gezond leven motivatie

Geen motivatie om gezond te leven? Nadat je dit artikel hebt gelezen is dat wel anders! Ik geef je waardevolle informatie om vandaag nog je gezonde leefstijl in gang te zetten. Daarbij vertel ik wat de connectie is met je bloeddruk en waarom het belangrijk is om dit op jonge leeftijd al te gaan meten!

VLOG: Gezond leven: dit is de beste motivatie + voor het eerst mijn bloeddruk meten!



Dit artikel en de video zijn in samenwerking met Coolblue. Dit verandert echter niks aan de kwaliteit en echtheid van de inhoud. Lees mijn disclaimer voor meer informatie.

Gezond leven is een must

Gezond leven is iets waarvan we allemaal weten dat het noodzakelijk is, maar soms is het lastig om hier motivatie voor te vinden. Hier kan ik mezelf volledig in verplaatsen, want toen ik op mijn zwaarst was (90 kilo) at ik ongezond, deed ik niet aan sport, rookte ik 28 sigaretten in 1,5e dag weg en dronk ik regelmatig sterke drank. Allemaal slechte gewoontes waar ik in eerste instantie niet heel veel van merkte. Maar naarmate de tijd vorderde werd ik zwaarder en zwaarder, tot ik op gegeven moment wél de downsides begon te ervaren.

Ik had weinig energie, voelde me niet fit, had geen conditie en bovenal voelde ik me ongemakkelijk en begon ik me te verstoppen. Niet oké dus. Voor mij was het noodzakelijk om mijn overtollige kilo’s te verliezen. Ik moest mijn leefstijl omgooien en gezonder gaan leven. Toch vind ik het gek dat wanneer iemand zegt dat hij/zij gezonder wilt gaan leven, dat dit vrijwel meteen wordt gekoppeld aan afvallen. Want dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. Gezond leven draait om zoveel meer dan kilo’s verliezen en er beter uit zien. Ik vind namelijk dat het misschien nog wel veel belangrijker is om te kijken naar hoe je in je vel zit en hoe je je voelt.

De gevolgen van ongezond leven

AdvertentieMake It Fit

Daarom denk ik dat het goed is om de focus te verschuiven en om meer nadruk te leggen op de gevolgen van ongezond leven. Velen van ons zijn hiervan op de hoogte en zijn zich bewust van de ziektes die je kunt ontwikkelen door een ongezonde levenswijze. Waarom zou je dit dan niet als motivatie gebruiken om gezonder te gaan leven en je leefstijl aan te passen om te voorkomen dat je nare kwaaltjes krijgt? Onder het mom: ‘voorkomen is beter dan genezen.’

Als je er met andere ogen naar kijkt, in plaats van altijd maar te focussen op de overtollige kilo’s, denk ik dat je nog veel sneller gemotiveerd raakt. Natuurlijk wil je je lichaam terug en wil je er weer fit en gezond uit zien, maar wat er binnenin je lijf gebeurd is ook enorm waardevol. Denk er maar eens op deze manier over na: je lijf stelt je in staat om alles te doen waar jij gelukkig van wordt. Stel dat je er voor kiest om het te voeden met ongezonde voeding en slechte gewoontes zoals roken en drinken, haalt dit op lange termijn simpelweg je levenskwaliteit naar beneden.

Dit zijn de schrikbarende feiten:

– Roken kan zorgen voor hart- en vaatziekten en ziektes zoals kanker.
– Bij teveel aan alcohol loop je risico op hersenbeschadiging, maagvliesontsteking en kanker.
– Bij veel ongezond eten zijn de gevolgen diabetes, hart- en vaatziekten en overgewicht.
– Bij te weinig beweging is de kans op depressie groter, kan je hart- en vaatziekten krijgen en de kans op een hoge bloeddruk is groter.

Dit klinkt enorm heftig en dat is het ook. Daarom hoop ik dat het nooit zover zal komen. Vaak wordt er gedacht: ‘ach dat overkomt mij toch niet.’ Tot het te laat is. Totdat je het gezond leven zo vaak hebt uitgesteld dat je uiteindelijk wel moet, omdat je moet vechten voor je gezondheid. En daarom kan ik je wel eindeloos veel tips geven om je te motiveren om gezonder te gaan leven, maar dit zou je allergrootste motivatie moeten zijn: gezond en gelukkig leven om je lichaam in balans te houden en volwaardige levenskwaliteit te ervaren. Dus wacht niet tot je klachten krijgt of je ongemakkelijk begint te voelen, begin direct! Je hebt maar 1 lichaam, zorg er goed voor.

En nu vraag je je misschien af, hoe moet ik starten om gezonder te gaan leven? Hoe kan ik voorkomen dat ik dit soort nare kwaaltjes krijg? Nou, zo:

Regelmatig bewegen

Hiermee bedoel ik niet 3x per week een intensieve gym sessie met een uur cardio als afsluiter, maar gewoon vaker de trap nemen. De fiets naar je werk in plaats van de auto. Lekker wandelen in je pauze, etcetera.

Gezond eten

De basics. De schijf van 5, niet te grote porties, genoeg groente en fruit en probeer overbewerkte producten zoveel mogelijk te beperken. Ik heb heel veel artikelen en informatie op mijn blog staan waarmee je direct kunt starten. Mocht je toch extra hulp nodig hebben en wil je dat ik jou op weg help? Bekijk dan eens mijn ebook!

