zoete trek

Heb je vaak last van zoete trek? Heb je cravings naar ongezonde producten en wil je het liefst ieder moment van de dag wat te snoepen? Dan kan dit misschien de oorzaak zijn…

Meer offline tijd!

We zijn allemaal dag en nacht bezig met onze smartphones, laptops en andere digitale tools. Natuurlijk weten we wel dat we dit zoveel mogelijk moeten beperken en ook waarde moeten hechten aan onze offline tijd. En nu vraag je je misschien af wat dit te maken heeft met het onderwerp ‘zoete trek’, maar dat ga ik je uitleggen!

Verandering in je hormonen door blauw licht?

Anayanci Masis-Vargas heeft met collega’s een studie gestart die onderzoek doet naar de effecten van kunstmatig blauw licht op voedselconsumptie en glucosetolerantie. Eerst werd dit getest op ratten. Ze kregen verschillende keuzes opgelegd nadat ze blootgesteld waren aan dat kunstmatige blauwe licht. Opties waren onder andere voedsel voor knaagdieren, water, suikerwater en reuzel (dierlijk vet). Na verloop van tijd ontdekten ze dat de ratten meer suikerwater dronken nadat ze waren blootgesteld aan blauw licht. Ze hadden dus meer cravings naar iets zoets en verkozen dit boven de andere opties. Bij blootstelling aan normaal licht gebeurde dit echter niet. Hierdoor konden de onderzoekers de conclusie trekken dat het blauwe licht een verandering kan veroorzaken in de hormoonhuishouding. Dit wekt een verhoogde eetlust op wat ook weer de glucose-intolerantie kan verklaren.

zoete trek

Het proberen waard

AdvertentieMake It Fit

Het gaat dus vooral om blauw licht ‘s avonds. Beperk dan je tijd waarin je in aanraking komt met het blauwe licht. Focus je voor het slapen gaan vooral op ontspanning en pak een goed boek. Niet te lang op je telefoon en op tijd alles uit en wegleggen. Persoonlijk zet ik altijd de ‘nachtstand’ aan op mijn mobiel. Dit geeft je beeldscherm een oranje / gele gloed waardoor je deze invloeden kunt beperken. En daarbij kan ik je ook adviseren om ook niet op je mobiel te zitten zonder groot licht erbij aan. Dit is erg slecht voor je ogen en nu weet je dat het dus ook een negatieve impact kan hebben op je eetpatroon. Choose wisely!

Dit werkt niet voor mij!

Heb je nu zoiets van: ik beperk mijn tijd op digitale apparaten al heel erg en blijf nog steeds cravings en trek hebben in zoete dingen, dan kan een van deze artikelen je misschien helpen:

’s Avonds snacken voorkomen: Deze 4 eenvoudige tips gaan je helpen!
> VLOG: Afvallen maar altijd honger – Mijn beste tips & Hoe ik omga met cravings

DELEN

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here