de feestdagen gezond doorkomen

Met deze 10 slimme tips kan je de feestdagen gezond doorkomen, zonder dat dit ten koste gaat van het genieten! Dus lees snel verder en pas ze toe!

De feestdagen gezond doorkomen

Heel veel lekker eten, gezelligheid, familie, kleedje op de bank, Netflixen, stuk voor stuk allemaal kenmerken van de fijnste maand van het jaar: december! Want of we er nou zin in hebben of niet, hij staat weer voor de deur. En waar de een besluit om alle gezonde gewoontes tot het nieuwe jaar te staken, wil de ander er volop tegenaan en zo gezond en fit mogelijk de feestdagen door. Toch is dit artikel niet enkel gericht op die laatste groep, maar ook op de stakers, want ik wil jullie laten zien dat je een stuk gezonder de feestdagen door kunt komen dan je in eerste instantie wellicht denkt.

En overal duiken weer allerlei tips, tricks en hacks op, hoe je de feestdagen het beste kunt doorkomen. Zo ook dit artikel, maar mijn missie is echt om het zo realistisch mogelijk te houden. Want er gaat gewoon een overvloed zijn aan lekker eten en verleidingen. Ik ga je niet zeggen wat je wel en niet moet eten, maar gewoon wat simpele trucs zodat je kunt blijven genieten, maar alles in balans kunt houden. Zo voorkom je dat je je na (of zelfs tijdens) de feestdagen niet lekker in je vel zit. We gaan er samen voor zorgen dat je lekker fit blijft en het nieuwe jaar vol enthousiasme en geluk kunt starten!

1. Blijf sporten

Het is zo verleidelijk om binnen te blijven en het sporten even te laten voor wat het is. Maar dat is niet handig. Blijven sporten zorgt ervoor dat je je ritme vasthoud, calorieën verbrand en jezelf niet volstopt met ongezonde voeding. Want vaak als ik weer thuis kom van een workout, wil ik niets liever dan de sessie afsluiten met een gezonde maaltijd. Dit geeft een fijn gevoel.

Ook kan je er voor kiezen om wat extra te sporten (bijvoorbeeld in de vorm van een extra cardio sessie) om het vele eten uit te balanceren. Stel dat je iets te veel hebt gegeten en je voelt je er niet fijn bij, fiets dan even naar de gym voor een cardio sessie of ga lekker buiten hardlopen. Je voelt je na die tijd gegarandeerd beter!

> Thuis trainen? Kijk dan mijn nieuwste video!
> Gezond eten: bekijk mijn heerlijke recepten

2. De dagen rondom de ‘echte’ feestdagen

Vaak is het niet alleen zo dat je op de ‘echte’ feestdagen helemaal los gaat, maar op de dagen daaromheen óók. Want tja, er is nu eenmaal vet veel ongezonde voeding in huis want misschien wordt pakjesavond bij jou thuis gevierd of komen er heel wat mensen eten op kerstavond. Hoe dan ook: de koelkast en de voorraadkastjes zitten bomvol lekkers.

Iedere keer als jij die kastjes open trekt zie je al die zoete verleidingen. En je denkt al snel: ‘ach, het zijn de feestdagen, ik ga lekker genieten.’ Maar al die momenten bij elkaar leveren al snel een enorm calorie overschot op en dus kom je aan. Een tip is dus om hier de juiste balans in te vinden en niet iedere dag los te gaan op je voorraadkastjes.

> Motivatie vasthouden en weten wat je wilt: klik hier voor tips

3. Keep it fresh

Dit is echt een handige truc. Ik doe dit wel eens als ik een ‘geniet’ dagje heb. Als ik weet dat ik genoeg heb gehad en gewoon niet nóg meer moet eten, maar wel die drang voel om te blijven eten. Want tja, hoe fit mijn leefstijl ook is, ik heb ook mijn momenten en dagen dat ik maar één ding wil: ongezond eten! Dus wat ik dan doe, als ik op zo’n punt kom aan het einde van de dag en denk: ‘nu is het genoeg, nu niet meer’ dan ga ik vast mijn tanden poetsen! Alles smaakt dan heel apart en echt niet lekker, dus ook niet de moeite waard. Nou zou je zeggen: ‘ja maar midden op de dag dan? Ga ik toch niet mijn tanden poetsen? En dat kan ook lang niet overal!’ Klopt, dus gebruik je kauwgom! En dan het liefst van die extra frisse kauwgom waar je een langdurig frisse adem van krijgt. Wedden dat jij heel wat snacks laat staan?

de feestdagen gezond doorkomen

4. Alcohol

Als je een paar glaasjes op hebt ben je gewoon wat makkelijker. Simpel. De alcohol doet zijn werk en je maakt sneller keuzes. Keuzes waar je wellicht niet voor de volle honderd procent achter staat. Zo ook met voeding. Stel je bent op een feestje, dan is de kans groot dat je veel meer zal snacken. Termen als ‘ach, begin morgen wel weer’ en ‘het is feest!’ zorgen ervoor dat je alles eet wat je wilt en de dag erna heb je spijt.

