spierpijn verminderen

Spierpijn: als je vaak intensief sport kan je er niet omheen. Wat kan je doen om je spierpijn te verminderen? En hoe zorg je ervoor dat herstel nét wat sneller gaat? Ik deel 6 makkelijke manieren!

Vaak als ik de eerste workouts van een nieuw schema heb gehad, voel ik het al: intense spierpijn. Soms is het even doorbijten en kan ik mijn overige workouts gewoon goed uitvoeren, maar soms lukt dat gewoon niet en kan ik amper de trap aflopen omdat de spierpijn enorm heftig is. Klinkt dit herkenbaar? Dan ga je zeker baat hebben bij de komende tips om je spierpijn te overwinnen!

1. Proteïne Power!

Deze eerste tip ligt misschien erg voor de hand, maar het is wel een van de meest waardevolle. Ik denk vaak al vrij snel dat ik genoeg eiwitten heb geconsumeerd als ik even een dagje mijn calorieën niet in vul, maar dat valt al gauw vies tegen! Je moet vaak door de dag wel gerichte keuzes maken als je jouw eiwit doel wilt behalen. Daarom is het goed om hier na een zware workout goed op te letten. Door eiwitten herstellen je spieren sneller en als je er genoeg van consumeert krijgen ze hier ook de kans voor. Heb je geen idee in welke producten eiwitten zitten? Kijk dan even hier voor een duidelijk overzicht! Een proteïne shake, of reep kan je ook helpen en snel voorzien van flink wat eiwitten.

2. Gezonde vetten

Je zou het misschien niet direct zeggen, maar vet is je vriend. En dan vooral omega-3 vetzuren. Deze staan bekend als ontstekingsremmend en dat helpt bij het herstel van je spieren. Dus heb je op dit moment heftige spierpijn? Neem dan vanavond een vers stukje zalm of kabeljauw bij je avondmaaltijd.

3. Drink!

AdvertentieMake It Fit

Tijdens je workout drink je natuurlijk genoeg, maar vergeet ook niet om dit na je training ook te doen! Als je voldoende water drinkt zorg je ervoor dat je spieren soepel blijven. Daarbij is kokoswater ook een goede optie omdat deze je vochtbalans hersteld en de elektrolyten voorraad aanvult na het sporten. Deze elektrolyten zijn mineralen (kalium, magnesium, natrium en calcium) die onder andere zorgen voor een goede vochtbalans.

4. Foam rollen

Ja, I know dat ding kan ontzettend zeer doen, maar het is wel een onwijs goede manier om je spieren los te ‘rollen.’ Zelf probeer ik het ook bij te houden en regelmatig na een intensieve workout te doen, maar damn! Wat kan dat naar aanvoelen. Toch is het effect daarna wel heel fijn, omdat je spieren veel losser worden en alle knopen loskomen.

5. Blijf bewegen

Het is heel verleidelijk om na zo’n intensieve workout niks meer te willen doen en vooral rustig aan te doen, maar als je in beweging blijft en zorgt voor ‘actief herstel’ is de kans groot dat je ook eerder hersteld bent. Wandelen, stretchen, zwemmen of -zoals net benoemd- foamrollen kan hierbij erg helpen.

6. Een goede nachtrust

Zoals ik wel vaker zeg: slaap wordt echt onderschat! Je hele lichaam komt tot rust, je spieren kunnen zich herstellen en je hormonen komen in balans. Slaap je te kort? Dan kan dat er voor zorgen dat je herstel niet optimaal is, dat je gedurende de dag cravings krijgt en dat je hormonen uit balans raken. Zorg voor zo’n 7-8 uur slaap per nacht voor optimaal herstel.

Ik hoop dat deze tips je zullen helpen en ondersteunen wanneer je deze het hardst nodig hebt. Zware spierpijn is alles behalve fijn, maar je weet in ieder geval wél dat je goed je best hebt gedaan en alles hebt gegeven.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here