behoud je gewicht in december

Voorkomen dat je in het nieuwe jaar 3 kilo zwaarder weegt? Behoud je gewicht in december met deze 5 eenvoudige én toepasbare hacks!

I can’t keep up!

Het is hier: de decembermaand! Nou ja, bijna hier. Voor mijn gevoel komen we echt letterlijk nét uit de zomer en ben ik nog maar kortgeleden geswitched van zomerkleding naar warme truien. Ook lijkt het de dag van gisteren dat ik het te warm vond voor een bak thee, terwijl ik nu non-stop thee drink om mezelf warm te houden. Ik snap het allemaal niet meer, de tijd gaat zo snel, en waar het blijft? I don’t know. I just blinked with my big eyeballs and there it was: de herfst.

Momenteel heb ik het iedere dag al ijskoud en loop ik binnen rond in een dikke oversized sweater en een sjaal dus de gedachte dat bijna december is en dat het dan snel nóg kouder gaat worden is niet echt iets waar ik op zit te wachten. Veel mensen gaan van nature langzaam maar zeker wat meer eten om een klein vetlaagje op te bouwen om op die manier lekker warm te blijven. Maar nee, wat doet Louella? Juist, lekker cutten in de winter. Minder vet, minder eten en keihard trainen. Tja, je moet jezelf blijven uitdagen hè!

Behoud je gewicht in december like a boss

Maar goed, ik dwaal al af en ben nog niet eens aan het hoofdonderwerp begonnen. Punt is, dat ik het vandaag wil hebben over hoe je jouw gezonde gewicht kunt behouden in deze verleidelijke, zoete, overheerlijke decembermaand. Want tja, snacks en zoete verleidingen zijn overal. Maar dan ook echt o-ver-al. Hoe zorg je ervoor dat je niet ineens 5 kilo aankomt in een maand tijd en dat je gewoon kunt genieten zonder schuldgevoel? Ik geef makkelijke en toepasbare tips!

behoud je gewicht in december

1. Mindful eten

Zo veel feestjes, zo veel familie bezoekjes, hoe kan je overal ‘nee’ tegen zeggen? Nou heel makkelijk: door het gewoon te doen. En stel je krijgt een heerlijk stuk taart aangeboden met een flinke toef slagroom, kan je dat natuurlijk best eten! Want je moet ook genieten en je hoeft heus niet alles af te wijzen. Maar zorg er dan voor dat je dit voor de rest van de dag in balans houdt. En schuif je aan een tafel vol lekkernijen en staat alles recht voor je neus voor het grijpen? Dan kan het nóg lastiger zijn om je in te houden omdat alles zo uitgestald staat. Je ziet dat er nog genoeg is, of het ‘moet op’ dus je wordt aangespoord om te eten. Maar blijf hierin dicht bij jezelf. Eet langzaam, bewust en blijf niet door eten als je vol zit. Dit vergt discipline en op zo’n moment is het heel makkelijk om te zeggen: ‘fuck it, ik ga genieten en lekker zoveel eten als ik zelf wil’ maar draag dan ook de gevolgen die de ‘day after’ op je bordje geserveerd worden. Wat wil je? De decembermaand goed en gezond doorkomen? Of maakt het je eigenlijk niet veel uit? Kijk hierin goed wat voor jou het zwaarst weegt.

behoud je gewicht in december

2. Drink ze niet!

Wat je ook doet, drink je calorieën niet. Hier kunnen we lang over discussiëren, maar het is gewoon doodzonde van je budget voor de dag. Tuurlijk, af en toe een kopje chocomel is heerlijk, maar als je dit op dagelijkse basis veelvuldig doet is dat best zonde van je calorieën. Want vaak blijft het niet bij 1 drankje; ‘s ochtends chocomel (glas 250 ml, 218 cal. 29,5 gr suiker), ‘s middags een cappuccino of latte (±150 cal.), ‘s avonds een wijntje…(200 ml, 170 cal.) Tja, dan tikt het snel aan. En vergeet ook niet de pumpkin spice, golden latte en chai tea’s, want daar gaan ook heel wat calorieën in schuil! Wist je dat een Grande Chai tea latte zo’n 240 calorieën en 42 gram suiker bevat? En een seizoensdrankje bij Starbucks, een Grande Caramel Brulée latte bevat… Get ready… Schrik niet… Zo’n 450 calorieën met 47 gram suiker. Holy crap. Ik hoop daarom dat ik je met deze feiten kan laten inzien dat het écht loont om niet teveel van dit soort dingen te drinken. Neem liever een kopje thee zonder suiker, drink veel water of Crystal Clear en bijvoorbeeld zwarte koffie. Ik weet het, dit zijn super basic opties en niet altijd waar je zin in hebt, maar als je die speciale dranken bewaard voor bijzondere momenten en niet wanneer je op de bank ploft met een dekentje, voelt het ook specialer en kan je er nóg meer van genieten!

