afvallen zonder sporten

Wil je afvallen zonder sporten? Dat is heel goed mogelijk. In dit artikel vertel ik je waarom voeding het belangrijkste is en hoe je jouw droomlichaam kunt bereiken!

“You can’t out exercise a bad diet.”

Een van de quotes die ik tegenkwam toen ik mezelf probeerde te motiveren aan het begin van deze journey. Ik wist dat voeding voor mij een enorme opgave zou worden omdat ik heel erg houd van lekker eten. En hoeveel ik ook zou sporten, ik was me ervan bewust dat zo lang ik niet gezonder zou gaan eten, er niks zou veranderen. Want wat je eet kan je trainingen ondersteunen of juist tegenwerken en dat is volledig up to you.

Support yourself

Het komt allemaal maar op één ding neer: als jij super ongezond eet, veel suikers en slechte koolhydraten, zal dit al je harde werk in de gym teniet doen. Want in principe kan je echt alles eten en nog steeds afvallen, maar het zal je workouts totaal niet ondersteunen. Op de lange termijn zal je merken dat je sneller uitgeput raakt, je niet alles uit je trainingen kunt halen en lang niet zo snel progressie zult maken als je zou willen.

Dat is de reden dat ik er begin 2014 voor koos om echt gezonder te gaan leven. Ik wou dat mijn lichaam zichzelf zou vernieuwen. Dat ik energie kon halen uit pure voedingsmiddelen en dat ik me na jaren roken en ongezond eten, eindelijk fitter zou kunnen voelen. Dat was een heel belangrijk doel voor me. Een aantal snelle stappen die je zelf kan ondernemen om je ook beter te voelen en alles uit je workouts te halen zijn:
– Eet genoeg pure voedingsmiddelen en verwerk deze in zoveel mogelijk maaltijden van de dag.
– Zorg dat gezond eten een leefstijl wordt en niet iets wat je slechts tijdelijk oppakt.
– Vind een goede balans tussen gezond en genieten, zoals de 80/20 regel.

afvallen zonder sporten

Stoppen met roken

Toen ik gezonder ging eten, merkte ik het effect binnen no-time. Vooral mijn gelaat veranderde. Zoals je misschien wel weet heb ik in het verleden gerookt. Zo’n 4 jaar. Dag in dag uit flink aan de sigaretten. Ik rookte ongeveer 28 sigaretten in 1,5e dag weg. En geloof me: dan moet je flink door paffen. Als ik er nu nog aan terugdenk voelt het zo raar! Ik? Gerookt? Zo weird. Past nu echt totaal niet meer bij me en ik ben nu al 5 jaar rookvrij. En ja dat heb ik net even uitgerekend haha. Ik was me er helemaal niet van bewust dat er alweer zo’n lange tijd voorbij is. Dat houdt dus ook in dat ik al 5 jaar bezig ben met deze healthy lifestyle. Wow. *ahem* voordat ik afdwaal en een trip down memory lane begin: terug naar het onderwerp van deze post. Mijn gelaat veranderde! Want holy moly je wordt grauw en grijs van al die sigaretten. En toen ik gezonder ging eten kreeg mijn gezicht weer kleur. Dit was echt heel fijn en hierdoor gaf mijn lijf signalen dat het mijn veranderingen erg waardeerde. Want zo is het: als jij jouw lijf verwend met allerlei gezonde en pure voedingsmiddelen, zal het je terugbetalen op heel veel mooie manieren. Je ziet er beter uit, je huid gaat stralen, je haar groeit sneller (mijn haar groeit als kool! haha kool ;-)), je krijgt meer energie en ga zo maar door. De lijst is eindeloos.

6 dagen in de gym? Niet nodig!

Want je hoeft niet 6 keer per week keihard te knallen in de gym om jouw droomlichaam binnen te slepen. Dat is nergens voor nodig. Het enige wat ontzettend zwaar weegt is je voeding. En laat dit nou ook gelijk een van jullie moeilijkste struggles zijn als het komt tot gezond leven. Ik heb namelijk laatst een enquête afgenomen en daarin kwam keer op keer naar voren dat voeding en het vinden van de juiste balans hierin, nog erg lastig is.

