afvallen volhouden

Afvallen volhouden in moeilijke tijden kan super lastig zijn. Daarom geef ik in dit artikel tips voor motivatie, voeding en sport om er ondanks alles tóch het beste van te kunnen maken!

Afvallen volhouden in moeilijke tijden

Hoe doe ik dat met mijn voeding, sport en motivatie als mijn hoofd er niet naar staat? Als andere dingen prioriteit krijgen of als ik word overspoeld met dingen die misgaan? Want hoewel de leuke dingen vaak gedeeld worden, vind ik het net zo belangrijk om ook mijn mindere dagen of weken met jullie te delen. Niet alleen is dit heel waardevol, maar ook belangrijk om te zien dat bij mij ook lang niet altijd alles alleen maar goed gaat. Want door social media lijkt het soms alsof het bij de ander altijd perfect gaat en alsof er geen negatieve momenten zijn. Toch is dat vaak wel anders, maar het wordt gewoon niet tot minder gedeeld.

En omdat ik laatst echt een enorme kut week heb gehad, leek het me goed om het als inspiratie te gebruiken en eigenlijk even een gedetailleerd verslag te delen van hoe ik me er doorheen heb geslagen (vooral nu ik aan het cutten / afvallen ben!) Daarbij vertel ik ook hoe ik dit regel met voeding, sporten en mindset. Deze tips zijn dus letterlijk gebaseerd op die week en hoe ik dingen toen heb aangepakt.

afvallen volhouden

Mindset: Take the hit

Allereerst vind ik het belangrijk om alle emoties, alles wat me dwars zit en alle negativiteit eruit te gooien. Even goed huilen, erover praten en het op die manier verwerken en loslaten. Maar aan het einde van de dag komt het toch op mezelf neer en moet ik ermee zien te dealen. Ik denk zoveel mogelijk positief en luister inspirerende podcasts om me weer vooruit te helpen. Sommige dingen duren een tijdje om te verwerken, maar ik probeer er niet zoveel in te blijven hangen. Want als ik dat ga doen zit het me veel te veel in de weg. Niet alleen in mijn alledaagse dingen, maar ook met mijn lange termijn doelstellingen. Inspiratie glipt door mijn vingers, kansen laat ik liggen en ik kan niet 100% geven. En dat is zonde. Daarom kies ik ervoor om even een korte tijd boos te zijn en dan verder te gaan omdat het geen zin heeft om boos te blijven. Het leven is hard en vaak oneerlijk en daar moeten we het mee doen!

Mindset: Schrijven / Journaling

Ook vind ik het fijn om alles van me af te schrijven. Sinds kort ben ik hiermee begonnen en als ik door een zware tijd ga is het heel fijn om iedere dag een nieuwe bladzijde te pakken en helemaal vol te schrijven met alles wat er maar in mijn hoofd omgaat. Dit geeft bij mij echt een gevoel van rust. Iedere dag voelt dan als een nieuwe dag, met een nieuwe pagina. Hierdoor kan ik alles beter verwerken en voelen de ‘zware’ dingen uiteindelijk minder zwaar omdat ik door het op te schrijven ook tot nieuwe inzichten kom en hierdoor kan ik het positieve meer benadrukken. Erg fijn. En ik heb ook een heel leuk boekje om dagelijks in te schrijven! Een roze fluffy van de Hema, heel cute.