Suikervrije drankjes zijn ook niet altijd even goed, want deze bevatten vaak zoetstoffen die ervoor zorgen dat je hersenen denken dat je suiker krijgt, (door de zoete smaak) waardoor je bloedsuikerspiegel van sommige zoetstoffen / suikervervangers alsnog kan stijgen en cravings opwekt!

3. IF is je antwoord

Stel je hebt op een dag 2000 calorieën te besteden. Je hebt kerstvakantie en slaapt lekker uit. Rond een uur of 10 word je wakker en je besluit nog niks te eten. Je begin de dag met een groot glas water en een zwarte koffie. ‘s Avonds heb je een kerstdiner en de rest van de dag heb je eigenlijk geen plannen. Als het je lukt zou je niks kunnen eten tot een uur of 2-3. Hierdoor heb je een super lange periode ‘gevast’ waardoor je dus nog al die calorieën over hebt om tijdens het kerstdiner te spenderen!

Intermittent Fasting wordt vaak toegepast om de ‘vast’ van het slapen (‘s nachts eet je niks en krijgt je lijf geen calorieën) door te trekken in de ochtend, of zelfs middag. Je lijf gebruikt vetreserves op zo’n moment voor energie. Hierdoor houd je dus al je calorieën over voor de rest van de dag en hoef je je niet schuldig te voelen.

Je mag bij Intermittent Fasting dus niks eten of drinken waar calorieën in zitten. Dus water, thee of zwarte koffie zijn je enige opties. Het meest logisch is om je ontbijt uit te stellen en vervolgens alles wat je op een dag mag, (bijvoorbeeld die 2000 calorieën) binnen 4 tot maximaal 8 uur op te maken. Handige manier, maar je moet er wel tegen kunnen!

> Meer over Intermittent Fasting vind je hier.
behoud je gewicht in december

4. Gewoon lekker bewegen

Nee je hoeft niet per se naar de sportschool. Nee je hoeft niet te gaan hardlopen. Doe lekker wat jij wilt. Het kan moeilijk zijn om te blijven bewegen omdat de dagen korter zijn, het is eerder donker en het is koud buiten. Dus het kan even een opgave zijn om in de benen te komen. Daarom kan ik je aanraden om eens te kijken naar mijn thuis trainen video’s. Hierin leg ik 4 workouts uit die je makkelijk thuis kunt doen zonder dat je echte tools nodig hebt! Ideaal dus.

> Klik hier om naar de thuis trainen video’s te gaan.

En je hoeft geen intense workout te doen, maar zie het zo: als je even 20 minuten keihard gaat knallen, voel je je daarna super goed! Je kunt ook gaan wandelen, fietsen of zwemmen want dat telt natuurlijk ook gewoon als lichaamsbeweging. Doe wat het beste bij je past en waar je het meest zin in hebt op dat moment. Iets is beter dan niets.

5. Neem genoeg rust

De feestdagen kunnen behoorlijk stressvol zijn. Zo hebben we allerlei verplichtingen met familie, het organiseren van diners, uitstapjes, reizen, dagjes weg… Soms is het zo’n drukke planning dat je eigenlijk niet helemaal tot rust kan komen. Maak het jezelf daarom niet té druk en zorg dat je zo min mogelijk stress hebt. Want stress zorgt ervoor dat je cortisol hormoon stijgt wat kan resulteren in het vasthouden- of zelfs toename van gewicht.

Conclusie

Eet bewust en let op je calorie-inname, houd je stress onder controle, blijf op een leuke manier in beweging en het belangrijkste: geniet (met mate!). Want het kan echt. Je kunt honderd procent genieten van de heerlijke decembersfeer zonder kilo’s aan te komen. Veel succes, you got this!

DELEN

2 REACTIES

  1. Van light producten die gezoet zijn met zoetstoffen zoals aspartaam stijgt je bloedsuiker niet, het kan wel zijn dat je cravings krijgt maar dat is voor iedereen persoonlijk.

    • Ah ja ik zie het! Dat is een foutje! Want van Aspartaam krijg je dit niet. Maar van sommige andere zoetstoffen wel. Cravings ontstaan vaak door de zoete smaak waardoor je hersenen denken dat je iets zoets binnen krijgt maar dat is inderdaad per persoon verschillend in hoe gevoelig je hiervoor bent. Bedankt voor je aanvulling Carolien!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here