ongesteld en afvallen

Ongesteld en afvallen? Hoe zorg ik dat ik kan blijven sporten? En hoe ga ik om met cravings, vermoeidheid en neerslachtigheid? Ik vertel je er alles over in deze nieuwe update!

Wajo, de tijd vliegt!

En er is alweer een week voorbij! Wow wat gaat de tijd snel. Ik blijf het zeggen maar het voelt écht zo. Enneh: als deze voorbij is, is het de week van mijn verjaardag! Op 2 juni word ik 26. Wat een leeftijd hè…

Ongesteld en afvallen?

Vandaag ben ik er weer met een nieuwe update en ik wil het gaan hebben over de periode van de maand. Veel meiden hebben me de vraag gesteld hoe ik zo actief kan blijven trainen en mijn gezonde eetritme kan volhouden, ondanks alle hormonen en struggles van de ongesteldheid. Want tja, eetbuien, zin in chocolade, vermoeide benen, een neerslachtig humeur… Er komt nogal wat bij kijken! Hoe deal ik hiermee?

Cravings en eetbuien

Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk niet heel veel last van heb. Wel wat lichte cravings naar chocolade of andere zoete dingen, en soms eet ik wel echt teveel, maar het is niet zo extreem dat het echt overgaat in een flinke eetbui waarin ik alles eet wat er in huis is. Dat scheelt en ik ben erg blij dat ik dat niet (in extreme vorm) heb. Ik kan me voorstellen dat het erg naar is om steeds weer ‘back on track’ te komen na zo’n eetbui door hormonale schommelingen. Het geeft je misschien het gevoel dat het nooit gaat lukken en dat het afvallen of fitter worden niet voor je is weggelegd. Nou ben ik geen expert in eetbuien en zoals eerder benoemd heb ik er zelf ook vrij weinig ervaring mee, maar ik heb over de jaren wel veel research gedaan en hier blogs over geschreven. Dus heb je hier extra ondersteuning en hulp bij nodig, bekijk dan een van deze artikelen:

> Zo stop jij eetbuien – 5 Waardevolle tips
> Stop eetbuien op een natuurlijke manier
> Eetbuien stoppen: mijn ervaring en 7 belangrijke tips

Ongesteld en vermoeidheid

Dit is iets waar ik wél veel last van heb. Als ik ongesteld moet worden of het ben, merk ik dat ik vreselijk snel moe word. MIjn benen voelen zwaar, ik heb nergens zin in, wil het liefst de hele dag onder een kleedje hangen op de bank en moet mezelf echt motiveren om naar de sportschool te gaan. Nou is het de ene maand erger dan de andere, maar dit is echt een klacht die regelmatig terugkomt. Wat ik op zo’n moment doe is er aan toe geven als dat kan. Als ik m’n werk af heb en weinig op de planning heb staan, pak ik de rust. Ik vind het namelijk zonde als ik met een extra bakje koffie toch nog wat gedaan kan krijgen. Ik probeer echt te luisteren naar mijn lichaam en in het moment te kijken wat handig is. Want als ik ga ‘niksen’ en er ligt nog wél veel werk, dan krijg ik daar aan het eind van de dag spijt van en dat geeft weer stress.

Ongesteld en neerslachtigheid

Met een slechte mindset is trainen vaak niet heel fijn. Ik kan mezelf amper motiveren om naar de sportschool te gaan (ja, echt!) en het kost allemaal meer moeite dan wanneer ik niet ongesteld ben. Best naar, want vooral als ik heel prestatiegericht aan het trainen en eten ben, wil ik natuurlijk zoveel mogelijk goede trainingen. Toch weet ik dat dit lang niet altijd mogelijk is want die mindere dagen horen er ook gewoon bij. Ik besluit dan te doen wat ik kan en wat goed voelt. Ik probeer mezelf wel altijd te pushen, maar soms lukt dat óók niet. En dan is er maar één oplossing: naar huis gaan en gewoon lekker m’n rust pakken.

Zoals je hebt kunnen lezen probeer ik echt naar mijn lichaam te luisteren. Wat voelt goed? Wat is de beste keus? Waar heb ik nu behoefte aan? En door deze manier ontstaat er ook een gezonde balans. Het is nou eenmaal zo, ongesteldheid hoort erbij. Zonder de mindere of slechte dagen, geen goede.

Progressie deze week

Omdat ik ongesteld was heb ik mezelf bewust niet gewogen. Ik weet dat ik dan altijd een paar kilo zwaarder ben in verband met vocht vasthouden, dus het heeft geen zin om dan op de weegschaal te stappen. Ik voel me dan ook meer opgeblazen, maar na een weekje is dit weer verdwenen.

Ik eet nog steeds zo’n 1800 calorieën met veel groente, veel eiwitten, ongeveer 140 gram koolhydraten en de rest is vet. Door de vele variatie houd ik het leuk en afwisselend. Ik eet ook super veel groente met een dip (zoals die van Optimel of wat Guacamole!) om sneller verzadigd te raken en gezond te snacken.

De komende week ga ik er weer keihard tegenaan. Mega veel zin in en ik ben bijna jarig! De hoogste tijd om te bedenken wat ik dan allemaal wil gaan eten, want natuurlijk hoort daar taart bij… Yes, dat was ‘m weer, fijne week!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here