Sporten: Doen wat ik kan

Het enige wat ik op een zwaar, negatief en heftig moment wil is alleen sporten. Headset op, met rust gelaten worden en lekker in mijn eigen bubbel trainen en mijn ding doen. Ook hard fietsen helpt omdat ik lichamelijk bezig ben en mijn boze energie omzet in ontspanning door inspanning. Terwijl ik train luister ik harde muziek en focus ik me volledig op mijn workout. Krachttraining en hardlopen op de loopband zijn op zo’n moment ideaal. Zodra ik klaar ben merk ik dat ik me echt beter voel. Opgelucht is ook een goed woord om dit te omschrijven. Ik luister echt naar mijn gevoel. Als ik geen zin meer heb stop ik en als het een workout van twee uur wordt is dat ook goed. Soms krijg ik door te veel aan stress ook lichamelijke klachten zoals vermoeide benen en last van mijn nek en hoofd, en dan kan het nog wel eens zo zijn dat ik minder train dan normaal. Trainen is echt mijn uitlaatklep, maar als ik mezelf in de weg ga zitten helpt dat ook niks.

afvallen volhouden

Eten: IIFYM & Luisteren naar mijn lichaam

Zoals velen van jullie vast al weten eet ik volgens het IIFYM systeem. Dit doe ik al sinds ik ben begonnen met fitness dus nu al bijna 5 jaar! Het systeem werkt heel simpel: je mag alles eten, zolang je je macro’s maar haalt. Dus koolhydraten, eiwitten en vetten. Stel je hebt zin in 5 Oreo koekjes, dan vul je die in in My Fitness Pal (bijvoorbeeld) en dan kan je zien hoe dat in verhouding met de rest van je dag staat. Dan kan je daar omheen werken en op die manier ervoor zorgen dat je ondanks die ‘ongezonde’ Oreo’s alsnog je macro’s kunt behalen met andere voedingsmiddelen. Heel erg nice. Zo kan je het goed uitbalanceren en is het makkelijker om je doelen te behalen. Dus als ik een zware tijd heb, kan ik met gemak wat ongezonde dingen eten en het door mijn IIFYM systeem alsnog in balans brengen en eten zonder schuldgevoel.

Toch vind ik het fijner om doordeweeks gewoon goed op te letten. Niet alleen omdat ik meer goede energie haal uit pure voeding, maar ook omdat het beter is voor mijn darmen. Als ik ongezond eet of minder puur / basic, krijg ik eerder last van mijn PDS en dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen. Daarom kies ik ervoor om de koekjes, chocolade en snoep voor het weekend te bewaren en me doordeweeks te focussen op krachtvoer. Maar goed, als het op zo’n ‘down’ moment niet anders kan, dan is dat natuurlijk ook geen probleem en pak ik het aan zoals hierboven beschreven.

Motivatie in het algemeen

Knallen probeer ik altijd te doen. Ik wil altijd alles geven en optimaal presteren. Op zware dagen kan dit erg schommelen. Meestal kan ik negativiteit en moeilijke momenten goed omzetten in iets krachtigs waardoor ik heel hard kan trainen, maar soms wordt het me gewoon teveel en wil het gewoon niet. Er bekruipt me dan al snel een schuldgevoel en gedachten als: ‘ik gooi er met de pet naar’, ‘ik had beter kunnen doen’ en ‘ik heb niet alles gegeven’ komen dan soms bovendrijven. Niet fijn, maar dat is denk ik echt de downside van altijd maar willen presteren en alles geven. Ik leef fitness, ik houd ervan om hard te werken en om het meeste uit iedere dag te persen, maar soms is het niet anders. Het is mooi als ik het kan omzetten in iets positiefs, maar acceptatie is ook ontzettend belangrijk. Want zodra ik accepteer dat dingen zijn zoals ze zijn, kan ik hier rust in vinden.

En dat is eigenlijk hoe ik de dingen probeer te handelen in times of trouble. Het leven is niet altijd makkelijk en het gaat lang niet altijd voor de wind. Maar ik ben juist ook dankbaar voor de tegenslagen. Het geeft me namelijk een flinke schop uit mijn comfort zone en het biedt ook heel veel nieuwe kansen. Ik grijp ‘t met beide handen aan want ik heb al genoeg overwonnen, dus dit kan ik ook. Altijd doorgaan, positief blijven denken en gaan! Het leven is te kort om stil te staan. We must move forward!!!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here