negatieve nasleep

Yes! Er staat weer een nieuwe update voor je klaar! Met deze week: de negatieve nasleep van 3 dagen genieten, nog steeds niet fit en hoe ik deal met slechte workouts…

Negatieve nasleep van het genieten

Vorig weekend vierde ik mijn verjaardag en dat ging gepaard met allerlei lekker eten zoals een BBQ, twee stukken taart, cheesy crust pizza en nog veel meer lekkernijen. Ik heb er echt van genoten, maar toch viel het me wat tegen. Ik had namelijk verwacht dat ik er inténs van zou genieten, maar dat was niet het geval. Ik vond het lekker en het was een fijne onderbreking van mijn 5 weken ‘clean’ eten, maar toch gaf het niet die voldoening waar ik op hoopte.

Na het eten kreeg ik vaak krampen in mijn buik ivm PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) en werd ik hyperactief door alle suiker en snelle koolhydraten. Dat ging weer gepaard met heftige crashes waarbij ik niets liever wou dan slapen op de bank. Ook was ik nog niet helemaal fit (nu nog steeds niet trouwens) en het was al met al geen top combinatie.

Alles behalve fit

Maar dan nu, de week na mijn verjaardag cheats… Ik had dus écht verwacht dat ik mega veel energie zou hebben en keihard zou kunnen knallen in de gym. De overvloedige voeding kon dan goed tot zijn recht komen, dacht ik. Nou, dus niet hè. Ik was alles behalve fit, was nog steeds verkouden, had een slechte stoelgang en was heel, heel, heel erg moe. En toen moest de week nog beginnen. Wauw.

Kreeg m’n ontbijt niet op

AdvertentieMake It Fit

Ook de dagen daarna waren niet heel fijn. Ik heb meerdere malen een deel van mijn ontbijt moeten weggooien, terwijl ik ’t normaal zo naar binnen schuif. Ik kijk altijd echt uit naar mijn ontbijt, maar nu dus niet. 3 dagen op rij heb ik de helft van mijn havermout gegeten en hield ik ook nog 200-300 calorieën over aan het eind van de dag. Heftig wel.

Het is het niet waard…

Ik vind het dus ook echt niet waard om zoiets weer te doen. Het kan lekker zijn om even wat ‘ongezonds’ te eten, maar dit was denk ik een te heftige overkill en een te groot contrast in vergelijking met hoe ik normaal eet. En dan te bedenken dat er zo’n enorme nasleep bij komt kijken wat helemaal doortrekt tot aan de helft van mijn week! Zonde.

‘Je hoeft jezelf toch niks te ontzeggen?’

En dit is dus precies de reden waarom ik kies voor eigenlijk alleen maar pure producten en zo min mogelijk bewerkt. Veel mensen vragen dan: ‘Ja maar je hoeft jezelf toch niks te ontzeggen?’ Nou, dat is het dan ook niet, want ik heb er vrij weinig behoefte aan op deze manier haha. Ik denk dat het beter was geweest, of beter zal zijn, als ik gewoon af en toe iets kleins eet. Dus een frietje, of een kleine pizza, of een lekker ijsje. En dus niet alles tegelijk!

Dit bedoel ik dus ook met ‘je blijft altijd leren.’ Ik ben nu 5 jaar non stop bezig met Health & fitness en zelfs nu ontdek ik nog nieuwe dingen over mijn lichaam en de manier waarop ik eet. Dat maakt het ook zo leuk. Het is altijd een ‘ongoing process’ waarbij je iedere keer wat nieuws leert. Zo vorm je uiteindelijk een leefstijl die écht bij je past en 100% aansluit bij jouw leven.

Als het niet lukt: jammer dan!

Voor de komende week hoop ik echt weer te kunnen knallen. Na dit lange Pinksterweekend moet dat denk ik wel goed komen, want ik heb extra veel rust gehad en het ook écht rustig aan gedaan. Ik leer steeds meer te luisteren naar mijn lijf en bepaalde obstakels ook te accepteren. Als je ziek bent en niet kunt trainen: jammer dan. Als je je niet fit voelt en na een half uurtje sporten weer naar huis gaat: jammer dan. Als je je macro’s niet haalt of alles veel minder goed gaat dan de week daarvoor: jammer dan! Je kunt er gewoon vrij weinig mee. Aan het eind van de dag weet ik tenminste wel dat ik altijd alles geef en altijd 100% knal om het beste uit mezelf en m’n lichaam te halen. En deze slechte en mindere momenten zorgen er juist voor dat je dankbaar bent voor de goede dagen waarop je wél keihard kunt gaan.

Wat is de grens?

Ik moet nu gewoon weer even m’n vibe vinden en dan komt het vast weer helemaal goed. Ik geef het lekker de tijd, want ik voel me echt al veel lekkerder in mijn vel. Ik moet voor mezelf nog wel even een grens bepalen tot hoe ver ik wil gaan met het droogtrainen maar ook dat komt goed. Ik wens je weer een hele fijne week toe, zet ‘m op!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here