fit talk update

Tijd voor een nieuwe update! De afgelopen week had ik ontzettend veel spierpijn door mijn nieuwe schema, ging ik meer snoepen door gezelligheid en deel ik wat eerste inzichten die ik heb opgedaan uit mijn opleiding Emotie-eten!

Langdurig last van spierpijn

Ik ben nu twee weken op weg met mijn nieuwe schema, maar hoe bevalt dit eigenlijk? Het is een hele tijd geleden sinds ik weer zo gefocust aan de slag ben gegaan, dus het was erg wennen. Ik ben er met volle enthousiasme ingedoken, waardoor ik enorm veel last had van spierpijn. Maar dan niet spierpijn wat binnen een dagje weer weg is, maar echt langdurig last. Dit is wat ik altijd ervaar zodra ik met een nieuw ritme begin, dus het was niks nieuws, maar doordat ik de weken daarvoor niet zo intens trainde als ik nu doe, viel dit me erg zwaar.

Ik had voorheen 6 trainingsdagen met ongeveer 3 keer cardio naast de krachttraining, maar dat was nu echt totaal niet haalbaar. Na 5 dagen sporten voelde ik dat ik extra rust nodig had. Dit neem ik dan ook en ik luister hierin echt naar mijn lichaam. Het heeft geen zin om alsmaar door te rammen als je lijf aangeeft (schreeuwt!) dat het moet herstellen.

Leuke dingen doen = High carb life

Het herstel ging ook niet zoals gepland omdat ik iets hoger in mijn koolhydraten zat, waardoor mijn eiwitgehalte een beetje aan de lage kant was. Niet heel handig in combinatie met zulke zware trainingen, maar dit heeft alles te maken met prioriteiten. Mijn vriend en ik hebben ongeveer één keer per maand tegelijk weekend en dan geniet ik gewoon wat meer van ongezondere producten. We zijn meer buiten de deur en doen veel leuke dingen.

AdvertentieMake It Fit

via GIPHY

Hier komt natuurlijk van alles bij kijken zoals popcorn, ijsjes, frietjes en noem het allemaal maar op. Ik deel dit zoveel mogelijk ook in mijn stories op Instagram en krijg dan vaak de vraag hoe ik dit dan regel met mijn macro’s en calorieën. Vaak is het zo dat ik dan te weinig eiwitten binnen krijg en meer koolhydraten. Ik leg de focus daar dan ook niet te veel op en geniet gewoon van het moment. Waar ik wel op let is mijn calorie inname. Ik zorg ervoor dat ik me wel aan mijn budget houd, zodat het reverse dieting wel gewoon goed gaat.

Zo probeer ik voor mezelf gaandeweg de juiste balans te ontdekken, want ik vind het erg belangrijk om ook lekker te blijven genieten van alle leuke momenten en niet continu maar te letten op wat ik eet en of ik mijn macro’s wel aantik. Dit hoort er allemaal bij en ik denk dat ik hier voor mezelf nu ook de juiste balans in gevonden heb. Super fijn!

Eerste inzichten opleiding Emotie-eten

Ik ben nu ook echt van start gegaan in mijn tweede studie over emotie eten. Deze volg ik bij de LOI en ik heb al wat waardevolle inzichten opgedaan die ik alvast met jullie wil delen. Het zijn misschien een paar random punten, maar wellicht dat je er iets uit kunt halen wat voor jou van waarde is!

’Daar moet op gegeten worden!’

In het eerste hoofdstuk wordt er veel informatie gegeven over de oorzaken waardoor emotie eten kan ontstaan. Neem bijvoorbeeld het volgende voorbeeld. Vaak als er een feest, sportevenement of een verjaardag plaatsvindt zeggen we vaak: ‘daar moet op gedronken worden!’ Maar in feite zeggen we ook: ‘daar moet op gegeten worden!’ Want eten gaat altijd gepaard met dit soort plezierige emoties.

Kind en eten

Ook als we klein zijn wordt goed gedrag gecombineerd met eten:
– Als een kind stopt met huilen krijgt het een snoepje
– Je mag pas van tafel als je bord leeg is
– Als je je netjes gedraagt krijg je wat lekkers
En zo voorts. Het emotie eten komt dus al vanaf een jonge leeftijd in de picture.

