cheatmeals

Kunnen cheatmeals je helpen met afvallen? En hoe werkt dit dan precies en waar moet je rekening mee houden? Ik leg het uit!

Cheaten helpt? Yeah, right!

Aan het begin van mijn journey kon ik het me amper voorstellen: een ongezonde maaltijd in het weekend om mijn afslankproces te boosten? Yeah, right! Om je even wat meer achtergrondinformatie te geven: ik telde geen calorieën, maar at ‘gewoon’ gezonder. Dit werkte voor me en eigenlijk had ik weinig behoefte aan ongezond voedsel omdat ik heel graag wou veranderen. In het weekend at ik vaak een heerlijk rijstgerecht en dat was dan voor mij een geniet momentje. Tot ik ineens de tip kreeg om af en toe eens een cheatmeal te eten. Dus echt iets wat ik heel lekker vind. Eerst deed ik dit eens in de twee weken en daarna een cheatmeal per week, vaak op zaterdag. Hoe vaak je dit kan doen en hoeveel je kan eten is natuurlijk helemaal afhankelijk van hoeveel je verbruikt, hoe hard je traint en je doelstelling, maar daar kom ik zometeen op. Ik kon nog steeds blijven afvallen en toch mijn genietmomentjes behouden, en dat was goud waard want zo hield ik het veel langer vol!

Maar hoe werkt dit precies? En hoe kan een cheatmeal je helpen om meer progressie te boeken? Ik leg het uit!

Het aantal calorieën die je eet

Als je gezonder gaat leven of wilt afvallen, eet je vaak minder dan je lichaam nodig heeft (negatieve energiebalans = een tekort). Na verloop van tijd, raakt je lichaam gewend aan dit tekort en past je metabolisme zich aan aan deze hoeveelheid. Met als gevolg dat je lijf ‘langzamer’ gaat werken. Zo vertraagt je spijsvertering en gaat de vetverbranding langzamer. Dit heeft te maken met het tekort, omdat je lichaam eigenlijk meer nodig heeft om goed te functioneren, maar deze ‘extra’ voeding komt maar niet omdat je wilt afvallen. Dus wat er dan gebeurt is dat je lijf gaat vasthouden aan z’n reserves. Het denkt: ik houd alles bij me, omdat ik niet weet wanneer ik weer voldoende voeding krijg. Dit effect ontstaat naar verloop van tijd.

AdvertentieMake It Fit

Wanneer je dus een cheatmeal eet waar behoorlijk wat calorieën in zitten, houd je je lichaam eigenlijk voor de gek. Je vertelt het eigenlijk: Ha! Zie je wel! Er is nog wel voldoende voeding hoor, ik geef je nog wel genoeg! Dus je lijf denkt: ‘Ah, oke top. We gaan aan de slag!’ Zo komt je metabolisme weer op gang en krijgt dit weer een boost. Zo kan het je vetreserves loslaten en gebruiken voor het verbrandingsproces.

Op de lange termijn…

En zoals ik net al schreef in mijn persoonlijke verhaal, hielp het me ook enorm om het afvallen op de lange termijn vol te houden. Het gaf me iets om naar uit te kijken. Want als je continu bezig bent met gezond eten, dan is zo’n ‘ongezonde’ maaltijd zoals een pizza echt een heerlijke afwisseling. Hier kan ik dan ook altijd dubbel en dwars van genieten. Jup, mijn oogjes gaan dan soms ook even dicht haha. Heerlijk!

Plan voor jezelf in wanneer je een cheatmeal wilt gaan eten. Is dit in het weekend wanneer je met vriendinnen hebt afgesproken? Of heb je door de weeks een aantal momenten waarop je iets kleins wilt nuttigen? Kijk voor jezelf wat bij je past en hoe dit aansluit bij jouw gezonde leefstijl. Dit is per persoon verschillend.

Geniet er écht van!

Vergeet ook niet om van je maaltijd te genieten. Het kan super verleidelijk zijn om alles zo snel mogelijk weg te werken omdat je er enorm naar uit hebt gekeken, maar zoals ik net al zei, als je bewust eet en echt oprecht geniet van je cheat, haal je er nog veel meer blijdschap en voldoening uit! Voor veel mensen lijkt het daarbij ook logisch om de dag na zo’n cheat te compenseren en minder te gaan eten, maar doe dit vooral niet. Pak je gewone ritme weer op en eet zoals je normaal ook zou eten.

Doe wat goed voelt

Maar al met al komt het toch weer uit op het feit dat je altijd moet doen wat goed voelt voor jou. Als jij zoiets hebt van, ik wil het liefst één ongezonde maaltijd per week eten, dan moet je dat doen. Maar als je meer behoefte hebt aan een paar kleine treats doordeweeks, dan moet je juist dat doen. Luister hierbij echt naar je gevoel en waar je behoefte aan hebt want onthoud: het is een leefstijl en het is oké om wat dingen te testen als je niet zeker bent van de juiste richting!

Wat is jouw favoriete cheatmeal? (Mijne pizza!)

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here