Niet roken en alcohol beperken

Ja, dit spreekt eigenlijk voor zich, maar ik vind het toch belangrijk om alsnog te vermelden: niet roken en zo min mogelijk alcohol. Een drankje op z’n tijd moet kunnen, maar ken je grenzen! Alles in balans.

gezond leven motivatie

Bloeddruk meten: een goede indicatie van je gezondheid

En als je al deze tips opvolgt, is de kans groot dat je lichaam en vooral je hart je dankbaar is. Vooral als jouw leeftijd tussen de 18 en 30 is, is het onwijs belangrijk dat je goed let op je gezondheid én je bloeddruk. Ik heb me hier namelijk de afgelopen tijd meer in verdiept, omdat ik een samenwerking met Coolblue ben aangegaan. Ik mocht van hun de Omron RS7 Intelli IT bloeddrukmeter testen en reviewen.

Misschien denk je nu: ‘Huh, een bloeddrukmeter? Maar dat is toch voor ouderen?’ Nou, think again! Na mijn research kwam ik erachter dat het vanaf je 30ste al te laat kan zijn om te voorkomen dat je bloedvaten vernauwd en beschadigd raken. Daarom leek het me goed om hier meer informatie over te delen, zodat ook jij hiervan op de hoogte bent. Voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Waarom zou je je bloeddruk meten?

Wanneer je een te hoge of te lage bloeddruk hebt, zal je hier niet snel iets van merken. Je voelt je gewoon normaal en daar schuilt ook het gevaar. Een hoge bloeddruk kan een oorzaak zijn voor hart- en vaatziekten en een lage bloeddruk kan komen door te weinig vocht, of teveel vochtverlies. Beide kunnen schadelijk zijn voor je lichaam en daarom is het belangrijk om te blijven meten! Meten = weten.

Wat is normaal?

Je bloeddruk bestaat uit bovendruk en onderdruk. Bovendruk is de druk van het bloed als je hart samentrekt en onderdruk is wanneer je hart zich ontspant. Er zijn een aantal waardes die aangeven of je een normale, hoge of juist lage bloeddruk hebt:

Laag: 90-60
Optimaal: 120-80
Normaal: 130-85
Streefwaarde <140-90

gezond leven motivatie

Hoe kan je dit bij jezelf meten?

Zoals ik net al zei is het erg waardevol om voor jezelf duidelijk te krijgen wat jouw bloeddruk is. Het geeft een goede indicatie van je gezondheid en als je er op tijd bij bent heb je nog genoeg tijd om je bloeddruk op normale waardes te krijgen door de bovenstaande tips van onder andere gezond eten en genoeg bewegen.

Met de Omron RS7 Intelli IT is het heel gemakkelijk om je bloeddruk zelf thuis te meten. Dit zijn een aantal specificaties:
– Met de Omron Connect App op je telefoon kan je de gemeten waardes bewaren. Zo heb je altijd een duidelijk overzicht.
– Deze bloeddrukmeter is goed voor 100 geheugenplaatsen voor 2 verschillende gebruikers.
– Hij is vermeld bij de Nederlandse Hartstichting en is hierdoor erg betrouwbaar.
– Meten is super simpel door hem om je pols te doen en op start te drukken!

In de video kun je precies zien hoe ik mijn bloeddruk meet, maar voor de volledigheid zijn dit de stappen die ik doorloop om het te meten:
1. Bloeddrukmeter om de linkerpols bevestigen met 1-2 cm onder de handpalm.
2. De band stevig omdoen zonder tussenruimte
3. Arm eventjes heen en weer bewegen terwijl mijn elleboog rust op de tafel, tot het hartje op de Omron blauw wordt. Zo weet ik dat ik in de juiste positie zit om de meting te starten.
4. Stil blijven zitten, de meting start vanzelf!
5. Na enkele seconden is de meting zichtbaar.

gezond-leven-motivatie

Extra tips bij het meten

Vergeet niet dat het niet handig is om een meting te doen wanneer je net gesport hebt. Ook is het goed om stress momenten te vermijden zodat je een rustige en optimale meting kan doen. Wanneer je met regelmaat je bloeddruk wilt opnemen is het goed om dit op vaste momenten te doen. Dit zorgt voor een beter resultaat.

Mocht je nou nog meer informatie willen over deze Omron RS7 Intelli IT? Dan kan ik je verwijzen naar de website van Coolblue.

Abonneer je op mijn kanaal!

Ik hoop dat je deze vlog leuk vindt. Ik zou het super tof vinden als je op de abonneer / subscribe knop wilt klikken, want dat zou mijn kanaal enorm helpen om te groeien. Zo kan ik nog meer leuke content voor jullie blijven maken en blijf jij altijd op de hoogte van alle nieuwe video’s. Alvast bedankt!

DELEN

1 REACTIE

  1. Wat een fijne post. Ik heb zelf laatst mijn bloeddruk gemeten en deze was erg laag. Ik ben ervoor naar de huisarts geweest en die zei dat het bij mijn leeftijd past. Maar zo laag is nou ook weer niet goed. Ik moest meer zout en pittige dingen eten, haha.
    Ik merk ook dat ik snel licht wordt in mijn hoofd en ben laatst een paar keer flauw gevallen. Gelukkig voel ik het flauw vallen nu aankomen en kan ik dit voorkomen. Toevallig dat ik jouw artikel tegenkwam over bloeddruk. Ik hou mij daar nu ook meer mee bezig.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here