afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet is heel goed mogelijk. Met mijn verhaal ter inspiratie (-30 kg) en de tips in dit artikel lukt het jou ook om op een gezonde manier gewicht te verliezen!

Laatst schreef ik al een artikel over de ‘anti-deet’ strategie. Een aanpak die tegen het diëten in gaat en het is een handig stappenplan om vanuit het altijd maar diëten, de omschakeling te maken naar een gezonde leefstijl. Dus geen honger lijden, geen regels die je niet wilt volgen, maar compleet je eigen ding doen.

Motivatie & mijn verhaal: Ik verloor op eigen kracht 30 kilo:

 

Verspilde tijd en energie

AdvertentieMake It Fit

Want als ik persoonlijk aan het woord dieet denk, komt er niks anders in me op dan honger lijden, geen koolhydraten, weinig energie en iets wat totaal niet vol te houden is. En daarbij is het echt compleet verspilde tijd omdat je er maar heel korte tijd resultaat ziet. Je bent voor een paar weken helemaal in shape, maar zodra je weer normaal gaat eten zit het er zo weer aan. Zonde dus. Zonde van je tijd, zonde van je energie en zonde van je lijf.

Snel resultaat

Waarom we een dieet starten is vaak een raadsel, maar eigenlijk is het voor mij niet meer dan logisch. De meeste mensen zijn op zoek naar iets waar je snel resultaat mee kan boeken en wat niet al te ingewikkeld te volgen is. Een boek of een online dieetprogramma lijkt dan de beste keuze omdat het toegankelijk is. Hetzelfde geldt voor fatburners, teatox producten en andere supplementen die je een slank lijf beloven. Hier heb je vaak niks aan en verspil je alleen maar geld mee. Maar de gedachte van veel mensen is vaak dat ze denken dat ze zonder dieet niet kunnen afvallen. Want als je geen vast programma hebt om te volgen, kan het voelen alsof je in het duister tast. Als je totaal geen verstand hebt van gezonde voeding, sport en al helemaal niet weet hoe je lichaam werkt, kan het een hele grote uitdaging worden.

Vertrouw op je eigen kracht

Toch is dit ver van de werkelijkheid, want vaak zijn het een slechts een paar dingen die je anders moet doen om al resultaat te zien. Je calorieën drinken, weinig beweging en tekort aan slaap zijn hier enkele voorbeelden van. Maar hoe pak je dit aan en hoe kan je die gewoontes veranderen om op eigen kracht resultaat te boeken? Gelukkig weet ik daar alles van want ik ben zelf zonder gekke methodes of supplementen 30 kilo afgevallen.

> Kijk hier voor mijn volledige journey

’Niks werkt voor mij’

Als je op deze pagina bent gekomen via Google is de kans groot dat je er misschien al heel wat diëten hebt geprobeerd. Helaas ben je nu nog steeds niet waar je wilt zijn en ben je op zoek naar een oplossing die wél voor je gaat werken. Iets wat compleet aansluit bij jouw levensstijl en dagelijkse ritme. Daar kan ik je mee helpen! Toch zijn er een aantal dingen die ik je op voorhand duidelijk wil maken zodat je goed begrijpt hoe je het beste te werk kunt gaan.

– Diëten is stom, je moet een leefstijl creëren.
– Je gaat op zoek naar gewoontes die compleet bij jou passen
– Dit is geen ‘quick fix’
– Dit is voor de lange termijn. Aka: je hele leven

Onthoud dus dat je dit doet om voor je hele leven fit en gezond te worden én te blijven. Dus snel een paar kilo afvallen is niet waar ik je in dit artikel mee ga helpen. Dit is een verandering voor je leven en niet voor even (ha, dat rijmt!)

afvallen zonder dieet

Dit is voor altijd

Dus denk maar niet dat het nu een paar maanden strijden wordt en dat je daarna weer normaal kunt leven en je oude gewoontes op kunt pakken. Dit is een blijvende verandering die je voor altijd plezier zal gaan brengen. En tja, dit kost nou eenmaal wat meer tijd, wat meer energie en wat meer werk om te ontdekken wat voor jou werkt en wat aansluit bij jouw unieke levensstijl, maar dan heb je ook wat!

