dit had ik willen weten

Voordat ik mijn leefstijl ging veranderen, heb ik heel wat andere dingen geprobeerd die continu mislukten. Dit leverde mij zoveel frustratie op, dat ik dacht dat afvallen niet voor mij was weggelegd. Daarom deel ik nu de dingen die ik had willen weten toen het afvallen niet lukte.

Oh, I’ve been there. En ik heb er zoveel mee te maken gehad. Als ik een euro kreeg voor ieder moment dat afvallen niet lukte, was ik nu rijk, haha! Nu ik heel wat meer ervaring heb en weet wat voor mij werkt, kan ik terugkijken en heb ik een beter beeld van waar het mis ging. Wat zijn de dingen die ik verkeerd deed waardoor het afvallen niet lukte?

1. Teveel willen proberen

Er is zó veel informatie en er zijn zoveel verschillende manieren om jouw droomlichaam te bereiken. Natuurlijk wil je vanalles uittesten om te ontdekken wat voor jou werkt, maar als je te snel van het ene naar het andere springt, krijgt je lijf ook geen kans om ergens aan te wennen. Zorg dat je een bepaalde methode (zoals intermittent fasting of carb cycling) voor minstens 6 weken probeert. Zo heeft je lijf genoeg tijd om te wennen en zie je resultaten, of niet! Houd dit ook goed bij en maak voor jezelf een overzicht. Schrijf desnoods op welk effect bepaalde voedingsmiddelen op je hebben zodat je inzicht steeds beter wordt.

dit had ik willen weten

2. Vloeibare calorieën

Als je gezond eet, maar nog steeds veel frisdrank of andere drankjes drinkt die veel calorieën bevatten, gaat het afvallen een stuk moeilijker. Dit is echt zonde van je progressie. Voordat ik echt mijn leefstijl ging veranderen dacht ik dat de speciale sport drankjes goed voor me zouden zijn als ik net gesport had. Maar het feit is dat ik dacht dat ik heel intensief aan het sporten was, maar zo zwaar waren mijn trainingen toen niet. Het was niet meer dan een rondje joggen (2-3 km). Toch voelde het voor mij toen erg zwaar en dacht ik dus dat zo’n drankje geen kwaad kon en me juist zou helpen. Grote kans dat al mijn verbrande calorieën voor niets waren. Want met dat sportdrankje dronk ik alles er zo weer bij. Zonde!

Heb je moeite met afstand doen van frisdrank of andere suikerhoudende drankjes? Dan zijn dit goede opties:

– Crystal Clear
– Water met citroen / limoen
– Zero siropen zoals Slimpie

3. Gebrek aan een goed plan

Als je echt wat wilt is het aan te raden om een plan te bedenken. Gezonder leven gebeurt niet bij toeval. Je moet er hard voor werken en daar ben ik zelf ook achter gekomen. Na keer op keer ‘maar wat gedaan te hebben’ kon ik mijn hele leven veranderen door met een ‘game plan’ te komen. Iedere keer deed ik maar wat en dacht ik dat ik er wel zou komen met af en toe wat joggen en een paar maaltijden iets gezonder eten of op letten. Dit werkte niet voor me.

Begin 2014 pakte ik de boel dan ook heel anders aan. Ik wist wat ik moest veranderen:
– Al het ongezonde het huis uit
– Ongezonde dingen die duur zijn, weggeven (sigaretten & alcohol)
– Verdiepen in gezonde voeding en recepten
– Hulp bij trainen en workouts
Mensen om me heen die me supporten

> Voor mijn volledige journey en alles wat ik heb gedaan moet je mijn verhaal even lezen.

dit had ik willen weten

4. Los in het weekend

Als je de hele week goed je best doet en in het weekend compleet los gaat, bestaat er een grote kans dat je op hetzelfde gewicht blijft en niets afvalt. Ik heb dit ook een hele tijd gedaan. Door de week super clean eten en in het weekend veel te veel willen eten in één dagje. Zonde van de progressie en je relatie met voeding. Hoe het precies zit lees je hier.

5. Teveel stress

Oh my. Als ik je toch eens kon uitleggen hoe onwijs, ONWIJS veel impact stress heeft op je lijf en je progressie als je wilt afvallen… Het is niet normaal. Je kan zó hard je best doen, maar als je je vaak in een stressvolle omgeving bevindt, of iedere dag last hebt van chronische stress, dan kan je beter wachten met afvallen totdat alles rustig is.
En ik meen het. Zorg eerst dat je rust vindt en niet zo vaak in stressvolle situaties belandt. Dan zal je waarschijnlijk vanzelf al gewicht verliezen, zonder dat je er erg in hebt.

6. Niet op calorieën letten

Je kan gezond eten met een calorierestrictie en je kan gezond eten en totaal niet op je calorieën letten. Dit laatste deed ik voorheen echt all.the.time. Echt. Ik at wel gezonder, maar ik was nog steeds aan het overeten en consumeerde nog steeds te veel calorieën. En jullie weten het: als er geen calorierestrictie is, val je ook niet af. Dus probeer er wel op te letten, maar iedere dag tellen is echt geen must. Ik vind het persoonlijk erg fijn omdat het me helpt om on track te blijven nu mijn doel ‘cutten’ is. Maar als je simpelweg weet hoeveel calorieën bepaalde voedingsmiddelen bevatten en wat er allemaal in zit, ben je al een heel eind op weg.

dit had ik willen weten

7. Ongezonde dingen in huis halen

De grootste fout die je kan maken. Echt. Haal het gewoon niet in huis!
Die donuts die je zo lekker vindt?
Dat stuk brie?
Die gezouten nootjes?
De afbakbroodjes?
Een grote fles cola?
Maak het jezelf niet zo lastig! Afvallen is al moeilijk zat, dus waarom zou je deze hindernis voor jezelf opzetten? Please girl, don’t do it. Hoe minder verleidingen je in huis hebt, hoe beter het zal gaan. En heb je wel een dagje dat je even lekker gaat genieten? Haal dan geen grootverpakking en geniet buiten de deur. Hiermee bedoel ik dat je het beste naar restaurantjes kunt gaan of per stuk dingen kunt afhalen. Zo voorkom je dat er ‘leftovers’ in huis blijven liggen die je dan op het verkeerde moment gaat opeten.

Al deze punten zijn op basis van mijn persoonlijke ervaring. Nu ik al vier jaar bezig ben weet ik precies wat me heeft geholpen en waar de valkuilen liggen. Ik hoop dat -nu je dit weet- ik jou kan behoeden voor deze dingen en dat je mooie progressie zult boeken!

You can do it!

DELEN

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here