Zorg er daarom voor dat (als je bewuste keuzes wilt maken) ook rekening houdt met de hoeveelheid alcohol die je tot je neemt.

5. Laat je niks opdringen

‘Ah neem nou.’
‘Gewoon een beetje.’
‘Doe gezellig mee.’
‘Dat ben je zo weer kwijt joh!’
‘Het is feest, lekker genieten.’

Uitspraken die ongetwijfeld herkenbaar voor je zijn. Vaak merk je tijdens de feestdagen dat vrienden en familie er vrijwel altijd vanuit gaan dat je alles wel mee-eet. Ik heb soms zelf wel ervaren dat het een beetje wordt opgedrongen waardoor je uiteindelijk maar gewoon ‘ja’ zegt. Dit is niet fijn en eigenlijk eet je dan tegen jouw zin. Bedank vriendelijk en bedenk hooguit een smoesje door te zeggen dat je het waarschijnlijk niet op kan omdat je al veel te veel hebt gegeten (bijvoorbeeld). Dit is jouw lijf en als jij iets niet wilt eten, hoef je dat niet te doen. Onthoud dat. Behalve als je het zelf wel wilt, maar dan is het jouw keus of je dan gaat voor balans of genieten.

> Balans tips die mij hebben geholpen
> Wanneer je geen support krijgt van familie en vrienden

6. Een klein(er) bord

Vaak zie je dat er ge-gourmet wordt tijdens de feestdagen of dat er grote borden met allerlei hapjes op tafel staan. Voorbeeld: je zit aan het diner en je hebt een groot bord, waardoor alles wat je er op schept ‘weinig’ lijkt. Ben je te gast? Vraag dan of je misschien een kleiner bord mag, of gebruik het grootste gedeelte voor groente en andere gezonde dingen. Dit zorgt er voor dat je geen immense porties met ongezond voedsel naar binnen werkt en alles beter onder controle kunt houden.

7. Water water water

Blijf gedurende de dag meer dan genoeg water drinken. Hierdoor zal je merken dat je bij alle snacks en maaltijden veel sneller verzadigd raakt. Hierdoor eet je minder en bespaar je jezelf een hoop calorieën!

de feestdagen gezond doorkomen

8. Vol = vol

Ben je vol, maar liggen er nog heel veel verleidingen op de loer? Wees dan bewust in het moment en realiseer je dat je vol bent. Blijf niet zomaar door eten en jezelf volproppen. Dit geeft naderhand een vervelend gevoel, maar ook de dagen daarna. Je krijgt spijt en snapt niet hoe het zo ver heeft kunnen komen als je een hoger getal op de weegschaal ziet verschijnen. Gebruik de tip van het tandenpoetsen of het kauwgompje om jezelf te laten stoppen met eten als het niet lukt.

9. Plan je dag (wanneer zijn de ‘ongezonde’ momenten?)

Heb je ‘s avonds een kerstdiner? Of juist ‘s ochtends een feestelijk ontbijt? Probeer je dag hier omheen te plannen. Bij een diner ‘s avonds kan je jouw ontbijt wat later nemen, dan gaan sporten, een gezonde post workout lunch eten en dan even niks meer nemen (wel veel blijven drinken!) Zo houd je genoeg calorie budget over voor je avondmaaltijd en kom je de dag door zonder schuldgevoel.

10. Fuck restjes

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 100% voor het maken van kliekjes en deze braaf de volgende dag ook opeten. Maar op sommige momenten schreeuw ik keihard: ‘fuck restjes!’ En moet je gewoon dapper genoeg zijn om de prullenbak te openen en dat heerlijke voedsel in dat zwarte gat te gooien. Want! Soms is het meer zonde om je eigen lijf als afvalbak te gebruiken. Stel dat je heel veel lekkers over hebt van de feestdagen. Je weet dat het beter is om het de volgende dag niet weer te eten, maar het is zo zonde! Ja zonde van je lijf ja, als je het tot twee keer toe volstouwt met ongezond voedsel. Op dit soort momenten zeg ik: gebruik a.u.b. niet je lijf als prullenbak en gooi het gewoon weg. Of, beter nog! Als je echt tegen verspilling van voedsel bent, geef het dan mee aan je gasten, of breng het naar familie zodat zij er ook nog even van kunnen genieten. Maar jouw lijf, dat wordt niet gebruikt als kliko!

DELEN

1 REACTIE

  1. Goede tips! en de meeste heb ik vorig jaar al toegepast, dus dit jaar ga ik dat ook weer doen.
    Maar wel fijn als herinnering te hebben gelezen, want zo kan je feestdagen aanpak helemaal concreet voor je zien! en dat helpt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here