nieuwe doelstelling

Tijd voor de nieuwe week update! Ik deel de 3 belangrijkste redenen dat ik aan meal prepping doe, mijn vetpercentage is gedaald en een uitdagende nieuwe doelstelling…

Weekvlog #29 / DEEL 1. Meal prep sunday & Alles wat ik eet! (cut/afvallen)

Back in the flow

Zo ik ben weer helemaal gewend hoor! Meal preppen en het werkritme, ik zit er weer helemaal in. Afgelopen week heb ik gekeken hoe ik voor mezelf wat meer diversiteit in mijn voeding zou kunnen krijgen. Tijdens het meal preppen op zondag heb ik hier gelijk rekening mee gehouden en ben ik gestart met het maken van verschillende maaltijden. De eerste week had ik namelijk alleen rijst met broccoli, maar als je dit vier keer per week eet merk je toch dat het wel saai gaat worden. Daarom heb ik deze keer ook wat pasta gekookt zodat ik hiermee kan variëren.

> Inspiratie nodig voor je eigen meal prep? Kijk dan eens hier!

De 3 redenen dat ik aan meal prepping doe

Wat ik zelf heel fijn vind is dat ik niet alles voorbereid, maar slechts de basis dingen die wat meer tijd kosten zoals pasta en rijst. Hierdoor kan ik op de dag zelf beslissen wat ik hier bij wil eten. Stel dat ik zin heb in pasta met kip, dan hoef ik alleen nog maar de kip te maken. Meal preppen heeft voor mij drie redenen: de eerste is dat ik gefocust kan blijven en echt mijn macro’s goed kan behalen. Ten tweede zodat ik sneller ben en na werk en sporten minder tijd kwijt ben aan het bereiden van avondeten (want mijn avond is dan al zo kort!)

En ten derde de kosten. Ik merk echt dat als ik maaltijden voorbereid, ik doordeweeks bijna niet langs de supermarkt ga. Ik heb namelijk alles al in huis en alles is al uitgedacht. Hierdoor weet ik wat ik ga eten en ontstaat er geen twijfel van ‘wat zal ik eens eten.’ Dit scheelt enorm in de kosten. Want als ik net getraind heb is de kans groot dat ik onwijs veel trek heb zodra ik de supermarkt binnen stap. Zo ben ik geneigd om allerlei dingen te kopen die helemaal niet nodig zijn. Dit zorgt voor ‘overeten’, minder focus en hogere kosten.

Nou heeft eten bij mij altijd prioriteit en bespaar ik hier nooit op. Maar als je iedere dag grofweg 10 euro uitgeeft bij de Albert Heijn en zaterdag ook nog eens boodschappen gaat doen voor de hele week, tikt dit snel aan. Dus meal preppen is niet alleen goed voor het behalen van je doelen, ook voor je portemonnee.

Meer rust = harder knallen

Mijn workouts gingen deze week ook echt heel goed. Vorige week kwam ik erachter dat het beter is om wel een rustdag tussen de 4 workouts te houden en niet alles in één keer achter elkaar te doen. Ik merkte toen heel erg dat mijn lijf op dag 4 gewoon compleet uitgeblust is en dat ik dan echt niet meer kan. Nu ik op woensdag een rustdag heb ingelast merk ik dat dat heel fijn werkt. Ik kan dan direct na werk naar huis en heb dan tijd om even bij te komen, wat meer rust te pakken en wat dingen voor mezelf te doen.

Op donderdag voel ik me niet moe en slap, maar energiek en ben ik klaar om het tweede deel van de week ook flink te knallen. Eerder deed ik het ook al zo, maar omdat ik het zo leuk vind en echt weer mijn ‘inner Fitaddict’ heb teruggevonden (haha) en weer een doel voor ogen heb, wil ik gewoon dag in dag uit knallen! Toch moet ik mezelf eraan blijven herinneren dat rust ook ontzettend belangrijk is en dat ik dit onderdeel zeker niet mag negeren.

> Ook meer focus en gericht doelen stellen? Goal Setter Goal Getter werkboek downloaden!

Daling in vetpercentage!

We are making progress already! Yes! Mijn vetpercentage is in twee weken tijd al met -0,8% gedaald. Super tof om echt vooruitgang te kunnen meten en te zien in de spiegel. Zoals je misschien weet weeg ik mezelf niet. Dit is mij te wisselvallig en de getallen kunnen iedere dag anders zijn. Hierdoor ervaar ik meer stress omdat ik dan het idee heb dat ik niet vooruit ga, terwijl ik wel degelijk progressie maak. Ik ben heel erg vatbaar voor het vasthouden van vocht. Ook stress draagt hier een steentje aan bij. Dus niet wegen is voor mij 10x fijner dan wanneer ik dit wel zou doen. Het geeft meer rust in mijn hoofd en zo kan ik me focussen op andere dingen en hoef ik niet steeds bezig zijn met hoeveel ik weeg.

Aangepaste doelstelling…

Momenteel is mijn vetpercentage 23,1% en hier ben ik super blij mee. Ik heb de knoop doorgehakt en wil echt proberen om naar de 15/16% te gaan. Ik ben zo benieuwd hoe ik er dan uit zal zien en hoe mijn lijf zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Ik ga er geen einddatum aan vast knopen, maar voor zomer 2019 zou dit doel makkelijk gerealiseerd kunnen worden. Ik heb er heel veel zin in en denk dat dit het juiste moment is om het te doen. Een mooie uitdaging voor mezelf en ook leuk voor jou om te volgen denk ik!

Deze week heb ik in het weekend weer een vetmeting. Mijn vriend meet dit bij mij en we hebben afgesproken dat we dit om de twee weken doen. Ik ben heel benieuwd welk percentage ik dan kan aantikken.

> Wil je weten hoe je zelf je vetpercentage kan meten met een tang? Kijk dan hier.
> Wil je weten welk tangetje ik gebruik? Kijk dan op mijn favorieten pagina.

Ik ben benieuwd!

Momenteel eet ik nog 2000 calorieën en ik moet nog even nadenken wanneer ik hier een verlaging in wil toepassen. Ik wil namelijk zo veel mogelijk blijven eten en op die manier mijn vetpercentage verlagen. Een nieuwe manier want ik heb het nog nooit eerder zo aangepakt.

Ik ben erg benieuwd naar hoe mijn lijf zich gaat ontwikkelen. Ik zit in ieder geval vol motivatie en heb super veel zin in deze nieuwe week. Succes allemaal, zet ‘m op!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here