heb je eiwitshakes nodig

Heb je eiwitshakes of maaltijdvervangers nodig als je gaat sporten? Of is het overbodig? Wanneer zou je deze dan moeten nemen en welke merken zijn mijn favorieten? Ik deel mijn mening en geef je alle informatie om een goede keuze te kunnen maken.

Als je wat meer informatie wilt hebben over eiwitshakes, dan kan ik je aanraden om even dit artikel te raadplegen. Hier leg ik alles uit over de soorten en wanneer je deze het beste kunt nemen: Klik!

De basis: je macronutriënten

Je voedingspatroon is in de basis opgebouwd uit drie verschillende macronutriënten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Je hebt ze stuk voor stuk hard nodig, vooral als je intensief gaat sporten. Eiwitten zijn vaak een dingetje. Want wanneer je op een supplementen website kijkt ontkom je er niet aan: eiwitten. Echt tegenwoordig lijkt het overal in te zitten! Van koekjes tot wafels en van pannenkoeken tot repen, de lijst is eindeloos. Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat je geen flauw idee hebt wat je precies moet nemen, of het noodzakelijk is en wanneer je dit dan moet consumeren.

Dit is wat je sowieso moet weten:

– Nee, je hebt eiwitshakes en maaltijdvervangers niet nodig om af te vallen
– Je hoeft geen shakes te gebruiken als je dat niet lekker vindt
– Het bevat geen magisch ingrediënt waardoor je sneller afvalt

De essentie is dit:

Een eiwitshake, of maaltijdvervangende shake kan je leven net wat makkelijker maken. Na het sporten is het verstandig om je eiwitten aan te vullen en dat gaat lekker snel als je gewoon een shake achterover tikt. Maar, het is dus niet verplicht of écht noodzakelijk. Je lijf kan prima zonder shakes. Zoals ik net al aangaf zijn het de drie macro’s die bij jou in balans moeten zijn en die afgesteld moeten worden op jouw doelstelling. Je kunt je macro’s berekenen met online tools (Google even op macro calculator) of je berekend op de ouderwetse manier je energiebehoefte. Wat je ook doet, de verdeling is persoonsgebonden en 100% ge-customized voor jou. Hoe je deze macro’s vult, maakt niet uit als je ze maar behaald (als je op die manier wilt eten). Als jij er voor kiest om tussendoor en na je training je eiwitten aan te vullen met een shake, dan is dat prima. En als je liever extra kipfilet bakt en daarbij wat groente en rijst eet, is dat ook prima. Het is echt geen noodzaak!

Easy does it.

Toch kan het je leven wel veel makkelijker maken en kan je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen in een fractie van de tijd. Persoonlijk heb ik altijd een druk schema en veel op de planning. Ik sport ook bijna dagelijks dus voor mij scheelt het heel wat als ik gewoon een shake kan nemen op z’n tijd. Want misschien heb je het al gezien in mijn stories of de weekvlog maar ik gebruik tegenwoordig ook af en toe een maaltijdvervangende shake. Ik heb laatst namelijk een samenwerking gedaan met Jimmy Joy (Plenny shake) en hierdoor ben ik een beetje overstag gegaan.

heb je eiwitshakes nodig

Mijn eetpatroon

Eerder was ik niet zo van de maaltijdvervangende shakes, omdat ik geen goede had gevonden waar ook alle vitamines, mineralen, vezels e.d. in zitten en die ook nog eens lekker smaakt. Ik heb eerder wel de Huel shakes mogen testen, maar de berry smaak (fruit + Louella = niet zo’n succes) is toch niet helemaal voor mij. Geef mij maar chocolade of koffie smaak en dan giet ik het naar binnen hoor! En letterlijk, as we speak drink ik zo’n shake. Het is ochtend en ik stond al vroeg op om te knallen voor mijn ebook. Nu ik vakantie heb doe ik eigenlijk geen prep meer, dus heb ik ook geen ontbijtmuffins die ik kan eten. Die kan ik natuurlijk wel maken, maar dat doe ik niet want het kost extra tijd. Tijd die ik nu hard kan gebruiken want er komen super veel toffe dingen aan. Dus zo’n shake is op dit moment ideaal voor me, omdat ik zo toch nog alles binnenkrijg wat ik nodig heb en de dag lekker snel kan beginnen.