Een nieuwe manier van leven

Deze manier zorgt er eigenlijk voor dat je niet kunt terugvallen. Want dat jo-jo effect is alles behalve ideaal. Niet alleen voor je mentale gesteldheid, maar ook voor je lijf. Wat ik uit ervaring weet is dat de meeste mensen het erg moeilijk hebben met hun voedingspatroon. Dat is ook niet zo gek, want het is moeilijk om langdurige (slechte) gewoontes om te gooien. Toch is het alles behalve onmogelijk. De kunst is om het niet te drastisch aan te pakken en langzaam maar zeker te veranderen. Eerst met wat kleine gezonde vervangers, dan hier en daar ontdekken welke gezonde maaltijden en snacks voor jou werken en uiteindelijk is het niet meer nodig om er over na te denken en heb je nieuwe gewoontes gecreëerd. Als je een doel hebt gesteld wil je die natuurlijk zo snel mogelijk behalen, maar dat is hier niet aan de orde. Als je het voor een lange tijd wilt volhouden mag het ook wat langer duren om je lijf en je mindset te laten wennen aan deze nieuwe manier van leven.

Kleine veranderingen

Dus door kleine veranderingen en aanpassingen in je huidige leefstijl, kan je hele mooie resultaten krijgen. Het is niet nodig om een extreem calorieën tekort te creëren en daarbij kan je in principe alles blijven eten wat je wilt, mits er een negatieve energiebalans ontstaat. Hiermee bedoel ik dat je minder moet eten dan je daadwerkelijk verbruikt. Wat er gebeurt bij een dieet is vaak dat er enorme tekorten ontstaan waardoor je dus dat hongergevoel krijgt. Bij een leefstijl kan je door die kleine veranderingen al veel calorieën besparen waardoor je niet eens heel veel minder hoeft te consumeren.

> Meer informatie over alles blijven eten en toch afvallen
> In het weekend alles eten en tóch blijven afvallen
> Meer informatie over een de energiebehoefte

Zelf heb ik deze aanpak ook toegepast. Hiermee ben ik (zoals eerder vermeld) 30 kilo afgevallen. Ben je benieuwd naar mijn hele verhaal? Klik dan even hier.

afvallen zonder dieet

Tijd voor de tips!

1. Clean eating – Weinig bewerkte voedingsmiddelen

Als je gezonder wilt gaan leven en kijkt naar je huidige gewoontes zie je misschien wel dat je heel veel bewerkte / kant-en-klaar producten eet. In dit soort over bewerkte voedingsmiddelen zitten heel veel toevoegingen zoals e-nummers en zout. Niet dat dit per se heel slecht is, maar als je gezonder wilt gaan leven is het heel goed om hier op te letten. Van zout kan je namelijk extra vocht vast gaan houden, wat op de weegschaal reflecteert als extra kilo’s. Daarbij worden aan dit soort bewerkte producten vaak dingen toegevoegd die wel calorieën bevatten (en dus energie leveren) maar eigenlijk niks nuttigs bevatten. Je kan er daardoor ook minder lang op teren. Hierdoor heb je binnen no-time weer trek en ga je snel overeten. Daarom is het dus heel belangrijk om zo puur mogelijk te eten. Wat ik hiermee bedoel zijn groenten, fruit en alles wat uit de natuur komt wat je in feite ‘zo’ kunt pakken en eten. Ook noten, zaden, bonen en peulvruchten zijn hier goede voorbeelden van. Maar onthoud: het is niet zo dat je oneindig veel kunt eten van deze pure voedingsmiddelen. Ook deze producten bevatten calorieën. Het draait dus allemaal om het creëren van een negatieve energiebalans.

