10 kilo afvallen

Wil je graag 10 kilo afvallen? Of een grote transformatie ondergaan? Laat je dan inspireren door mijn verhaal. Vandaag deel ik hoe ik mijn eerste 10 kilo ben kwijtgeraakt binnen 4 maanden tijd.Let op: bovenstaande foto is van mijn transformatie van -30 kilo. Ik heb helaas geen foto’s meer van de eerste 10.

Ik heb het eigenlijk altijd over mijn transformatie van -30 kilo, maar ik ben nooit in detail getreden over de eerste 10 kilo. Want nadat ik dat kwijt was, kreeg ik pas écht drive om nog verder door te zetten en mezelf te pushen om te trainen en te eten voor een sixpack. Ook krijg ik vaak de vragen:

‘Hoeveel calorieën at je toen?’
‘Welk voedingsschema heb je gevolgd voor de eerste 10 kilo?’
‘Wat was je trainingsschema?’

En daar kan ik eigenlijk best kort over zijn, want:

AdvertentieMake It Fit

Ik telde geen calorieën
Ik at niet volgens een voedingsschema
Ik had geen trainingsschema, maar wel een paar gerichte basis oefeningen die ik steeds deed om mijn weg te vinden in het hele krachttraining gebeuren, haha.

Het zit zo.

Picture this: ik was iemand die 28 sigaretten rookte binnen 1,5e dag. Ik was iemand die ieder weekend flink wat sterke drank naar binnen gooide. Ik was iemand die vrijwel alleen maar ongezond at.

Dus, zodra ik alles ineens stap voor stap anders ging doen, had dat een enorme impact op mijn lijf. Alles veranderde en mijn lichaam reageerde: de kilo’s vlogen eraf. En ik zeg stap voor stap met extra nadruk, want hoewel ik ‘cold turkey’ stopte met roken en drinken, was het qua voeding en mindset echt een enorm proces. Dag in dag uit probeerde ik nieuwe dingen, testte ik van alles uit om steeds beter te ontdekken wat voor mij zou kunnen werken.

Ik begon met groene smoothies. Spinazie, kiwi, banaan en water. Gatver wat vond ik dat vies. Ik had niet echt een goede blender, dus hier en daar een brok en hele stukken fruit vond ik terug in mijn drankjes. Maar, door op onderzoek uit te gaan en te testen met andere ingrediënten en door te investeren in een beter exemplaar, kon ik het toch onderdeel maken van mijn routine.

Hetzelfde verhaal geldt voor eiwitshakes. Ik begon met de speciale afslankshakes van Body & Fit. Ik weet nog heel goed dat ik de bestelling na mijn training open maakte, en die enorme pot van 2,5e kilo uit de doos haalde. Ik bereidde het zoals op de verpakking stond aangegeven, nam een slok en ging bijna over mn nek. Ik vond het vies! Blegh! Ik kon er met mijn hoofd niet bij hoe mensen dit konden drinken. Maar, ook met dit, ik heb denk ik wel 10 varianten eiwitpoeder gehad en op basis van al dat testen heb ik een selectie kunnen maken van welke bij mij past en welke ik echt nooit meer wil drinken. En goed om te weten: eiwitshakes zijn niet nodig om je doelen te bereiken. Zolang je voldoende eiwitten uit je voeding consumeert zit je gewoon goed.

En ja, dat kost geld. En daar had ik niet veel van want ik was student die op kamers woonde. Maar ondanks dat zorgde ik ervoor dat ik de investering kon maken. Waarom? Omdat gezondheid bij mij een enorme prioriteit had gekregen. Ik wou niets liever dan me gezond voelen, fit zijn en mijn lijf niet langer verwaarlozen. Daarom kocht ik een nieuwe blender. Daarom kocht ik supplementen om uit te proberen. Daarom nam ik een abonnement bij de sportschool.