Kijk naar je eigen situatie

Dus wat ik je mee wil geven is dat je vooral moet kijken naar je eigen situatie. Heb je een druk schema, vind je shakes fijn om te drinken en past het binnen je budget? Dan kan dit een optie voor je zijn. En met alles wat ik deel zeg ik altijd: kijk wat bij jou past en probeer het eens uit. Het kan zomaar zijn dat zodra ik weer in een vast werkritme zit, deze shakes niet meer drink. Het is geheel afhankelijk van hoe ik me voel en waar ik behoefte aan heb. Zo moet je zelf ook naar je situatie kijken.

Wat is het verschil tussen een eiwitshake en maaltijdvervanger?

En misschien vraag je je af, krijg ik dan wel alles binnen met zo’n shake? Nou, zoals eerder besproken kan je dus onderscheid maken tussen een eiwitshake en een maaltijdvervanger. Eiwitshakes bevatten vaak grotendeels eiwitten (zo’n 22-25 gram per serving) en een maaltijdvervanger zit naast eiwitten en koolhydraten ook boordevol andere waardevolle stoffen. Denk aan Omega’s, vezels, vitamines en mineralen. Die vind je niet in een eiwitshake. En dat is het grootste onderscheid tussen deze twee.

Favoriete eiwitshakes

Ik heb in de 5 jaar dat ik bezig ben met gezond leven al heel wat getest en geprobeerd. Dit is wat ik allemaal heb geproefd:
– Body & Fitshop whey perfection
– Mutant Whey
– Women’s Best
– Muscletech (heel veel varianten)
– Dymatize
– Jimmy Joy
– Huel
En nog veel meer. Maar wat echt is blijven plakken en welke echt mijn favorieten zijn geworden, dat zijn deze:

heb je eiwitshakes nodig
– Dymatize ISO
100
Heerlijke smaak, super voedingswaarden en snelle opname. Mijn all time favorite eiwitpoeder. Daarbij is het isolaat waarbij de lactose er grotendeels uitgefilterd is, wat weer fijn is voor mijn darmen.
> Meer informatie of shoppen

heb je eiwitshakes nodig
– Women’s Best ISO

Ze hebben heel veel keuze in smaken en varianten en daarbij is de consistentie van de shake ook fijn. Geen klontjes en drinkt fijn.
> Meer informatie of shoppen

heb je eiwitshakes nodig
– Jimmy Joy

Deze heb ik dus pas ontdekt. Echt ideaal als ik geen tijd heb voor een ontbijt of wanneer ik even snel wat tussendoor wil. Na het drinken ben ik niet direct vol, maar als het 10 minuutjes is gezakt, slaat het in als een bom. Ik blijf lang verzadigd en krijg ook bij deze geen last van mijn darmen want hun shakes zijn plant based. Ideaal en echt top. Ook vind ik de verpakking ontzettend leuk en zijn de smaken erg lekker.
> Meer informatie of shoppen

Dit is mijn top 3 in willekeurige volgorde. Ik vind ze allemaal top en kan ze zeker aanraden.

Conclusie

Ik hoop dat ik je met dit artikel meer informatie heb kunnen bieden over eiwitshakes en maaltijdvervangers. Mocht je nog meer dingen willen weten of mijn mening willen over een specifieke smaak van de hierboven genoemde producten, laat dan even een comment achter!

En nu ben ik benieuwd: gebruik jij weleens een eiwit shake of maaltijdvervanger?

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here