heb je supplementen nodig

Wat vind ik van al die pillen en poeders? Heb je supplementen nodig? Je zou bijna denken van wel als je deze schokkende feiten over de voedingswaarden van groente, fruit en vlees leest…

Supplementen. In de fitnesswereld ontkom je er niet aan. En dat is ook niet zo gek, want alles wat zou kunnen helpen om je prestaties in de gym te verbeteren is super fijn. Nou Ja, niet alles 😉 haha.

Maar wat vind ik zelf eigenlijk van supplementen? Deze vraag kreeg ik laatst van een volger. En eigenlijk heb ik daar nooit echt iets over gedeeld. Tuurlijk heb ik wel reviews van supplementen gedeeld, maar mijn algemene mening over pillen en poeders nog niet. Daarom leek het me goed om hier vandaag aandacht aan te besteden!

Mijn eerste ervaring met supplementen

Toen ik net kwam kijken en nog aan het begin stond van mijn journey, ondernam ik eigenlijk al vrij snel actie: ik ging op zoek naar supplementen. Niet om het afvallen gemakkelijker te maken, want ik was me er erg van bewust dat er simpelweg geen shortcuts zijn. Er is geen pil die er voor zorgt dat je 10 kilo lichaamsvet binnen een week verliest. Er is geen poeder die je hele lijf van binnenuit zuivert waardoor je nog eens 4 kilo afvalt. Gaat niet gebeuren. Ever. Dus dat was niet mijn doelstelling. Ik was gewoon heel erg benieuwd. Nieuwsgierig. Dat is echt iets wat in mij zit, want als je me al een tijdje volgt weet je dat ik echt vanalles probeer en test om te ontdekken wat voor mij werkt. Dit is al vanaf de start in 2014 mijn motto geweest. Ik probeer en test om te ontdekken wat bij me past en wat ik voor altijd in mijn levensstijl kan verwerken. Die gedachte zat dus ook in mijn hoofd toen ik supplementen ging aanschaffen.

AdvertentieMake It Fit

Ik gooide mijn winkelmandje vol met groene thee pillen, eiwitshakes, fatburners, energy pills en nog veel meer andere dingen. Toen ik het eenmaal in mijn bezit had probeerde ik alles uit. En eiwitshakes? Heel eerlijk? Die vond ik ranzig. Echt goor. Ik dacht: ‘Ik snap niet hoe mensen dit kunnen drinken?!’ Maar goed, ik snapte toen ook nog niet hoe mensen ‘verslaafd’ kunnen zijn aan sporten. En hey, look at me now! Ik noem mezelf zelfs ‘Fit Addict.’ Zegt genoeg toch? Hahaha.

Van die fatburners kreeg ik hartkloppingen, groene thee pillen vergat ik steeds te nemen dus eigenlijk was het niet zo’n groot succes. De meeste producten stonden dan ook stof te vergaren in mijn keukentje.

Maar dat was toen! Hoe denk ik er nu over?
heb je supplementen nodig

Wat gebruik ik nu?

Momenteel gebruik ik bijna niks. Het enige wat ik dagelijks neem zijn mijn probiotica pillen. Hier ben ik heel strict in omdat dit helpt bij mijn prikkelbare darm syndroom. En eiwitshakes? Die drink ik nu wel hoor. Ik had toen gewoon een hele vieze dikke shake en dat vind ik gewoon niet chill. Ik neem alleen op momenten dat ik er behoefte aan heb als aanvulling op mijn voeding, een shake. Dus niet dagelijks. Niet op vaste momenten. Gewoon wanneer ik er behoefte aan heb en voel dat mijn lichaam het goed zou kunnen gebruiken. En dat is eigenlijk mijn mening over bijna alle supps.

Waarom zou je supplementen gebruiken?

Het woord ‘supplement’ zegt het al. Het is een aanvulling. Dus het is nooit iets wat je voeding moet gaan vervangen. Alles is extra. Stel je wordt snel ziek en hebt een verminderde weerstand, dan kan je daar eventueel wat extra’s voor nemen. Stel je bent vegetariër, dan kan je vitamines die je mist uit voeding (of in mindere mate binnenkrijgt) aanvullen met supplementen. Maar doe dit altijd zorgvuldig en ga niet zomaar dingen slikken. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts.