2. Eet veel eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je spieren en zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel. Als je aan krachttraining doet is het al helemaal ideaal en zelfs noodzakelijk. Een goede maatstaf voor deze macro is om bij iedere maaltijd eiwitten te consumeren. Er wordt vaak gedacht dat dit alleen uit vlees en zuivel gehaald kan worden, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo! Eiwitten vind je ook in nootjes, eieren, vleesvervangers, soja en supplementen zoals eiwitrepen en eiwitshakes. Er zijn dus genoeg mogelijkheden om eiwitten te consumeren en om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen. Weet je niet zeker hoeveel je nodig hebt? Gebruik dan mijn macro calculator om een indicatie te krijgen.

> Meer informatie over eiwitshakes en welke je het beste kunt nemen

3. Focus op groente

Als je wilt afvallen zonder dieet wordt al gauw gedacht dat de porties dan ook flink kleiner moeten worden om resultaat te boeken. Dit is helemaal niet waar want je kunt nog steeds heel veel eten als je je bord goed vol schept met groenten. ‘Volume foods’ worden ze ook wel genoemd. Je krijgt dus heel veel eten voor een fractie van de calorieën. En nee, je hoeft heus niet iedere dag droge broccoli te eten. Wanneer je op Pinterest zoekt naar recepten met veel groentes krijg je al heel wat lekkere resultaten die je binnen no-time op tafel hebt. Mijn favoriete maaltijden met veel groentes zijn:
– Wraps
– Magioni pizza met eigen toppings
– Bloemkool of broccoli rijst
– Groenteschotel uit de oven
– Salades

Zelf heb ik ook heel wat recepten online staan. Kijk hier voor het volledige overzicht!

4. Meer water drinken

Dit is echt mijn all-time beste tip. Water is zo belangrijk voor je lichaam! Het zorgt ervoor dat alle processen in je lijf goed geregeld worden, het hydrateert, het zorgt voor een mooie huid en natuurlijk een verzadigd gevoel. Want soms heb je ineens heel veel trek, terwijl je kortgeleden nog wat hebt gegeten. Dit heeft alles te maken met het drinken van genoeg water. Als je dus gedurende de dag genoeg water blijft drinken, merk je dat je sneller en voor een langere tijd verzadigd blijft. Het gevolg hiervan is dat je minder trek krijgt in zoete snacks of andere dingen en je dus beter aan je calorie-budget kunt houden. Ik probeer altijd zo’n 3-4 liter water te drinken. Niet alleen omdat ik goed gehydrateerd wil blijven, maar ook omdat het me een vol gevoel geeft en i.v.m. mijn PDS.

5. Vezelrijke voeding

Als je na het eten al snel weer trek hebt, kan het niet alleen liggen aan je water consumptie, maar ook aan de hoeveelheid vezels die je hebt gegeten. Wanneer je alleen maar snelle koolhydraten eet en weinig producten waar veel vezels in zitten, heb je binnen no-time weer trek en zin in iets lekkers. Het is aan te raden om zo’n 30-40 gram vezels binnen te krijgen. En ook deze zitten weer in de pure voedingsmiddelen die ik eerder al noemde. Dus groente, fruit, noten, boontjes en peulvruchten. Ook kan je er voor kiezen om bijvoorbeeld psyllium vezels door je smoothies te doen. Dit geeft je dagelijkse vezelinname een goede boost en zo zorg je ervoor dat je iedere dag je vezel doel behaalt. Wanneer je net als mij ook last hebt van PDS (prikkelbare darm syndroom) is het ook aan te raden om genoeg vezels te eten. Toch blijft het hierbij een continu proces van allerlei dingen uittesten omdat het per persoon verschilt waar je het beste op reageert.

