spijt van teveel eten tijdens de kerst

Spijt van teveel eten tijdens de kerst? En ben je nu bang dat je heel veel bent aangekomen? Lees dan deze blog!

De kerst is weer voorbij. Twee dagen vol gezelligheid, een overvloed aan voedsel en heel veel taart, hapjes en chocolade. En nu de kerstdagen over zijn voel je je niet fijn. Je hebt zoveel gegeten dat je je schuldig voelt en alleen maar foute gedachtes in je hoofd hebt.

‘Waarom heb ik nou zoveel gegeten?’
‘Ik heb me echt niet ingehouden, shit!’
‘Ik had beter op moeten letten, ik wist dat dit ging gebeuren.’
‘Ik voel me dik en lelijk.’

’Ik maakte mezelf gek’

Herkenbaar? Nou guess what, ik heb dit ook heel vaak ervaren na de kerstdagen. Als ik in de spiegel keek zag ik niks anders dan een dikke ‘blob’ met een onderkin. Waarom kon ik me niet inhouden? Waarom kon ik het niet laten bij twee chocolaatjes en heb ik gelijk een halve doos opgegeten? Allemaal negatieve gedachtes die me na kerst aan het teisteren waren. Ik was aan het piekeren, nadenken en maakte mezelf gek. Dit jaar is dat wel anders en heb ik veel meer balans kunnen vinden.

AdvertentieMake It Fit

Daarom leek het me heel goed om vandaag dit artikel met je te delen om te voorkomen dat je je rot voelt, het idee hebt dat je geen controle over jezelf hebt en dat je de mooie tijd meteen vergooit door je er rot over te voelen. Ook kan je helemaal opgaan in het idee dat je kilo’s bent aangekomen en hierdoor de hele feestvreugde kan laten bederven. Dat is het niet waard!

spijt van teveel eten tijdens de kerst

’Hoeveel kan ik aankomen in één of twee dagen?

Onthoud dat je nooit door twee dagen 2,3, of 5 kilo aan kunt komen. Hier heb ik een artikel over geschreven en het is het dubbel en dwars waard om die eerst even door te lezen!
> Hoeveel kan ik aankomen in één dag?

Zo. Nu je dat weet: ben je al wat meer gerustgesteld? Mooi! Dan heb ik hieronder nog meer aanvullende tips om je de komende dagen fijn door te laten komen:

1. Gooi je weegschaal kapot

Doe het! Of gooi hem in de prullenbak want dit is wel het laatste wat je nu kunt gebruiken. Het gaat je niks helpen, geeft je alleen maar meer negativiteit en zoals je net hebt kunnen lezen in ‘hoeveel kan ik aankomen in één dag?’ is de kans groot dat het slechts vocht is! Want denk hier maar eens overna: dik word je niet door één of twee dagen ongezond eten. Dik word je door dag in dag uit ongezond eten. Stap je er toch op en zie je dat je 2 kilo zwaarder bent? Nou goed nieuws: ook als je normaal eet kan je gewicht op die manier fluctueren. Geen stress!

2. Vergelijk jezelf

Normaal zou ik zeggen: je moet jezelf niet vergelijken, maar nu mag het! Want als je nu een schuldgevoel hebt dat je teveel hebt gegeten en je hierdoor dikker of lelijker voelt, kijk dan eens naar je omgeving. Kijk je nu ook anders tegen hun aan? Of zijn het nog steeds dezelfde mensen? Tuurlijk zijn ze nog hetzelfde! Iedereen geniet met Kerst. Er zijn heel weinig mensen die dan een groene smoothie achterover tikken en verder gaan met hun dag. Iedereen geniet van de feestvreugde, eet lekkere dingen, ontbijt met suikerbrood en een stol, gebruikt roomboter in plaats van gewone en ga zo maar door. Het is niet voor niks maar één keer per jaar Kerst, haha! Probeer je mindset en gedachten te relativeren en zie in dat je nog steeds controle hebt over je lichaam.

3. Compenseren?

Misschien denk je nu: ‘Ik ga compenseren en vandaag, morgen en de rest van de week zo min mogelijk eten’, maar dit gaat je niet helpen. Blijf gewoon, gezond en regelmatig eten zoals je op een gewone dag ook zou doen. Dit zorgt ervoor dat je stofwisseling en spijsvertering goed blijft werken en dat je lichaam niet ineens schrikt van alle drastische veranderingen in je eetpatroon.

spijt van teveel eten tijdens de kerst

4. Voelen vs. zijn

‘You are not fat, you have fat.’
‘You also have fingernails, you are not a fingernail.’

Je voelt je nu rot, dik en zit niet lekker in je vel. Maar dit gevoel gaat over. Als je nu je waardevolle (vrije) tijd gaat besteden aan jezelf in de put praten en naar beneden halen, vergeet je het belangrijkste: genieten van de gezellige tijd met vrienden en familie. Dit zijn de laatste dagen van het nieuwe jaar en je wilt dit uiteinde toch niet herinneren als een vreselijke tijd waarin je alleen maar negatieve gedachtes hebt ervaren?

Accepteer dat het zo is en dat dit gevoel weer over zal gaan. En dat je je zo voelt, betekent niet dat je het ook bent. Daar zit een duidelijk verschil in. Doordat je zoveel nadenkt over je lijf en jezelf de grond in praat, ga je erin geloven. Je hebt een keus hoe je zal reageren op het gevoel dat je ervaart. Je kunt er nu voor kiezen om de komende dagen streng te gaan diëten of een eetbui houden omdat het ‘blijkbaar geen zin heeft.’ Maar je kunt er ook voor kiezen om op een positieve manier te reageren en de boel de boel te laten. Het is al gebeurd, het ligt in het verleden en je kunt er nu toch niks meer aan veranderen. En gebruik dit gevoel als kracht! Als je echt klaar bent met je lijf en er daadwerkelijk wat aan wilt doen, maak dan een afspraak met jezelf dat je langzaam maar zeker aan de slag gaat om een gezondere leefstijl te ontwikkelen. Dan heb je een positief vooruitzicht en weet je dat je er mee bezig gaat en dat je in 2019 wél lekker in je vel zit! Enneh: waarom wachten? Maak vandaag betere keuzes en ik weet zeker dat je je aan het einde van de dag al een stuk beter zult voelen!

5. Blijf bezig

Als je nu thuis op de bank blijft zitten met je negatieve vibes, komt er geen verandering in. Ga lekker wandelen, naar de sportschool of spreek af met vriendinnen. Zo kun je je gedachten verzetten en je schuldgevoel opzij zetten.

Onthoud dat iedereen lekker geniet tijdens de kerstdagen en dat je niet ‘raar’ bent dat je zoveel hebt gegeten. Probeer te relaxen en nog te genieten van de laatste dagen van 2018. Ga er op uit en denk positief! Je kunt het!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here