Dit moet je weten

Wist je dat er een onderzoek is gedaan door chemici genaamd: ‘Chemical Composition of Food?’ Hierin hebben ze onderzocht hoe het zit met de voedingswaarden van groente, fruit en vlees in de afgelopen vijftig jaar. Dit speelde zich af in 1991. Toen kregen ze de opdracht om nieuwe resultaten naast die van 1940 te leggen en daar conclusies uit te trekken. De uitkomst? Sterk verminderde voedingswaarden van 28 rauwe groenten, 44 gekookte groenten, 17 soorten fruit en 10 soorten vlees, wild en gevogelte. En dan denk je natuurlijk; ‘ja dat was toen. Toen hadden ze nog oude methodes.’ Maar uit onderzoek is gebleken dat die methodes, niet minder precies zijn dan die van nu.

Een aantal voorbeelden uit het onderzoek:
Alle soorten fruit: 27% minder zink
Alle vleessoorten: 41% minder calcium en 54% minder ijzer
Gekookte spinazie: 60% minder ijzer en 96% minder koper

Shocking toch? Je kunt wel stellen dat onze voedingsmiddelen niet meer hetzelfde zijn als zoveel jaren geleden. Dit kan dus een belangrijke reden zijn om supplementen te nemen. Zo kan je toch nog aan de juiste vitaminen en mineralen komen. Want zelfs al eet je super gezond en zo puur mogelijk, dan kan je nog tekorten krijgen! Als je kijkt naar een van mijn favoriete groentes: broccoli, en die vergelijkt met de voedingswaarde van 1963 en nu, is het calcium- en vitamine A niveau gehalveerd! Ook is er een daling in de hoeveelheid vitamine C in paprika’s namelijk zo’n 30% en bloemkool is ook gehalveerd met 50% minder vitamine C.

heb je supplementen nodig
En wist je trouwens dat echt maar 2% van de Nederlanders de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgt? Jep. 2%. Dat is niks! En zelfs al zouden we ons richten op de norm en hem proberen te halen, dan krijgen we nóg niet de micronutriënten binnen die we nodig hebben. Lekker is dat. Ook wordt niet alles wat we eten volledig in het bloed opgenomen omdat dit afhankelijk is van ook weer allerlei factoren als: stress, sport, milieu, roken, alcohol, dieet en zo zijn er nog veel meer dingen die hier invloed op hebben.

Wat kan ik adviseren?

Dus, het is geheel aan jou of je supplementen wilt nemen. Vergeet ook niet te overleggen met een professional als je nog niet veel weet van de werking van bepaalde producten. Laat je hierin adviseren zodat je de juiste keuzes maakt. Voor het sporten zou ik de volgende dingen kunnen aanraden, mocht je wat willen proberen:
– Eiwitshakes
Als snelle snack tussendoor of aanvulling als je niet genoeg protein uit je voeding hebt kunnen halen.
– Vitaminepillen
For obvious reasons die ik net hierboven heb besproken, haha.
– BCAA’s
Heb je echt niet nodig, kan wél je herstel ondersteunen, maar ik vind het persoonlijk gewoon een lekkere afwisseling omdat ik de hele dag door al ‘gewoon’ water drink. Ook heb je nu BCAA’s die gemixt zijn met cafeïne voor extra energie.
– Omega pillen
Eet je niet genoeg vis of vind je het lastig om gezonde vetten binnen te krijgen? Dan zou je er aan kunnen denken om dit door middel van supplementen aan te vullen.

Conclusie

Supplementen zijn dus niet echt nodig, maar hier moet je zelf over beslissen. Wat voelt goed voor jou en wat heeft je lijf nodig? Zoals ik net al zei vind ik het heel belangrijk dat je niet zomaar wat koopt en je eerst wat verder verdiept in bepaalde producten voordat je overgaat tot actie. Laat je niet verleiden door alle verkooptrucs en marketing praatjes die zeggen dat ‘je dit product echt nodig hebt voor betere prestaties’ of wat dan ook! Neem een stapje terug en probeer er objectief naar te kijken. Doe wat goed voelt. Ik hoop dat je wat aan dit artikel hebt gehad en mocht je nog vragen hebben over producten of mijn ervaring met iets, laat dan een reactie achter, dan help ik je verder.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here