> Een uitgebreid artikel over vezels vind je hier

6. Alcohol consumptie

Persoonlijk ben ik geen fan van alcohol en heb ik het zo’n 5 jaar geleden bijna volledig uit mijn leven verbannen. Ik drink alleen een glaasje tijdens een feestelijke aangelegenheid of een gezellige avond met vriendinnen. In alcohol schuilt namelijk heel wat calorieën, zorgt het voor een minder snelle werking van je metabolisme en de controle over jezelf wordt minder. Wanneer je alcohol op hebt word je nou eenmaal wat makkelijker en voor dat je ‘t weet heb je een halve zak chips, twee kroketten en een bak ijs op. Dat moeten we niet hebben, haha! Ook bevatten sommige alcoholische mixdrankjes echt bakken met suiker en dat is niet heel ideaal voor je bloedsuikerspiegel.

> Meer informatie over het op pijl houden van je bloedsuikerspiegel vind je hier

7. Stop met je calorieën te drinken

Als we het dan toch over drinken hebben: stop met cola, frisdrank, sapjes etc! Je krijgt er enorm veel calorieën door binnen, maar je lijf kan er niet zoveel mee. Start je jouw dag met een cappuccino, drink je rond lunch twee glazen sap, in de namiddag nog een smoothie en ‘s avonds een glaasje cola? Dan heb je in een rap tempo zo een paar honderd extra calorieën van je budget verprutst. Zonde! Daarom raad ik je aan om zoveel mogelijk water te drinken, (groene) thee, koffie (liefst zwart) en bijvoorbeeld Crystal Clear of zero siropen die je door je water kunt doen. Scheelt heel wat!

afvallen zonder dieet

8. Bewust én langzaam eten / kauwen

Geef je lichaam genoeg tijd om het eten wat is binnengekomen langzaam te verwerken. Daarom is het belangrijk om kleine hapjes te nemen, goed te kauwen en bewust te eten. Met dit laatste bedoel ik dat je niet hersenloos voor de tv moet gaan zitten en ondertussen gaat eten. Dit zorgt ervoor dat je totaal niet realiseert dat je aan het eten bent. Hierdoor consumeer je wél calorieën, maar grote kans dat je je aan het eind van de rit totaal niet verzadigd voelt. En dat is niet zo handig, want dan schep je zo een tweede keer op waardoor je het dubbele aantal calorieën tot je neemt. Wist je dat je lijf ongeveer 20 minuten nodig heeft om het signaal af te geven dat je verzadigd bent en genoeg hebt gegeten? Jup! Dus slow en steady wins the race!

> Meer informatie over intuïtief eten / op gevoel eten

9. Haal gewoon geen shit in huis

Als het er niet is, kan je het ook niet opeten. Zo simpel is het. Soms heb je ineens zoveel trek in koek, chips, chocolade of een bak ijs, maar als je het niet kunt vinden en als het niet in huis is, valt er niet zoveel te bikken! Zo neem je jezelf eigenlijk in bescherming en zorg je ervoor dat je die hindernis niet voor jezelf opzet. Waarom zou je jezelf verleiden terwijl je bezig bent met een nieuwe fitte leefstijl? Dit betekent echter niet dat je het niet in huis kunt halen. Wat ik zelf heb gemerkt is dat het heel goed werkt om ongezond voedsel te verstoppen. Tuurlijk weet je wel waar je het hebt verstopt, maar zo lang je het niet ziet, is er niks aan de hand. Leg geen ongezonde producten in kastjes waar je vaak in kijkt. Zo zorg je ervoor dat je niet ineens in een impuls zin krijgt in iets. Dus, uit het oog = uit het hoofd, haha!

10. Cravings en blijven eten

Soms heb je van die dagen dat je alleen maar wilt blijven eten. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. All you can think of is food. Als je daar dan ook nog een eetbui bij krijgt of gaat eten door emoties, kan het al helemaal een grote uitdaging worden. Over eetbuien en emotie eten heb ik een apart artikel geschreven met boordevol informatie om je daarbij te helpen. Maar wat nou als je ‘s avonds trek krijgt? Dit kan te maken hebben met niet bewust eten wat ik net ook vermeld heb, maar ook omdat je lichaam nog geen signaal krijgt dat het tijd is om te slapen. Dit heeft te maken met je hormonen. Een tv straalt licht uit. Een mobiele telefoon straalt ook licht uit. Dus je lijf denkt nog steeds: het is nog dag, dus ik moet actief blijven! Eigenlijk zorg je er zelf voor dat je die ‘late night cravings’ krijgt. Wanneer je eerder stopt met tv kijken en voor het slapen gaan een boek gaat lezen in plaats van op je mobiele telefoon, krijgt je lijf de kans om te ontspannen en zich klaar te maken voor een goede nachtrust.

