mini loop weerstandsbanden

Ik ben er al een tijdje benieuwd naar: mini loop weerstandsbanden. Waarom zou je dit gebruiken tijdens je workout? Wat zijn de voordelen? En welke oefeningen kan je er allemaal mee doen? Ik leg alles uit!
Wanneer je een thuis sporter bent en (altijd) traint zonder gewichten kan het zo zijn dat je na verloop van tijd wat uitdaging mist of dat je lichaam snel gewend raakt aan de oefeningen die je doet. Het kan ook zijn dat je in de sportschool traint en wat meer afwisseling en diversiteit in je oefeningen wilt brengen. Wat je ook doet en hoe je ook traint, met een mini loop bandje kan je heel wat nieuwe dingen proberen. En hoe je dat precies kunt doen en hoe de bandjes werken ga ik je in dit artikel uitleggen!

Wat is een mini loop?

Een mini loop is een resistance band. Het woord zegt het al: het biedt je weerstand. Door het gebruik van mini loops kan je heel eenvoudig meer uitdaging toevoegen aan je workouts, want de intensiteit gaat omhoog. En niet geheel onbelangrijk: ze zijn klein en makkelijk mee te nemen. Ook kun je er heel veel verschillende workouts mee doen en je bestaande oefeningen naar een nieuw level tillen.

Progressive overload

Als je wat meer intensiteit aan je trainingen wilt toevoegen, kan je dit doen met een mini loop weerstandsbandje. Uitdaging is altijd nodig om zoveel mogelijk progressie te boeken. Dit heeft te maken met de term ‘progressive overload.’ Dit betekent letterlijk vertaald ‘progressieve belasting.’ En ondanks dat deze term moeilijk klinkt, is dat ‘t echt niet. Doordat je je spieren steeds verder uitdaagt door te trainen en afwisseling in je workouts behoudt (bijvoorbeeld dus met deze bandjes) voorkom je dat je lijf zich comfortabel gaat voelen. Want als dit gebeurt is er weinig intensiteit en zal je dus ook minder vooruitgang boeken. Daarom is het altijd goed om je trainingsschema te blijven veranderen en af en toe eens wat nieuws te proberen om je spieren te choqueren!

mini loop weerstandsbanden bandjes

Tijd om de mini loop bandjes te testen!

AdvertentieMake It Fit

Zelf had ik er al eens van gehoord en ze stonden al op mijn favorieten lijstje om een keer te kopen en toen vroeg Workout Gear of het mij leuk leek om met hen samen te werken, dus dat kwam goed uit! Ik zag namelijk op social media een aantal foto’s en video’s voorbij komen. Daar deden ze deze bandjes ook om bepaalde delen van de benen om zo meer focus te leggen op een bepaalde spiergroep. Bijvoorbeeld tijdens het squatten of om mee te hip thrusten. En jullie kennen mij: ik wil graag zoveel mogelijk dingen uitproberen omdat ik dan pas écht kan oordelen over een trainingsmethode en zodat ik jullie van feedback kan voorzien of het ook werkelijk wat is.

Waar bestaat een setje mini loops uit?

Een setje van deze fitness elastieken bestaat uit vijf varianten met ieder verschillende weerstanden zodat je het kunt aanpassen op je eigen niveau. Dit is de volgorde van lichte weerstand tot sterke weerstand:

Geel: 2,70 – 3,90 kg
Rood: 4,40 – 8,00 kg
Groen: 6,10 – 10,00 kg
Blauw: 6,20 – 12,20 kg
Zwart: 7,70 – 14,60 kg

Daarom ging ik aan de slag met de mini loop bandjes en heb ik er een aantal oefeningen mee gedaan zodat je precies kunt zien hoe je ze kunt gebruiken en wat het effect is.

Mini Loop weerstandsbanden – Voorbeeld oefeningen

Hieronder heb ik een aantal foto’s van oefeningen die je met deze bandjes kunt doen. Ik doe het thuis, maar in de gym zou je hetzelfde kunnen doen voor bepaalde oefeningen en dan met extra gewicht in je handen of op je schouders. Het zijn vrijwel allemaal oefeningen voor de benen aangezien ik hier altijd de meeste vragen over krijg. Ik hoop dat je wat aan deze voorbeelden hebt en nu een goed beeld hebt van hoe je deze bandjes kunt gebruiken!

weerstandsbanden mini loopOefening 1. Lopen met een mini loop om je enkels

weerstandsbanden mini loopOefening 2. Opzij stappen en knieën gebogen houden

weerstandsbanden mini loopOefening 3. Een squat met het bandje om je bovenbenen

weerstandsbanden mini loopOefening 4. Lunges met het bandje om je bovenbenen

weerstandsbanden mini loopOefening 5. Standing leg raise met een mini loop om je bovenbenen

weerstandsbanden mini loopOefening 6. Lying side leg raise

weerstandsbanden mini loopOefening 7. Deadlift met bandje

weerstandsbanden mini loopOefening 8. Lying leg raise

weerstandsbanden mini loopOefening 9. Fire Hydrant

weerstandsbanden mini loopOefening 10. Hip bridge

Conclusie

Ik moet zeggen dat deze oefeningen echt behoorlijk zwaar waren. Ik heb het zwaarste bandje gebruikt en vooral bij de leg raises, het lopen en de squat voelde ik hem heel goed. Ik had niet verwacht dat zo’n mini loop weerstandsbandje zo veel effect kon hebben en ik weet zeker dat ik dit vaker in mijn workouts ga verwerken!

Heb je na het lezen van dit artikel zelf ook interesse in een setje mini loops? Dan kan je die voor 14,95 bestellen op Workout Gear!

DELEN

1 REACTIE

  1. En als je nog meer uitdaging wil kan je kijken voor een hip circle 😉 Die zijn van stof gemaakt en rollen niet zo makkelijk om als die rubbere! Zelf heb ik de roze en zwarte van GraceFitUk. Super kwaliteit, meer uitdaging en diervriendelijk ? Bret Contreras heeft ook een hip circle en veel andere influencers ook. Bret Contreras had er laatst een leuke post over op Instagram waarbij je begint 15 glute bridges en 15 hip abductions, daarna 14x, 13x, etc tm 1x. PFF die voel je echt wel ?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here