Want over trainen gesproken: dat was voor mij een enorme hindernis. Ik heb sporten altijd vreselijk gevonden. Op de basisschool, de middelbare en daarna: ik moest er niks van hebben. Ik was nog nooit in een sportschool geweest tot mijn vriend me daar mee naar toe nam. Hij begeleidde me en liet me zien hoe alles moest. Ik begon slechts met wat cardio en daarna ging ik langzaam maar zeker het krachthonk in.

Voor mijn lijf was het al een enorme verandering dat ik ineens stopte met roken, drinken en ongezond eten. Dat ik daarbij ook nog ging sporten versnelde het proces. En pas toen ik krachttraining ging doen, zag ik de resultaten steeds meer verschijnen. Iedere week stond ik één keer op mijn Wii balance board om me te wegen (ik had geen weegschaal dus leende ik deze Wii van mijn vriend). Super leuk; elke keer als ik was afgevallen ging mijn avatar (digitaal poppetje op de Wii) springen en een blij dansje doen. Dat was heel leuk. Ook werd het visueel in beeld gebracht hoe mijn progressie er voor stond.

Daarbij hield ik mijn vooruitgang ook bij op de koelkast. Tja, ik woonde op kamers dus alles stond in één kleine ruimte. Ik had post-its op de koelkast gehangen met mijn startgewicht. Elke keer als ik iets was afgevallen schreef ik dat daar onder. -2.5, -0.5 etc. Iedere ochtend als ik wakker werd had ik daar meteen zicht op en werd ik herinnerd aan mijn doelstelling. Dit hielp enorm en hield me gemotiveerd.

Tot slot vind ik het ontzettend belangrijk om te vermelden dat ‘die knop’ waar iedereen het altijd over heeft, simpelweg je motivatie is. ‘Hoe graag wil je dit?’ Laat deze vraag even op je inwerken. ‘Hoe graag wil je dit?’

Bij mij was de maat vol. Ik kon niet langer zo doorgaan. Ik wou niet langer gevangen zitten in dit ongezonde lichaam. Ik wou leuke kleding aan kunnen trekken en ‘s ochtends niet na te hoeven denken wat mijn rolletjes het beste zou bedekken. Ik wou mijn onderkin niet langer verstoppen achter een sjaal. Ik wou mijn buik niet langer bedekken met een kussen zodra ik ergens ging zitten. Het enige wat ik wou was vrijheid. Vrij om te doen waar ik zin in had. Op mijn manier, als mezelf.

Ik was er zó klaar mee, dat ik alles op alles had gezet om iedere dag dichter bij mijn doel te kunnen komen. Ook al was er maar een halve kilo af. Ook al was er een week helemaal geen vooruitgang. Ik geloofde in mezelf. Ik wist dat ik het kon en ik wist dat ik maar één optie had en dat was GAAN!

Door consistentie, doorzettingsvermogen en het stellen van prioriteiten verloor ik mijn eerste 10 kilo. Daarna ging ik door voor mijn sixpack en ook dat doel behaalde ik. Ik stopte voor niets of niemand, hoeveel opmerkingen ik ook kreeg. Tunnelvisie, focus op mijn eigen doelen en doen wat mij gelukkig maakt.

En ik hoop dat jij dat nu ook gaat doen. Dat je actie onderneemt om te vechten voor een gezond en fit lichaam. Om jezelf weer te kunnen zijn en te genieten van het leven. Want het gaat niet alleen om het ontwikkelen van een ‘goed lijf’, het is zoveel meer dan dat. Het geeft je meer levenskwaliteit. En dat is iets wat super waardevol is. Want zodra jij jezelf laat zien dat je het dus wél kan, ga je nadenken: ‘Als ik dit kan, wat kan ik dan nog meer?’

Succes! You totally got this.

(And you know it!)

Heb je hulp nodig en wil je meer informatie over mijn transformatie en hoe ik uiteindelijk 30 kilo ben afgevallen? Dan is mijn ebook Make It Fit wellicht wat voor jou! Klik hier voor meer informatie.

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here