altijd honger

Altijd honger? Hierdoor kan het zo zijn dat je denkt dat afvallen onmogelijk is als je altijd trek hebt. Hoe kom je hier vanaf zodat het jouw progressie niet langer in de weg staat? Ik geef 7 eenvoudige tips om er vanaf te komen.

Toegeven of verzetten?

Soms lijkt het alsof je het even niet voor het zeggen hebt. Want waar je normaalgesproken je eetlust prima onder controle hebt, lijkt het ineens alsof je altijd honger hebt. Op de meest random momenten spit je de voorraadkast door op zoek naar lekkers en als je onderweg bent blijf je snacks kopen. Balen! Dit kan natuurlijk allerlei verschillende oorzaken hebben, maar de bekendste zijn: hormonale schommelingen, veranderingen in de seizoenen, je hebt je eetpatroon onlangs aangepast of je bent juist meer gaan opletten op wat je eet, maar het werkt averechts. Wat het ook is, je vraagt je wellicht af: ‘moet ik hieraan toegeven, of niet?’

Luister naar je lijf

Ik ben altijd voorstander van luisteren naar je gevoel. Als je echt heel erg trek hebt en jezelf weerhoudt om ook daadwerkelijk iets te eten, kan dit er later weer voor zorgen dat je een enorme eetbui krijgt. Ik merk dit zelf vooral als ik bijvoorbeeld ‘s ochtends geen trek heb, en pas laat begin te eten, dat ik in de avond juist weer heel veel trek krijg. Dit uit zich dan in een eetbui waarin het absoluut niet uitmaakt wat ik eet, als ik maar eet!

Het belangrijkste nu is om tot ontdekking te komen hoe het komt dat je zoveel trek hebt. Waarom raak je niet verzadigd? Waarschijnlijk eet je te weinig voedingsmiddelen die veel goede voedingsstoffen bevatten. Want je hersenen moeten namelijk een signaal ontvangen van dat eten dat je verzadigd bent. En als die dit signaal niet krijgen, tja, dan zit er niks anders op dan te blijven bikken!

Lees daarom snel verder en probeer een van de volgende tips om je cravings weer onder controle te krijgen!

altijd honger

1. Proteïnen

Wanneer je de dag begint met een gezonde maaltijd waar hoogwaardige eiwitten aan toegevoegd zijn, merk je dat je sneller verzadigd raakt. De beste proteïne keuzes zijn vooral vis, mager vlees en eieren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je eieren en een andere vorm van proteïne aan het begin van je dag eet, dat je je de hele dag verzadigd voelt.

Voorbeelden van een goed ontbijt:
2 gekookte eieren met een proteïne shake of smoothie
scrambled eggs met plakjes kipfilet erdoor
Een gebakken ei met magere spekjes

Als je de eieren in de pan bakt kan je hier natuurlijk ook verse bladspinazie, tomaat of paprika door doen! Heb je ook gelijk een groente boost.

2. Meer vis!

Zelf ben ik er echt gek op en eet ik minstens 3x per week vis. Er zitten namelijk heel veel eiwitten in en is rijk aan omega 3 vetten. Deze twee zorgen er beiden voor dat je langer verzadigd blijft dus vis is echt top als je altijd honger hebt. Ook zijn er studies die aantonen dat de proteïnen in vis een van de sterkste effecten heeft op je hongergevoel als je het vergelijkt met andere bronnen. Ideaal, dus verwen jezelf af en toe eens met een lekker stuk vis!

altijd honger

3. Micronutriënten

Ook wel bekend als groente en fruit. Niet alleen zijn deze twee heel erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je gezond en fit blijft, maar het kan ook helpen bij je gevoel van verzadigdheid. Er is een onderzoek geweest waaruit naar voren is gekomen dat wanneer je vóór een maaltijd flink wat groenten eet, je sneller verzadigd bent en minder eet. Vooral bladgroente zoals spinazie zijn hier perfect voor. Spinazie bevat namelijk thylakoiden die ervoor zorgen dat je minder trek hebt (ook in zoetigheid!) en sneller een verzadigd gevoel krijgt.

Goede fruit opties zijn; watermeloen, blauwe bessen, sinaasappels en appels omdat ze veel vezels, antioxidanten, vitamines en mineralen bevatten. En kies liever voor een heel stuk fruit in plaats van sappen, omdat deze vaak nóg meer suikers bevatten.

4. In de bonen

Bonen en noten zijn een perfecte bron van eiwitten. Zoals net besproken zijn proteïnen perfect voor een verzadigd gevoel en als je vegetariër bent zijn dit natuurlijk super goede opties. Daarbij bevatten bonen ook voldoende vezels en noten genoeg vet, die beiden ook bijdragen aan een vol gevoel.

altijd honger

5. Lekker vettig

Over vet gesproken, als je me al wat langer volgt weet je dit misschien wel, maar ik ben gek op vet. Maar dan wél gezonde vetten! Denk aan avocado, coconut oil, omega 3 uit vis, noten en ga zo maar door. Ik ben er gek op. Ik eet ook nooit een salade zonder avocado of iets van vis, want anders blijf ik niet lang verzadigd. Vetten zijn echt perfect als je voor een lange tijd dat verzadigde gevoel wilt vasthouden. Ook geeft het je metabolisme een boost en krijg je er veel energie van.

6. Vezel food

Zorg voor genoeg vezels want deze houden je écht verzadigd. Denk maar eens aan wit brood vs. donker brood of volkoren brood. Als je wit brood eet krijg je binnen no time weer honger, maar eet je volkoren, dan kan je toch wat langer door! Ook quinoa, havermout en boekweit zitten boordevol vezels (en zijn ook rijk aan eiwitten!) en zijn dus zeer goede opties.

altijd honger

7. In het moment

Geniet je er wel echt van? Ben je er wel bij terwijl je eten naar binnen schuift? Of kijk je ondertussen tv en heb je echt geen flauw benul hoeveel er nog op je bord ligt en hoeveel je al hebt gegeten? Wees bewust en in het moment wanneer je aan het eten bent. Als je ziet dat je eet en je hierop focust zal je eerder verzadigd zijn dan wanneer je ‘hersenloos’ en met je verstand op ‘0’ aan het eten bent. Proef de smaken, zie de kleuren en voel de texturen in je mond wanneer je kauwt.

Ik hoop dat deze tips je gaan helpen om dat hongergevoel onder controle te krijgen. Je hebt nu in ieder geval 7 handige tips waar je wat mee kan. Dus doe er je voordeel mee, pas ze toe en ervaar het verschil!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here