weekvlog 30

Vind je het lastig om je motivatie vast te houden en om ongezond eten te weerstaan? Ontdek in mijn nieuwe blog & vlog mijn tips & tricks, zodat je jouw doelen kunt bereiken!

Weekvlog #30 / DEEL 1. How to: Motivatie vasthouden & Ongezond eten weerstaan!

-50 calorieën

Deze week was wel wat zwaarder dan de vorige. Ik heb niet zoveel slaap kunnen pakken, meer stress gehad en nog een aantal factoren die ervoor zorgden dat de dagen net wat zwaarder verliepen als gedacht. Allereerst ben ik natuurlijk gestart met de calorie verlaging. Nu ik er al 3 weken op heb zitten leek het me goed om te beginnen met afbouwen. Ik heb nu een cut van 50 gemaakt. Hierdoor zit ik nu op 1950 calorieën. Officieel onder de 2000! Daarbij eet ik wat meer eiwitten en wat minder koolhydraten.

Maak je eigen keuzes

Wel wil ik graag zeggen dat ik het risky vind om over mijn calorieën en macro’s te vertellen, omdat mensen gauw de neiging krijgen om dit één op één te kopiëren. Dit is absoluut niet wat je moet doen want wat voor mij werkt, hoeft niet voor jou te werken. Daarbij is dit afgestemd op mijn lichaam, hoeveelheid vet, spieren en ritme. Ik heb ook mijn voedingsdagboek in Myfitnesspal gewoon open staan voor iedereen om inspiratie uit op te doen en ook hierover wil ik graag zeggen: houd het bij inspiratie en probeer niet exact hetzelfde te gaan doen. Ik maak keuzes op basis van mijn leven en levensstijl en dat moet jij ook doen. Kijk naar wat goed bij jou past, probeer en test wat werkt (en wat niet) en maak op basis daarvan een plan voor jezelf. Heel belangrijk.

Ontbijt muffins aangepast

Omdat ik meer eiwitten wil eten heb ik ook mijn ontbijt muffins recept aangepast. De hele week heb ik dit gegeten als start van mijn dag omdat het makkelijk, snel én onwijs lekker is! Ik heb hierin één eetlepel cacao gebruikt en 2 scoops eiwitpoeder. Als je dit recept ook vaker maakt zou je dat dus ook eens kunnen proberen en dan krijg je ‘s ochtends net wat meer eiwitten binnen. En goed nieuws: ze blijven nét zo lekker!

> Klik hier om naar het recept te gaan

Ongezond eten weerstaan

Op maandag kwam een collega langs met de vraag of ik een stuk carrot cake wou… Omygod! Daar kan je me echt voor wakker maken, maar ik heb het afgewezen. Ik heb een doel voor ogen en cheaten doe ik alleen tijdens 1 maaltijd in het weekend. En ja, soms eet ik wel een stuk chocolade (of een twix!) op een doordeweekse dag, maar dat is alleen als ik calorieën over heb en mijn macro’s al grotendeels heb behaald. Ook helpt dit goed om in balans te blijven en af en toe ook even lekker op een ‘niet gepland moment’ te genieten. Want zoiets als een twix of een blokje chocolade kan ik nog tracken. Maar van een stuk taart die zelfgemaakt is, kan ik dat niet. Geen idee wat er gebruikt is en hoeveel erin zit. Daarom neem ik dat ‘risico’ niet en sla ik altijd af.

