en neem wat vaker echt tijd voor jezelf. Geloof me, je kan ieder dieet proberen en je leefstijl helemaal omgooien, maar als je nog steeds veel stress ervaart, zal bijna niks helpen. Ontstress en er gaat een wereld voor je open!

2. Drink (veel) meer water

Zoals ik in het voorbeeld van zonet al aangaf: drink meer water. Ik blijf het toch zeggen en herhalen want water is zó belangrijk voor je lichaam. Het laat je lijf beter functioneren en daarbij zorgt het ook voor een voller gevoel waardoor je minder snel naar snacks grijpt. Ook kan je er voor kiezen om voor iedere maaltijd water te drinken zodat je minder eet.

afvallen als je geen tijd hebt

3. Verklein je porties

Dit kan je doen door bijvoorbeeld een kleiner bord te nemen. Want om af te vallen is het simpelweg nodig om een calorietekort te creëren. Als je dit kan doen door je bord te verkleinen, minder op te scheppen of je toetje te laten staan, dan is zo’n tekort al snel gemaakt. Wil je toch een grote portie? Eet dan meer groente, want daarmee zit je altijd goed.

4. 30 minuten bewegen

Iedere dag minstens 30 minuten actief bewegen kan al een enorm verschil maken. Als je een kantoorbaan hebt en de hele dag achter je scherm zit, kies er dan voor om tijdens je lunch naar buiten te gaan en te wandelen. Ondertussen kan je eten of ergens rustig op een bankje zitten en daar van je lunch genieten. Wanneer je weer achter je computer zit heb je veel meer nieuwe energie en kan je weer fris beginnen.

5. Slaap genoeg

Denk aan je nachtrust. Ook dit heb je vast vaker gehoord, maar je nachtrust kan zo’n groot effect hebben op je hormonen. Als je te weinig slaapt kunnen deze helemaal verstoord raken waardoor je er overdag last van krijgt. Dit kan zich uiten in eetbuien en meer trek in ongezonde snacks.

6. Alle kleine beetjes helpen

Alle kleine dingen dragen bij aan een groter geheel. Probeer iedere dag zoveel mogelijk te doen om je gezonde leefstijl vol te houden. Dit gaat heus niet iedere dag van een leien dakje maar ga niet bij de pakken neerzitten als er een keer iets gebeurd waardoor je niet kunt sporten, of wanneer je wat minder gezond eet. Realiseer dat je je best doet en straf jezelf er niet meteen voor. Het gaat allemaal om balans.

afvallen als je geen tijd hebt

7. Gewoon gezond

Je hoeft niet per se minder te eten, als je maar gezonder eet. Vervang ongezonde voedingsmiddelen en voorbewerkte producten voor gezondere varianten. Ik heb ook een hele lijst met gezonde vervangers die je kunt gebruiken tijdens het winkelen!

8. Denk vooruit

Tot slot wil ik je meegeven dat het heel goed is om vooruit te denken. Om je week te plannen en om meal preppen een keer te proberen. Hiermee bereid je eten voor de komende week, zodat je altijd wat gezonds hebt. En heb je geen zin in ‘iedere dag hetzelfde eten?’ Gelukkig hoeft dat ook niet. Als je je groenten alvast snijd, rijst vast kookt en vlees van te voren bereid en invriest, kan je ‘s ochtends zelf kiezen wat je in de avond wilt eten. Je haalt simpelweg de bakjes eruit die je nodig hebt. Want wanneer je ineens een idee krijgt voor een lekkere maaltijd heb je bijvoorbeeld de rijst al klaar. Zo maak je het jezelf nét wat makkelijker. Dus prep in ieder geval iets. De drempel om gezond te eten wordt lager en je kan je beter houden aan je nieuwe leefstijl.

Tijd voor actie! Schrijf nu één ding op die je deze week gaat doen om je gezondheid prioriteit te geven.

DELEN

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here