moeite met afvallen

Heb je moeite met afvallen? Logisch! Het is een enorme uitdaging! Je moet je hele gedrag veranderen en nieuwe gewoontes ontwikkelen. Maar hoe voorkom je dat je overweldigd wordt door alle stappen die je moet nemen om tot succes te komen? En hoe maak je een plan om slechte gewoontes te beëindigen? Ik help je met al deze vragen!

In dit artikel leer je:

– Waarom afvallen overweldigend kan voelen
– Zo behoud je de juiste focus om je doel te bereiken
– Hoe je de ‘als… dan…’ manier kunt gebruiken om slechte gewoontes te beëindigen.

Veranderen is moeilijk

Je staat op het punt om een enorme verandering te ondergaan. Je hebt moeite met afvallen want je hebt hier in je hele leven nog nooit wat voor gedaan. Je hebt geen idee waar je moet beginnen en hoe je het moet aanpakken. En dat is niet meer dan logisch, want dit is voor jou nog onbekend terrein. Je ziet in dat alles valt en staat met jouw gedrag en je zult dus moeten veranderen. Maar ineens zie je het voor je. Je kijkt in de spiegel en ziet je lichaam zoals het nu is. Je denkt aan alle dingen die je nog moet veranderen en al het harde werk waar je je doorheen moet slaan om bij jouw doel te komen. Je schrikt en wordt bewust van dit grote ‘gat’ wat is ontstaan tussen waar je nu bent en waar je wilt zijn.

moeite met afvallen

”Ik voel me zo overweldigd!”

Het is enorm! Er is zoveel werk nodig om dat gat te dichten. Je moet gezonder gaan eten, meer bewegen en er echt een hele nieuwe leefstijl van maken. En dit gevoel is overweldigend. Heel erg overweldigend. Het geeft je een onzeker gevoel. En dat is ook niet zo gek, want je focust je nu op alles wat je nog moet doen.

Je gaat nadenken: ‘wat nou als het me niet lukt en als ik dingen probeer die niet gaan werken. Wat nou als ik alles goed doe, maar mijn lijf de resultaten niet laat zien? Wat als ik het weer niet kan volhouden, net als alle andere pogingen?’

”Ik wil het liefst opgeven…”

Hierdoor voel je je kwetsbaar en onzeker. De gedachtes om te stoppen met deze doelstelling bekruipen je alweer. Je denkt: ‘misschien ben ik gemaakt om dik te zijn. Het is me eerder ook niet gelukt, waarom nu wel? Ik kan beter gelijk opgeven want dit werkt niet.’

Maar dat gaan we nu niet doen! Want wat gebeurt er dan?
Je moet wéér overnieuw beginnen.
En gaat dat ervoor zorgen dat je verder komt?
Natuurlijk niet!

Dit is wat je gaat doen:

Stap 1. Focus verkleinen

Wat er nu gebeurt is dat je het hele plaatje aan het uitvergroten bent. Je kijkt steeds met helicopterview naar je doel en ziet alleen nog maar dat grote gat wat je moet zien te overbruggen. En hoe je dat gaat doen? Dat is je een raadsel. Maar dit ‘ver vooruit kijken’ zorgt er nu voor dat je je overweldigd voelt. En dat is niet fijn. Daar moeten we van af.

In plaats van die helicopterview, schakelen we over naar de kleine beslissingen. De beslissingen van minuut tot minuut. Denk niet aan het grote geheel, denk alleen aan vandaag. Wat ga je eten voor ontbijt? Wat is gezond? Wat past bij jou en wat vind je lekker? Ga ermee aan de slag.

Ontbijt op? Bijna lunchtijd? Oké, hoe ga je de lunch aanpakken? Ga je voor een salade of toch een speltbroodje met kip?

Door je focus in het ‘nu’ te houden en niet volledig uit te zoomen en continu naar dat grote zwarte gat te staren, kan je veel concretere beslissingen maken en acties ondernemen die je langzaam maar zeker naar je grotere doelstelling brengen. Daarom zeg ik altijd, bedenk 1 groot hoofddoel en deel deze op in kleine, behapbare stukjes zodat iedere keer als je een klein doel haalt, je trots kunt zijn op jezelf want je bent weer een stuk dichterbij!

