afvallen lukt niet

Afvallen lukt niet. Je hebt alles geprobeerd maar je komt niet vooruit. Stel jezelf dan deze 5 vragen en vind direct jouw oplossing om je progressie weer een boost te kunnen geven!

Frustrerend!

Oh, i’ve been there. Je doet zo hard je best, hebt alles geprobeerd maar ondanks je inspanning en pogingen verlies je geen grammetje. Ontzettend frustrerend. Misschien ben je gaan twijfelen aan jezelf of probeer je te achterhalen waar je steken hebt laten vallen. Maar wat nou als je echt alles hebt getest en simpelweg geen resultaten ziet? Dan moet je jezelf deze 5 vragen stellen om direct jouw oplossing te vinden.

1. Hoe ziet je huidige voedingspatroon er uit?

Stap even achteruit en kijk met een heldere en eerlijke blik naar je huidige voedingspatroon. Hoe ziet dit er uit? Eet je écht gezond? Of consumeer je nog behoorlijk wat bewerkte voedingsmiddelen? Niet dat dit per definitie super slecht voor je is en dat je hierdoor niet afvalt, want dat is niet het geval. Je kunt namelijk alles eten en nog steeds afvallen. Maar dit soort producten bevatten vaak wel meer suiker, zout en vet. Hoe meer ‘pure’ producten je eet, hoe beter dit voor je lijf is. Kijk waar je eventueel wat kunt vervangen of gebruik deze handige lijst met gezonde vervangers voor de meest ‘go-to’ producten!

2. Is je nachtrust van goede kwaliteit?

Oh men! Slaap is zo’n onderschatte factor als het komt tot afvallen en het bereiken van een gezond gewicht. Als je onregelmatig slaapt en bijvoorbeeld maar 5 uurtjes per nacht pakt, heeft dit een negatief effect op je hormonen. Je Ghreline raakt overstuur en je Leptine niveau daalt. Hierdoor maakt je lijf minder Dopamine en Serotonine aan en het directe gevolg is: je krijgt zin in allerlei ongezonde dingen. Je lijf is onwijs slim maar ook heel gevoelig. Hieronder leg ik alles nog wat beter uit:

Leptine is als het ware een thermostaat voor je hongergevoel. Deze laat vetcellen vrij in je hersenen om je lijf te vertellen hoeveel energie je binnenkrijgt. Wanneer de hoeveelheid calorieën of voeding gelijk is aan de hoeveelheid wat de hersenen is verteld, zegt leptine: je bent vol! Beperk de hoeveelheid voedsel!

Als je Ghreline overstuur raakt door slaaptekort, ben je ook de sjaak. Ghreline zegt namelijk: ‘Ik heb honger!’ En waar Leptine zegt: ‘Je bent verzadigd’ zegt Ghreline: ‘Ik heb honger, we hebben eten nodig.’ Dit hormoon heeft dus grote impact op jouw eetlust.

Dopamine en serotonine doen ongeveer hetzelfde. Ze hebben invloed op je geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit én je eetlust. 50% van je dopamine en 90% van je serotonine wordt aangemaakt in je darmen. Daarbij hebben ze beiden een directe relatie met het reguleren van je gedrag. Dus wanneer deze twee uit balans raken, is de kans groot dat je last krijgt van intense cravings en eetbuien. En dit start allemaal in je darmen. Die kunnen je hersenen op zo’n moment vertellen dat je meer slecht voedsel nodig hebt. Het laat je ernaar verlangen. Soms zo erg, dat het écht voelt als honger.

afvallen lukt niet

3. Hoeveel stress heb je écht?

Jouw mentale gezondheid speelt een enorme rol als het komt tot afvallen en het bereiken van een gezond gewicht. Sommige mensen hebben last van chronische stress en hebben dit vaak niet eens door omdat ze eraan gewend zijn geraakt. Dit kan ervoor zorgen dat je last krijgt van vermoeidheid, auto-immuunziekten en problemen met je spijsvertering. En deze kunnen op hun beurt allemaal grote impact hebben op jouw progressie. Stress op zichzelf kan een enorme boosdoener zijn. Deze kan je metabolisme vertragen en ervoor zorgen dat je veel meer last krijgt van ongezonde trek.

4. Geef je echt alles om jouw droomlichaam te bereiken?

Soms heb je zo’n dag dat het trainen niet lekker gaat en je besluit eerder naar huis te gaan. Soms heb je te weinig tijd om gezond te koken en ga je voor een kant-en-klaar maaltijd. Soms verlies je alle motivatie en parkeer je jezelf op de bank met een bak Ben & Jerry’s.

Kan allemaal gebeuren want een journey bestaat altijd uit ups en downs. Dit is onvermijdelijk. Maar wanneer je continu kiest voor de makkelijke uitweg, zal je dit terugzien in jouw progressie. Als je écht weet wat je wilt en maar één doel voor ogen hebt, zal je de nodige offers brengen om aan jouw succes te werken. En waarschijnlijk is dit niet wat je wilt horen, maar jouw succes valt of staat met dit punt. Als je niet objectief kunt kijken naar je eigen handelingen en eerlijk kunt zijn naar jezelf, kom je niet vooruit.

5. Ben je je bewust van je eigen valkuilen?

Afvallen is een kwestie van nieuwe gezondere gewoontes ontwikkelen. Als je weet wat jouw valkuilen zijn en met welke dingen je moeite hebt, is het makkelijker om hier een concreet actiepunt bij te bedenken. Stel dat je het lastig vindt om ‘s avonds na werk nog gezond te koken. Dan kan de oplossing zijn om op zondag heel wat maaltijden voor te bereiden met behulp van ‘meal preppen’ zodat je altijd een gezonde maaltijd klaar hebt staan.

Hierbij kan je gebruik maken van de ‘als-dan’ methode. Je schrijft op waar je de mist mee in gaat en bedenkt gelijk een actiepunt wat je op zo’n moment gaat doen.

Voorbeeld: als het zondagmiddag is dan maak ik mijn maaltijden voor de komende week.
Als het maandagavond is dan pak ik mijn sporttas in zodat ik dinsdag na werk meteen kan gaan sporten.

Doordat je heel concreet een moment vastlegt en een bijbehorende actie ben je veel sneller geneigd om dit ook daadwerkelijk op te volgen!

Ik hoop dat ik je met deze 5 vragen heb kunnen helpen en dat je nu tot een nieuw inzicht bent gekomen om jouw progressie weer een flinke boost te kunnen geven. Veel succes!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here