's avonds snacken voorkomen

s’ Avonds snacken voorkomen? En eet je te snel te veel? Dan is dit artikel jouw redding! Ik leg uit waarom je wilt eten en geef 4 tips hoe je er op een makkelijke manier vanaf kunt komen. Zeg maar dag tegen die eetbuien!

Lekker snacken tijdens je favo serie!

Je ploft na een lange intensieve werkdag op de bank en zet je favoriete serie aan. Je hebt net je avondeten op, maar binnen no-time heb je trek in een snack. Je wilt gewoon wat te knabbelen hebben tijdens het binge watchen. Je besluit wat chips te pakken en na een klein uurtje heb je zoveel meer gegeten dan de bedoeling was!

Je wilt gewoon eten

Klinkt dit bekend? Heb je niet echt honger op zo’n moment, maar wil je gewoon eten? Of eet je onbewust meer dan gepland? Dan gaat dit artikel van waarde voor je zijn. Ik geef je vandaag een aantal tips die je gaan helpen om je ‘avond-trek’ tegen te gaan en te voorkomen dat je ontelbaar veel onnodige calorieën naar binnen werkt.

Als je geen honger hebt maar wel gaat eten, valt dit ook wel onder emotie eten. Je probeert namelijk gevoelens of emoties te verbergen met eten. Denk maar eens aan toen je net geboren werd. Zodra een baby huilt geven we het eten om het te kalmeren. We belonen kinderen met eten zoals een snoepje of koekje. En dit doen we nu nog bij onszelf.

We belonen onszelf

AdvertentieMake It Fit

Als we een zware dag hebben gehad, willen we niets liever dan op de bank ploffen en onszelf belonen met wat lekkers. Een heerlijke maaltijd of een uitgebreide tafel met snacks. Misschien eet je gedurende de dag vrij weinig en ‘bewaar’ je (onbewust) een grote hoeveelheid van je calorieën voor de avond. Je bent de hele dag druk geweest en hebt niet aan eten gedacht, maar zodra je thuis komt, gaan alle remmen los en eet je van alles.

Teveel is nooit goed

Dit is gebaseerd op gewoonte, want vaak gaat dit gedrag vrijwel vanzelf. En als je beter begrijpt hoe dit werkt, kan je ze omzetten in positieve, goede gewoontes. Want veel mensen eten gedurende de dag vaak alleen maar koolhydraten. Niet dat hier iets mis mee is, maar een overschot zorgt ervoor dat je lichaam dit opslaat als vet. Als je besluit over de dag al wat beter te eten en je macronutriënten aan te passen door bijvoorbeeld meer eiwitten, iets minder (snelle) koolhydraten en meer gezonde vetten, blijf je langer verzadigd en voorkom je het overschot!

’s Avonds snacken voorkomen – Mijn tips!

Maar als je ‘s avonds echt psychologische honger ervaart en gaat emotie eten, kan het lastig zijn om je aan deze nieuwe macro-verdeling te houden. Daarom heb ik een aantal tips die jou gaan begeleiden om ‘s avonds snacken te minderen en uiteindelijk te voorkomen!

Tip 1. Ga naar bed!

Dit is echt een super goede truc. Weetje waarom ik ‘s avonds al om half 9 in bed lig? Nee, niet om te slapen, maar om mezelf weg te houden van al die ongezonde snacks. Want hoe dedicated ik ook ben, ook ik heb soms onwijs veel moeite om mezelf in het gareel te houden. Daarom ga ik vaak rond kwart over 8 lekker douchen, tanden poetsen en in bed liggen. Alles wat ik voor de dag had gepland aan eten is al op en dan duik ik m’n bed in en ga ik daar nog wat werk verzetten op de laptop of een serie kijken. Dit werkt zó goed, omdat je lijf de kans krijgt om te ontspannen en vanuit bed (met gepoetste tanden) is het zoveel makkelijker om snacks te weerstaan!

2. Houd het neutraal

Ga je toch lekker bankhangen? Zorg dan dat je iets neemt waar niet veel calorieën in zitten. Je wilt gewoon eten om te eten, dus als je deze ‘leegte’ opvult met iets gezonds zoals komkommer, paprika of andere snack groente. Heb je dit meer met drank, of drink je graag een glas wijn? Vervang dit dan door een suikervrije wijn of iets wat daar dicht in de buurt komt. Want onthoud: je hebt niet echt honger / trek, je emoties willen dit! Zorg er in ieder geval voor dat je je suikers en koolhydraten laag houdt omdat je hier alleen maar meer trek van kunt krijgen.

Tip 3. Bezig blijven

Vaak ontstaat trek alleen maar als je rustig gaat zitten en ‘hersenloos’ tv gaat kijken. Als je dit kunt aanpassen door ondertussen tóch bezig te blijven, kan dit ontzettend veel schelen. Ik merk het zelf ook, als ik op zaterdagavond gezellig een film ga kijken, wil ik daar gewoon snacks bij! Maar als ik dan nog even wat ga werken of een boek ga lezen, heb ik dit vrijwel niet, omdat ik me moet focussen op wat ik aan het doen ben. Je kunt bijvoorbeeld de was opvouwen terwijl je ondertussen naar de tv kijkt. Of pak vast je tas in voor de volgende dag en maak je vast klaar. Blijf lekker bezig en die cravings zijn nergens te bekennen!

Tip 4. Niks in huis halen

Ik kan me voorstellen dat dit met kinderen misschien wat lastiger gaat, maar hoe minder er in huis is en hoe minder er in je voorraadkast ligt, hoe kleiner de verleiding. Want tja, er is niks, dus er kan ook niks gegeten worden! En is het er wél? Blijf dan uit de buurt van die verleidingen. Als je in de keuken gaat rondhangen is de kans veel groter dat je ook daadwerkelijk gaat snacken, dan wanneer je op zolder bezig bent waar geen snacks te bekennen zijn!

En dit zijn mijn 4 beste tips om ‘s avonds snacken te voorkomen. Het kan een ware uitdaging zijn, maar als je lekker bezig blijft en niet teveel in huis haalt kan dat al enorm schelen. Ik hoop dat deze informatie je gaat helpen!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here