reversed dieting week 1

In deze nieuwe Fit Talk update: ben ik gestart met een nieuw trainingsschema, heb ik de eerste week reverse dieting achter de rug en deel ik een aantal waardevolle boekentips met je!

Starten met structuur

Het werd ook wel tijd: een nieuw trainingsschema. Ik heb de afgelopen weken keer op keer een beetje op gevoel getraind en dit uitte zich in het feit dat ik iedere workout maar wat deed, zonder heel gericht te trainen. Daar is natuurlijk niet echt iets mis mee, maar om deze nieuwe fase goed te beginnen wil ik niets liever dan starten met structuur en een concreet plan.

Toch spieren opbouwen?

Hoewel ik niet ga bulken en in balans wil blijven, heb ik mijn trainingsschema wel veranderd naar eentje voor spieropbouw. Want ja, als je meer gaat eten is er meer energie en kom ik uiteindelijk weer een beetje in de positie om mijn spiermassa te laten groeien. Ik heb een basis schema ontwikkeld voor 4 dagen krachttraining, plus een vijfde dag waarop ik zelf in het moment kan bepalen wat ik wil trainen. Deze vrijheid vind ik fijn en zorgt voor een goede balans tussen een strak schema en op gevoel sporten. Een zesde dag is er 9 van de 10 keer wel, maar dat is vaak een cardio dagje, dus ook daar is geen schema voor nodig. Deze manier van trainen werkt voor mij erg goed.

Meer uitdaging!

Mijn schema bestaat dus uit 4 intensieve kracht dagen met 10-12 herhalingen en 4 sets per oefening. Doel is om zo zwaar mogelijk te gaan tot ik faal. Het is dus in het begin lastig inschatten welk gewicht ik nodig heb, maar daar gebruik ik de eerste week altijd voor. Dan probeer ik wat dingen uit en vind ik het juiste gewicht wat ik aankan per oefening. Ik heb oefeningen uitgekozen die ik niet altijd even leuk vind maar die me wel kapot laten gaan. Als ik zonder schema train pak ik standaard alleen de oefeningen die ik leuk vind, maar dat is voor mij dan de ‘makkelijke weg’. Het is tijd voor meer uitdaging!

Hoe ga ik mijn shape vasthouden?

AdvertentieMake It Fit

Ik weet dat veel van jullie het lastig vinden om in balans te blijven en het lichaam waar je zo hard voor gevochten hebt, vast te houden. Ik zie vaak dat mensen te weinig blijven eten of dat ze weer compleet terugvallen in het oude patroon. Daarom is het belangrijk om het geleidelijk aan te pakken. In de vorige update had ik natuurlijk al gedeeld dat ik reverse dieting ga doen. Wat dit exact inhoud en hoe je dit zelf ook het beste kunt aanpakken deel ik komende vrijdag in een aparte blogpost. De basis en de essentie ervan is dat je geleidelijk weer calorieën erbij gaat doen, maar dan wel je lichaam heel goed in de gaten blijft houden om zo te zien of je nog een weekje op hetzelfde calorieën aantal moet blijven zitten, of dat je er weer wat bij kunt doen. Op die manier kan je je shape vasthouden en uiteindelijk uitkomen op een budget van (in mijn geval) 2400 calorieën. Dat is het uiteindelijke doel. Dit heb ik nog nooit geprobeerd omdat ik dan toch steeds weer overging in een bulk fase, maar dat gaat nu niet gebeuren. Bulken en cutten is leuk, maar ik ben nu tevreden en gelukkig met mijn vormen!

Persoonlijke ontwikkeling: Boekentips

De afgelopen tijd ben ik weer flink aan het lezen. Ik heb me de afgelopen tijd helemaal verloren in een aantal van deze boeken en daarom leek het me leuk om twee favorieten te delen.

1. Janne Schuijn – Wat nou als het ook anders kan

Ik wou echt dat Janne dit boek eerder had geschreven. Voor mij voelt het als een hele fijne en down to Earth samenvoeging van allerlei boeken die ik in het verleden heb gelezen. Maar Janne geeft hele fijne voorbeelden, is concreet, to the point en nuchter. Dit is wat me zo aanspreekt aan haar boek en schrijfstijl. Ik heb er niet veel nieuwe dingen uit geleerd omdat ik ook al redelijk ver op weg ben met mijn mindset, maar dan nog vond ik het fijn om bepaalde tips (weer) te lezen. Alleen dit keer met een andere kijk en nieuwe inzichten.
> Boek bekijken op bol.com

2. De fontein – Els van Stijn

Dit boek! Ik kan hier echt een heel lang verhaal over houden, maar ik heb honderden pagina’s in één zitting uitgelezen en dat zegt al heel veel. Het gaat over je familiesysteem en hoe dit doorwerkt op jou als persoon. Ze legt het uit met het voorbeeld van de fontein. Je staat pas volledig in je eigen kracht als je in je eigen ‘bak’ staat en als het ‘water’ uit de bak van je ouders, opa/oma en voorouders naar jou toe kan stromen. Ben je opgestegen of afgedaald, moet je dit oplossen om zo niet met andermans problemen rond te lopen. Het boek is zó to the point en zo duidelijk dat ik soms zelfs een traantje heb gelaten. Je krijgt zo’n enorme reality check en dit kwam echt even bij mij binnen. Een dikke 10 krijgt dit boek.
> Boek bekijken op bol.com

Ready to rock!

Ik ben weer klaar voor een nieuwe week met mijn concrete plan van aanpak, gerichte doelstellingen en nieuwe inzichten. Let’s do this!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here