meer calorieën verbranden

Houd je niet van sporten en wil je makkelijk meer calorieën verbranden? Op deze manier wordt het een eitje!

Sporten is niet voor iedereen leuk

Ik ben fan van sporten, dat weten we allemaal. Maar er zijn ook genoeg mensen waarvoor sporten alles behalve leuk is. Misschien heb je geen motivatie, weinig energie of wisselende diensten waardoor het een enorme uitdaging is om echt actief in beweging te komen. En als het je doel is om wat kilo’s te verliezen kan het geen kwaad om te ontdekken hoe je meer calorieën in een dag kunt verbranden.

In dat geval ben je hier aan het juiste adres! Vandaag wil ik je namelijk een paar tips geven zodat je aan het eind van de dag een voldaan gevoel hebt, ondanks dat je niet ‘actief / intensief’ hebt gesport! Dus ben je klaar voor de tips? Hier komen ze!

Zo verbrand je makkelijk meer calorieën in een dag

Veel mensen denken nog steeds dat je naar de sportschool moet om écht calorieën te kunnen verbranden. En dat het niet mogelijk is om zonder intensieve inspanning gewicht te verliezen. Dat is alles behalve waar! Want ‘non exercise activity’ zorgt er ook voor dat je lijf calorieën gaat verbranden. Maar wat houdt dit precies in?

AdvertentieMake It Fit

Non exercise activity is eigenlijk niets anders dan je alledaagse dingen. Denk maar eens aan een wandeling, werken, schoonmaken in huis, de was ophangen en met je kinderen spelen. En dat is nog niet alles, er zijn nog veel meer dingen die in deze categorie vallen en waarvan je niet zo snel zou denken dat het behoorlijk wat calorieën verbrandt. Zo kan je op een makkelijke en toegankelijke manier, zonder sporten toch fitter worden.

En misschien denk je nu: ‘Ja heel leuk allemaal, maar dit verbrandt toch bijna geen enkele calorie?’ Wrong! Laat me je een voorbeeld geven. Op zaterdag sport ik niet altijd. Soms plan ik een ‘to do’ dagje met allerlei activiteiten. Zo doe ik de boodschappen, ga ik wat shoppen in de stad, draai ik een wasje en ga ik met de stofzuiger door het huis. De hele dag draag ik mijn Fitbit Charge 3 en die ‘tracked’ al mijn bewegingen. Reken maar van yes, dat ik aan het eind van de dag mijn stappendoel van 10K heb behaald en dat er flink wat calorieën zijn verbrandt!

Als je de hele dag stil zit en aan het eind van de dag een korte training van 30 minuten volgt, is dit slechts een klein deel van je dag. Maar wanneer je de gehele dag zo actief mogelijk probeert te zijn geeft dit je al direct een fitter gevoel. Het is zelf onderzocht! Als je ‘s ochtends een uurtje gaat hardlopen en de rest van de dag zittend doorbrengt, heeft dit impact op het gezondheidsvoordeel van je workout. Je verliest dan namelijk zo’n 80%! Dat is insane. Hieruit kan je dus opmaken dat het belangrijkste is dat je over de dag gewoon lekker in beweging blijft. (bron)

Hoe verbrand je meer calorieën per dag?

Maar hoe doe je dat dan? Hoe zorg je dat je écht actiever bent en meer uit je dag haalt? Ik heb tips!

1. Bouncen achter je bureau

Je kent ‘m vast wel: de fitnessbal. Niet alleen een leuke tool om mee te trainen, maar ook perfect om op te zitten. Dus dump je bureaustoel en vervang hem voor een fitnessbal! Zo span je vaker je core aan omdat je jezelf stabiel moet houden op de bal, waardoor je dus zittend je abs een beetje kunt trainen. Ook zie je steeds vaker bureau’s die helemaal omhoog kunnen en waar je achter kunt staan. Dit is ook erg ideaal, want staand werken is al 10x beter dan de hele dag op je billen zitten. En wil je nog een stapje verder gaan? Kies dan voor een bureaufiets! Lekker fietsen terwijl je een rapportage wegtikt. Easy peasy.

2. Walk it off

De zon schijnt, de lucht is blauw, het is pauze dus ga nu gauw! Als je lunch break begint is het toch super fijn om even de benen te strekken en een stuk te gaan wandelen? Zo krijg je niet alleen meer beweging en meer stappen op de teller, maar is het ook goed voor je ontspanning, energieniveau en creativiteit. Frisse lucht doet een mens goed. En heb je een paar lange calls op de planning? Doe dit dan lopend! Win-win situatie.

3. Sjokken door de supermarkt

Skip dat karretje, pak een mandje. En dan niet zo een die je achter je aan rolt, maar zo’n klassieke die je in je hand moet houden. Já ook als je een paar pakken drinken moet halen of wanneer je 4 bakken kwark moet inslaan. Je krikt op deze manier niet alleen je spierkracht omhoog, maar ook het aantal calorieën die je verbrandt. Lekker bezig!

4. Lekker boenen!

Denk je nou nog steeds dat schoonmaken, stofzuigen en wasjes draaien niet veel calorieën verbranden? Ha-ha! Grapjas. Zet een lekker muziekje op, houd je stofdoek in de aanslag en ga het hele huis door. Zo heb je aan het eind van de rit niet alleen een schoon huis, maar heb je er ook nog eens een complete workout op zitten. En wie wordt er nou niet gelukkig van een frisse leefomgeving?

5. Wees behulpzaam

Wat dacht je van klusjes voor je oude oma? De hond uitlaten van de buren? Of je vriendin helpen met verhuizen? Er zijn zoveel alledaagse dingen te bedenken waarmee je anderen kunt helpen en waardoor je zelf meer kunt verbranden! Hoe ideaal is dat? Wees creatief en zoek naar mogelijkheden. Ik weet zeker dat je er genoeg kunt vinden.

En dat waren ze weer: mijn beste tips om makkelijk meer calorieën in een dag te verbranden. Doe bij alles nét wat meer moeite en nog wat meer je best voor optimaal resultaat. Sporten hoeft niet, als je maar lekker actief bent en in beweging komt. Dit zijn echt hele makkelijke en laagdrempelige manieren om calorieën te verbranden. Ga ervoor!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here