De vicieuze cirkel

Maar wat nou als we een poging doen tot lijnen en het gaat niet zoals gepland? Het proces moet sneller of de kilo’s gaan er alleen in het begin snel af. Dan komen er ook emoties bij kijken. Negatieve emoties. Grote kans dat iemand weer terugvalt in oude patronen, of nog strenger gaat lijnen, waardoor er meer restricties ontstaan. Uiteindelijk is junkfood en ongezond eten nog aantrekkelijker en kan dit zich uiten in een eetbui. Nadat er een eetbui heeft plaatsgevonden voelt de persoon zich nog verdrietiger en krijgt hij of zij het gevoel dat afvallen niet mogelijk is. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel.

Ouders & lijnen

Ook heb ik wat gelezen over moeders die aan de lijn doen. Wanneer een kind ziet dat een ouder streng op haar voeding let, neemt het kind dit over. Vaak krijgen ze allerlei regels opgelegd over wat ze wel en niet mogen eten. Hierdoor ontstaat er juist overgewicht omdat als een kind opgroeit tot een puber, heeft het zelf geld om snacks en snoep te kopen. Dit gebeurt vaak buiten het zicht van de ouders (op school, bij vrienden etc) waardoor de ouders zich gaan afvragen hoe het toch kan dat hun kind alsnog dikker wordt, omdat ze niet zien wat er buitenshuis gebeurt. Dan is vaak een gevolg dat ouders nog strenger worden omdat wat ze nu doen blijkbaar ook niet werkt.

Wat te doen als ouder zijnde?

Wat ouders het beste kunnen doen is een gezonde basis leggen waarin er ook af en toe een frietje wordt gegeten en er ook momenten zijn dat er lekkere hapjes op tafel komen. Er moet een gezonde mate van balans zijn en niet te veel beperkende regels. Daarbij is het belangrijk om altijd te laten zien dat eten geen troostmiddel is en niet als oplossing dient voor het verwerken van verdriet. Als het kind/puber een zware dag heeft gehad, probeer hem/haar dan niet te troosten met een koek, chocolade of wat dan ook.

Wat is extern eetgedrag?

Daarbij is extern eetgedrag ook iets wat veel voorkomt onder jongeren. Dit houdt in dat je:
– Heftiger reageert op voedsel prikkels dan wat ‘normaal’ is. Denk hierbij aan het ruiken van vers gebakken broodjes, het zien van een reclame over donuts of snoep en wanneer mensen je iets te eten aanbieden.
– Dat je door kunt blijven eten ondanks dat je eigenlijk al verzadigd bent.
– Dat je niet weet wanneer je lichaam wel of geen behoefte aan eten heeft.

Vaker korte inzichten delen?

En dat zijn een paar inzichten die ik tot nu toe heb geleerd. Ik ben nog maar aan het begin van de opleiding en er is nog heel veel wat ik moet leren. Ik ben erg benieuwd naar de rest van de leerstof en als jullie het leuk vinden kan ik hier en daar een update delen met dit soort inzichten. Het is een beetje een onsamenhangend verhaal, maar wellicht dat je uit deze korte punten wel nieuwe ideeën kunt opdoen. Laat het me vooral weten!

Het plan voor komende week

Ik weet nu dat ik met dit schema ook goed moet letten op het nemen van voldoende rust. Ik focus me nu meer op kracht, dus de herhalingen zijn zwaarder en het kost meer energie. Als ik optimaal wil kunnen trainen moet ik niet alleen 2 rustdagen aanhouden maar ook écht mijn eiwit doel behalen om goed te kunnen herstellen. Dat is hier en daar soms lastig, maar zeker niet onmogelijk. Mijn vriend en ik hebben maar één keer per maand samen weekend, dus het vinden van een fijne balans hierin is zeker goed mogelijk!

Ook mag ik weer 25 calorieën verhogen! Ik ga de komende week over op een budget van 1850 calorieën per dag. Ik kan echt niet wachten tot ik het effect hiervan kan ga voelen. Met deze kleine stappen gaat het natuurlijk erg geleidelijk, maar als ik weer rond de 1900 zit denk ik dat ik minder snel moe ben, al sneller herstel en meer energie ervaar. Super benieuwd hoe het gaat zijn in combinatie met mijn trainingen!

En dat was ‘m weer. Ik hoop dat je deze update leuk vond om te lezen en mocht je nou vaker die inzichten van mijn studie(s) willen lezen, laat het me dan even weten, dan deel ik dit wat vaker in mijn updates! Enjoy your week!

via GIPHY

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here