Zo heb ik het ook gedaan met mijn journey. Iedere week probeerde ik zo’n 2 kilo te verliezen, vaak ging dat volgens plan, maar op sommige dagen niet. Dan moet je ook niet gelijk denken: ‘zie je wel, ik kan het niet!’ Maar het accepteren en denken: ‘Ik ben goed bezig, volgende week lukt het wel!’ Want als je weet dat je echt je best doet en alles geeft, dan kan je niet meer doen dan dat. Dus wees ook eerlijk naar jezelf en houd jezelf die spiegel voor.

Je hoeft niemand wat te bewijzen, alleen jezelf.

moeite met afvallen

Stap 2. Triggers opschrijven

Kijk vervolgens naar alle triggers die jou aanzetten tot een slechte gewoonte waar je graag vanaf wilt. Een dieet volgen of een nieuwe gezonde leefstijl voor jezelf ontwikkelen is eigenlijk heel zwart wit. Gezond eten, sporten, genoeg slapen, veel drinken… Allemaal basic stappen die je heel ver gaan brengen. Maar waarom het niet makkelijk is, is hoe je je erbij voelt. Stel dat jij een echte snacker bent en dit weet van jezelf, dan heb je waarschijnlijk ook bepaalde triggers en momenten waarop je dit graag doet.

Is het wanneer:
– Je net je avondeten op hebt
– Als je stress hebt gehad
– Als je voor de tv zit
Etc. kijk naar je gedrag en zorg dat je alle gebieden en momenten ontdekt waarop er een kans zou bestaan dat je je nieuwe gezonde leefstijl breekt. Schrijf het op want dat heb je nodig voor de volgende stap.

Stap 3. Als… dan…

Nu je weet wat jouw triggers zijn, gaan we er ‘als… dan…’ zinnen van maken. Dus:
Als ik stress heb gehad… dan… ? Nou? Wat ga je dan doen? In ieder geval niet snacken of eten. Nu bedenk je een andere handeling wat je gaat doen zodra je een drukke dag hebt gehad met veel stress. Waar je normaalgesproken op zoek zou gaan naar eten en snacks, bedenk je nu iets anders wat je kan doen als zo’n moment voorvalt.

“Als ik stress heb gehad ga ik met de hond wandelen om mijn gedachten te verzetten.”

Nu heb je een plan van aanpak! Doe dit voor al je triggers. Waarom dit werkt? Nou, je hebt jezelf zojuist even keihard een spiegel voorgehouden. Je weet dat dit jouw triggers zijn én hebt gelijk in kaart gebracht wat je eraan gaat doen als je een moment van zwakte ervaart.

Je hebt een betere vervanger gevonden en hebt nu een plan gemaakt voor jezelf. Je gaat niet toegeven aan je emoties en drang om te snacken als je je niet goed voelt, maar onderneemt actie en voorkomt dat je vast blijft zitten in de oude gewoontes.

Ik ben trots op je!

Tot slot wil ik zeggen dat ik trots op je ben. Je hebt moed nodig om jezelf uit je comfortzone te halen en jezelf te pushen om te veranderen. Dat je daar actief mee bezig gaat is een hele mooie stap vooruit! Ga ervoor en zet alles op alles om jouw doel te bereiken. Stapje voor stapje.

DELEN

2 REACTIES

  1. Super dankbaar voor deze blog!
    Zelf loop ik hier dus echt tegen aan. Ik moet 20 kilo afvallen om in de groene zone te komen, ik ben nu 86 en wil graag na de 66. Dit is dus een heel eind..
    Ik wil je bedanken dat je altijd zulke inspirerende blogs schrijft, haal ik veel inspiratie uit!
    Hopelijk kan ik over een tijd weer een reactie plaatsten met daarin het bericht dat het is gelukt!

    Liefs lau

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here