Ook heeft het alles te maken met gewoontes. Als jij het gewend bent om ‘s avonds nog een glas wijn te drinken en daarbij te snacken, moet je er voor zorgen dat je die gewoontes doorbreekt. Hier heb ik ook een los artikel over gemaakt dus om dit probleem aan te pakken kan je voor meer informatie hier kijken.

> Emotie eten herkennen en voorkomen 6 handige tips
> Eetbuien onder controle met deze 3 tips
> Gewoontes, motivatie en discipline

11. Balans

Zoals ik eerder al vermeld heb, is dit een leefstijl. En dus geen dieet met allerlei stomme regels die je toch niet wilt volgen. Dus wanneer je zin hebt in een stukje chocolade, kan je dat gerust pakken. Het draait allemaal om balans. Als die balans er niet is kan het lastig worden om een gezonde leefstijl te ontwikkelen. Het is namelijk niet de bedoeling om ineens heel obsessief bezig te gaan met allerlei dingen om maar zo snel mogelijk resultaat te zien. Lekker rustig aan, op je eigen tempo ontdekken wat voor jou werkt en ondertussen dat heerlijke stukje chocolade gewoon opeten. Het leven is te kort om alles te schrappen en niet te genieten van al het eten wat je lekker vindt. Wanneer je dit in balans doet en alles met mate kan je op een makkelijke en leuke manier gezonder leven.

> Balans tips die mij erg hebben geholpen

12. Lekker wandelen

Als je niet wilt sporten of gewoon eerst wilt afvallen zonder dieet én zonder direct veel te gaan bewegen, zorg er dan op zijn minst voor dat je 30 minuten per dag echt actief in beweging bent. Dit kan door te fietsen, wandelen of de hond wat langer uitlaten. Je kunt het zo gek niet verzinnen, zolang je maar iets doet waar je zelf veel plezier uit haalt. Zo houd je het langer vol en is het iets blijvends in plaats van een tijdelijke actie.

Wil je wel graag sporten of beginnen met krachttraining? Dan kan je gebruik maken van mijn gratis trainingsschema’s of even mijn artikel lezen waarin ik tips geef over hoe je het beste kunt starten met fitness.

13. Slapen!

Het belangrijkste is om minimaal 7-8 uur per nacht te slapen om uitgerust wakker te worden. Hier heb ik een paar weken terug nog een duidelijke video over gemaakt waarin ik je alles vertel over het belang van een goede nachtrust. Het heeft grotendeels te maken met hormonen en alle processen in je lichaam die ‘s nachts herstellen en zich klaarmaken voor een nieuwe dag. Ik kan je echt aanraden om de video even te kijken, want er zit heel wat waardevolle informatie in.

Liever iets meer info lezen over het belang van een goede nachtrust? Kijk dan even hier.

Ik hoop dat dit je helpt

Ik hoop dat ik jou met dit artikel kan helpen en kan begeleiden om af te vallen zonder dieet. Diëten is gewoon stom en totaal niet vol te houden. Leef je leven zoals jij dat wilt en op een gezonde manier die bij jou past. En dit kan alleen door je eigen custom leefstijl te bouwen. En tja, dat kan lastig zijn in het begin omdat je wat dingen moet testen en moet uitproberen, maar zodra je dat eenmaal hebt, heb jij jouw leefstijl ‘gehacked’ en kan je een leven lang voort. Dus investeer nu genoeg tijd in gezonder worden en profiteer er je hele leven van.

Veel succes, you can do it!
#omdatjijhetookkan

DELEN

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here