Zo blijf je gemotiveerd

In mijn weekvlog vertel ik hier ook over en geef ik tips hoe je sterker in je schoenen kunt staan als je hier zelf wel moeite mee hebt. Ik krijg vaak berichtjes van meiden die vragen: ‘Hoe blijf je toch zo gemotiveerd? Hoe kan je verleidingen weerstaan? Ik vind dat zo lastig!’ Mijn antwoord hierop? Weten wat je wilt. En dit is een doodsimpele reactie die je waarschijnlijk niet had verwacht, maar dit is wél de sleutel. Want als jij echt zat bent van je lijf zoals het is, en echt in het diepste van je hart verandering wilt, dan weet je wat je te doen staat. Dan sla je die taart af. Dan kies je voor je doel en niet voor een kort geluksmomentje. Ik zeg niet dat je dit altijd moet doen en altijd keihard ‘nee’ moet schreeuwen tegen alles wat in jouw ogen ‘ongezond’ is en niet binnen je calorieën/macro’s past, maar houd het goed in de gaten.

And again: balance is key

Het draait allemaal om balans. Als jij vindt dat het kan, dan kan het. Maar als je zelf ook weet dat je het beter niet kunt doen, en het dan tóch doet, dan weet je hoe laat het is. Dan is het simpelweg ‘mooi meegenomen’ als je je doel kunt bereiken en heeft het niet zoveel prioriteit als je zelf misschien denkt. Balans hierin is het allerbelangrijkste. Ik had ja kunnen zeggen. Ik had die taart kunnen eten, maar dan zou ik moeten compenseren. Dan zouden er weinig calorieën meer over zijn voor gezondere dingen zoals een stuk kip, eiwitshake of een handje noten. Jij bent in controle en de keus is aan jou.

Cardio time

Ik ben deze week ook gestart met een beetje cardio. Niet heel intensief, maar gewoon wat extra beweging. Ik heb iedere dag zo’n 10 minuten op de crosstrainer gestaan en natuurlijk fiets ik ook iedere dag 15 kilometer. Mijn workouts zijn wel echt heel pittig. Ik merk dat ik heel snel super gefocust wordt en dan helemaal in mijn eigen flow/zone zit. Daarom zie je in mijn weekvlogs ook bijna nooit een training. Dat zijn echt de momenten dat ik wil knallen en mij 100% wil focussen. Als ik dit zelf ook nog moet gaan filmen ben ik veel meer bezig met de camera, of ik wel goed in beeld kom, wie er niet in beeld wil/mag, en als ik film kan ik ook geen muziek op de achtergrond draaien dus mijn gedachten zijn overal, behalve bij mijn workout. En dat werkt gewoon niet. Focus is super belangrijk.
proteine pudding

Ontdekking: Ehrmann proteïne pudding

Op dinsdag had ik legday en die ging echt super. Ik deed kettlebell deadlifts (een van mijn favo oefeningen op dit moment) en ik zag zoveel lijnen in mijn arm! Ik werd er zo gelukkig van echt heerlijk. Woensdag was weer een rust dagje en ben toen even langs de Jumbo gegaan. En ineens spotte ik daar in de koeling tussen alle ongezonde toetjes: proteïne pudding! O. My. God. Dat moest ik natuurlijk hebben dus ik kocht er twee. Toen ik mijn eerste hap nam, was ik verkocht: wat is dit lekker! Het is van het merk ‘Ehrmann’ en is te verkrijgen bij de Jumbo zoals ik al zei. Ze hebben twee smaken; chocolade en vanille en naast dat het veel eiwitten bevat is het ook nog eens gluten- en lactose vrij! Ge-wel-dig dus. En de voedingswaarden liegen er ook niet om. Ik ben echt heel blij met deze vondst dus ik ging later terug en kocht het hele schap leeg. Hahaha heerlijk!

Terwijl ik dit schrijf is het vrijdag. Morgen ga ik mijn vetpercentage weer meten en ik ben heel benieuwd hoe ik er nu voor sta. Het nieuwe percentage zal waarschijnlijk in een Instagram post of in de volgende weekvlog gedeeld worden, dus stay tuned voor mijn progressie.

Komende week ga ik weer keihard knallen en alles op alles zetten om nog weer dichter bij mijn #bodygoal te komen. Let’s do this! Veel succes allemaal, zet ‘m op!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here