slechte gewoontes afleren

Slechte gewoontes afleren in je voedingspatroon? Dat kan heel wat van een mens vragen, maar met deze methode gaat het stukken makkelijker. Dus kan je niet stoppen met chocolade eten, drink je teveel frisdrank of eten je kinderen teveel suiker? Dit gaat je helpen!

Alles of niets

In de fitness industrie is het vaak ‘all or nothing.’ Het één of het ander. Terwijl het eigenlijk helemaal niet zo zwart wit hoeft te zijn. Hierdoor denken mensen vaak: ‘Ik start morgen met mijn gezonde leefstijl en dan eet ik X, X en X niet meer.’ Er ontstaan zo veel restricties en zo veel dingen die je niet meer mag van jezelf, dat je je beperkt voelt en niet optimaal kunt genieten. Met als gevolg dat je het amper kan volhouden en binnen no-time terug bij af bent. Wat je eigenlijk wilt is nieuwe gezonde gewoontes ontwikkelen waardoor je net wat lekkerder in je vel gaat zitten. Dit betekent niet dat je bepaalde voedingsmiddelen nooit meer mag, maar je gaat op zoek naar een product die dezelfde emotie en ervaring geeft zodat je niet het gevoel hebt dat je jezelf beperkt. Dit is tevens ook de essentie van een gezonde leefstijl: op zoek naar een betere manier van eten, in de juiste balans wat volledig aansluit bij jouw leven.

Als je kinderen hebt…

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan me voorstellen dat het ook knap lastig is als je een gezin hebt. Je kunt namelijk niet ineens tegen je kinderen zeggen: ‘Jongens, vanaf vandaag geen frisdrank, snoep en koek meer.’ Tja, tenzij je iedereen tegen je wilt hebben en heisa wilt veroorzaken, haha. Vooral kinderen worden rebels als ze hun lekkernijen niet meer mogen hebben. Dit weet ik door oppaskindjes en verhalen van anderen. Heftig! Suiker en ongezonde voeding werkt namelijk super verslavend en daardoor kunnen de reacties ook intens zijn.

Zo krijg je ongezonde gewoontes onder controle:

Maar hoe lukt dit wel? Hoe zorg je ervoor dat je ongezonde producten kunt veranderen voor gezondere varianten? En dan zonder dat je familie gek wordt of je zelf enorm veel moeite moet doen om dit vol te houden? Door deze manier:

AdvertentieMake It Fit

Langzaam en geleidelijk veranderen!

En dan hoor ik je denken: ‘Ja maar ik ben onwijs gek op gezouten nootjes met chocolade! Hoe moet ik dat ooit om gaan zetten naar gewone ‘normale’ noten? Want die vind ik echt niet smaakvol!’

Oké, laten we dit als voorbeeld gebruiken.

Voorbeeld – Langzame overgang

Neem nou die gezouten nootjes met chocolade. Als je dit uiteindelijk wilt veranderen naar gewone, onbewerkte nootjes, ga je eerst over op normale gezouten nootjes. En na een tijdje switch je naar een schaaltje met deels onbewerkte noten en wat gezouten noten, waarin de zoute variant overheerst. Nog weer wat later switch je dit weer en doe je wat meer onbewerkte nootjes en minder zoute!

En zo kan je heel geleidelijk een zoete, vrij ongezonde craving of snack omzetten in iets gezonds. Het gaat niet over altijd maar ‘cold turkey’ die knop omzetten. Het is echt veel beter om langzamerhand een verandering door te voeren die je geleidelijk in je leefstijl verwerkt. Zo zorg je er niet alleen voor dat het een gewoonte wordt, maar ook dat je op een makkelijke manier gezonder kunt eten.

Nieuwe gewoontes voor de rest van je leven

Het kost wat meer tijd, maar uiteindelijk is dit voor de rest van je leven (remember, die nieuwe gezonde gewoontes waar ik het aan het begin van dit artikel over had!) En een bijkomend voordeel: langzamerhand veranderen je smaakpapillen mee en deze passen zich aan aan wat je consumeert. Dus als je geleidelijk van die zoute nootjes afstapt en uiteindelijk alleen nog maar onbewerkte nootjes eet, word je veel gevoeliger voor die zoute smaak. Dus als je dán ineens weer grijpt naar die gezouten nootjes met chocolade, kan dat super intens smaken! Dan proef je pas echt hoe zout/zoet het werkelijk is.

Soms zijn bepaalde producten zo’n gewoonte en zo’n verslaving geworden, dat het een hele opgave kan zijn om er vanaf te stappen, maar door deze geleidelijke aanpak kan je heel ver komen, tot je er vanaf stapt en het gaat zien als een traktatie voor ‘zo nu en dan.’

Nog een voorbeeld: Frisdrank!

Ik wil je nog een voorbeeld geven! Denk maar eens aan frisdrank en dan met name cola. Stel je drinkt onwijs veel cola light en je voelt gewoon dat dit niet meer gezond is. Je wilt er koste wat het kost van af, maar je bent écht verslaafd. Je drinkt het als water. Hoe pak je dit dan aan? Op dezelfde manier; geleidelijk en stap voor stap.

Kort en bondig hoe je dit zou kunnen doen:

Van cola light ga je over op sprite. Dit is nog steeds prik, alleen prik zonder de kleurstoffen. Het is helder en doorzichtig en je voelt je al een stuk gezonder omdat je dat allemaal niet binnen krijgt. Na een paar weken mix je de sprite met wat water zodat er minder prik ontstaat, maar het is nog wél aanwezig. Weer wat later ga je over op bruisend water met wat citroen / limoen erdoor. En tot slot ga je over op gewoon water.

Zie je wat ik doe? Wederom de stapsgewijze aanpak. Voor veel mensen werkt het namelijk niet om ineens die knop om te zetten en te stoppen. Als je jezelf goed kent en weet dat je dit wel kan, doe het dan op je eigen manier. Dit is meer bedoeld voor mensen die echt een langzaam verloop nodig hebben om zo tot hun doel te komen. Je mag er best wat tijd voor uit trekken en doe het vooral op je eigen tempo. Dit is voor de rest van je leven!

Het is niet goed of slecht

En onthoud: het betekent niet dat het één slecht is en het ander goed. Jij hebt je eigen ongezonde gewoontes die je wilt aanpakken en dit is een hele fijne manier om daar verandering in te brengen. Gewoontes zijn namelijk acties die zo automatisch gaan, dat je er eigenlijk niet meer over nadenkt. En om dat tot in de kern te veranderen, vergt nogal wat van een mens.

Dus ik hoop dat ik je met deze aanpak heb kunnen inspireren en heb kunnen activeren om je slechte gewoontes langzaam maar zeker om te zetten in iets goeds!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here