Gezonder eten zonder gedoe

Stel dat je 3 keer per week naar de sportschool gaat en die 3 keer ook echt keihard knalt, dan kan dit al meer dan voldoende zijn. Maar als je vervolgens thuis komt en deze workouts niet ondersteund met gezonde voeding, tja dan zal je progressie hier flink onder lijden. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat je maaltijden ‘on point’ zijn en gezonder kunt eten, zodat je sneller vooruitgang kunt boeken en alle voordelen kunt ervaren? Hier wat snelle tips!

Meal preppen

Oh my, ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen en niet vaak genoeg schrijven: ga je maaltijden nou eens voorbereiden! Echt, probeer het eens uit want er gaat een hele wereld voor je open. En nee, je hoeft niet iedere dag hetzelfde te eten en alleen maar broccoli met kip te verorberen. Nergens voor nodig. Been there, done that. Een meal prep kan je leven zoveel gemakkelijker maken:
– Altijd een gezonde maaltijd in je koelkast of vriezer.
– Het houd je gefocust en zorgt ervoor dat je minder snel in de verleiding komt om ongezond te gaan eten omdat je maaltijden al klaar zijn.
– Het scheelt heel veel tijd. Uit werk pak je een bakje, die warm je op en je kunt eten.
– Het scheelt veel geld. Je doet één keer per week inkopen, je prept je maaltijden en klaar. Niet dag voor dag bekijken wat je wilt gaan eten en erachter komen dat je wéér langs de supermarkt moet voor ‘that one missing ingredient.’
Need I say more? Probeer het eens een weekje uit en kijk hoe het bevalt. Voor mij heeft het echt wel een tijdje geduurd voordat ik dit me ‘eigen’ kon maken, maar nu wil ik niet anders meer!

afvallen zonder sporten

Gezonde vervangers

Stel je houd heel erg van chocolade en vindt het lastig om hier afstand van te doen. Je doel is om een gezonder gewicht te bereiken. Dan is het handig om te kijken naar iets wat je kunt vervangen zodat je de chocolade niet mist, maar wél gezonder eet en je op die manier heel wat calorieën bespaart! Toen ik net begon met mijn fitte leefstijl, zocht ik voor heel veel ongezonde producten, betere vervangers. Dit kan over een gehele dag ontzettend veel calorieën schelen, zonder dat je ontevreden bent of het gevoel hebt dat je iets mist. Zo kan je langzaam maar zeker je eigen leefstijl ontwikkelen met de juiste balans.

Ik heb een hele lijst gemaakt met gezonde vervangers om het je makkelijker te maken. Klik hier voor de lijst. Let op: de items op deze lijst zijn gezond-ER dan de ‘normale’ producten. Dit betekent niet dat je er onbeperkt van kunt eten zonder dat je er van aankomt. Zorg altijd voor een juiste balans in je voeding.

Eten op gevoel

Als je leert eten op gevoel en alleen gaat eten zodra je écht honger krijgt, kan dit ook heel veel voordelen met zich mee brengen. Je leefst zonder restricties, staat open om nieuwe recepten en voedingsmiddelen te proberen en hebt volop afwisseling. Hierdoor houd je je leefstijl leuk en kan je jezelf blijven verrassen. Let hierbij wel op dat je jouw hongergevoel niet expres gaat negeren omdat je denkt dat het beter is om ‘zo min mogelijk te eten.’ Als je lijf aangeeft dat het honger heeft, voedt het dan. Alleen zo ontstaat er een goede verhouding met eten en leer je steeds beter waar je lijf behoefte aan heeft.

Hierbij kan het helpen om een tijdje op te schrijven wat je eet en welk effect dit op je lichaam heeft gehad. Kreeg je snel een energie boost? Of werd je na verloop van tijd erg vermoeid? Schrijf alles op om jezelf nog beter te leren kennen. Hierdoor weet je precies wat voor je werkt en wat niet.

Conclusie

Kortom, voeding is een van de belangrijkste factoren wanneer het komt tot afvallen en gezonder leven. Sporten is geen must, want zelfs zonder zware fysieke inspanning kan je jouw doel bereiken. Toch kan het wél ondersteunen en kan het je lijf mooie vormen geven. Vooral als je ervoor kiest om aan krachttraining te doen. Maar onthoud: zolang je een negatieve energiebalans hebt (minder eten dan je verbruikt) zul je altijd gewicht verliezen. Dus ben je niet in staat om te sporten, of ben je er simpelweg geen fan van? Weet dan dat het ook zonder sporten zal lukken!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here