gezond eten makkelijker

Fit talk update! Met dit keer: waarom voelt sporten ‘s avonds beter dan ‘s ochtends vroeg? Gezond eten gaat makkelijker door 1 simpele reden en ik heb 3 nieuwe boek aanbevelingen voor je!

Easy peasy

Nou dat ging dus echt veel makkelijker dan ik had gedacht. Na twee weken vakantie moest ik weer aan de bak. Toen ik de eerste dag had gehad merkte ik geen extra vermoeidheid of dat ik enorm m’n best moest doen om weer in dat ritme te komen. Het ging echt vanzelf en dat was super fijn. Ik pakte mijn werk weer op waar ik gebleven was, maakte een planning en zoef! Daar ging ik, haha. En ik moet zeggen dat ik het wel weer heel fijn vind om terug te zijn in dit ritme want:

Sporten voelt beter

Ik weet niet wat dat is maar als ik ‘s avonds train heb ik veel meer kracht en energie dan wanneer ik zo vroeg in de ochtend ga sporten. Ik dacht dus eerst dat dit kwam doordat je ‘s ochtends nog niet veel voeding hebt gehad en over de loop van de dag wél. Tja, misschien beetje gekke theorie, haha. Maar ik heb het dus even nagezocht en wat blijkt: mijn theorie is helemaal niet zo gek! “Je hebt meer momenten gehad om te eten, wat handig kan zijn als je een sport doet waarbij veel energie nodig is.” En: “Als je in de avond sport heb je meer spierkracht dan mensen die in de ochtend sporten. Dit heeft onderzoek uitgewezen. Er bestaat echter geen verschil in de krachtsontwikkeling van ochtend- en avondsporters. Het lichaam past zich aan aan het moment waarop je traint.”

Uiteindelijk moet je dus altijd doen wat voor jou goed voelt, want je lichaam zal zich er dus toch wel op aanpassen. Maar nu ik weer in dit ritme zit merk ik echt dat ik ook weer super veel zin heb om te sporten. Als het op een maandag bijna 5 uur is krijg ik al helemaal goede vibes en zin om te knallen. Dat is zo’n fijn gevoel! Ik zet dan altijd workout muziek op in het laaste uurtje werktijd en dan ben ik helemaal excited als ik in de gym aankom. Door mijn schema weet ik precies wat ik ga trainen en welke oefeningen er op de planning staan, dus ik kan gefocust aan de slag. Heerlijk vind ik het.

AdvertentieMake It Fit

En nu ben ik wel benieuwd: wanneer sport jij? Aan het begin, of einde van de dag?

Ik eet makkelijker gezonder

Gezond eten is makkelijker als ik in een vast ritme zit. Dit merkte ik afgelopen week maar weer. Ik neem naar kantoor mee wat ik wil eten en that’s it. Er zijn daar ook wel verleidingen, zoals taart, chips en snoep, maar daar pak ik dan nooit wat van. Als ik thuis ben is het makkelijker om ‘even wat van dit’ of ‘even wat van dat’ te pakken. Nu heb ik dat veel minder en kan ik me echt weer richten op het eten van goede voeding. Dus een tip voor jou: merk je dat je struggelt met gezonder eten en is je ritme eigenlijk ‘all over the place’, probeer dan wat gestructureerder te worden waar dat kan. Tuurlijk ben je afhankelijk van een schoolrooster, werkrooster of andere externe factoren, maar waar je wél controle hebt is het een goed voornemen om wat meer structuur aan te brengen. Bereid je maaltijden voor, neem altijd gezonde tussendoortjes mee als je on the go bent en blijf genoeg water drinken. Dorst kan soms worden aangezien voor honger, waardoor je misschien meer calorieën consumeert dan nodig.

He-le-maal vast!

Ja die nek van mij leek afgelopen week wel van staalkabels. Alles zat vast. Maar niet één dag, echt meerdere dagen. En je raad het al: dat straalt hartstikke door naar je hoofd dus: hoofdpijn all day every day. Wat een feest. Vaak als ik meer stress of zware emoties ervaar dan gaat de boel op slot. Voeg daar een nieuw ritme aan toe (langer non stop achter de computer) en een heftige schouder workout en je hebt het recept voor een nek die de hele week vastzit. Echt naar want je wordt er zo duf van in je kop. Heel irritant. Gelukkig had ik aan het eind van de week weer een hele handige tool ontdekt die al een tijdje in mijn huis rondzwerft: een stekel balletje! Dit is een soort tennisbal met stekels (mini foamroller) waarmee je tegen de muur of op de grond, je triggerpoints en knopen mee los kunt maken. Werkt echt top. En dan voel je exact die spieren die zo vast zitten. Ideale tool.

Welke boeken lees je nu?

Zoals je misschien weet ben ik dol op persoonlijke ontwikkeling en alles wat daar mee te maken heeft. Ik lees dan ook alleen maar dat soort boeken. In de vakantieperiode ben ik misschien iets té enthousiast geweest en heb ik heel wat nieuwe items aangeschaft waar ik nog in wil duiken. Daarom nu even een lijstje van boeken die ik onlangs gelezen heb of die op mijn ‘to read’ lijstje staan.

Everything is Figureoutable – Marie Forleo [gelezen]

Als je steeds je doelen uitstelt en excuses voor jezelf verzint is dit een heel goed boek om eens te lezen. Er staan namelijk heel wat opdrachten in het boek die je aan het denken zetten. Marie zet je aan tot actie en verplicht je om je doelen op te schrijven. Daarbij leert ze hoe je jezelf kunt veranderen en geeft ze je een schop onder je kont om te gaan doen waar je van droomt want alles is tenslotte ‘figureoutable!’
> Boek bekijken op Bol.com

The Big Leap – Gay Hendricks [aan het lezen]

Wat is het ‘upper limit probleem?’ Waarom heeft iedereen deze? Hoe kan je voorkomen dat je jezelf aan het ‘upper limiten’ bent? En hoe zorg je ervoor dat je in je ‘zone of genius’ terecht komt en blijft? Allemaal vragen die aan bod komen in dit boek. Ik zit er momenteel middenin en ook bij dit boek schrijf ik de belangrijke op want veel van wat ik nu al gelezen heb is zó waardevol, dat moet ik goed onthouden! Het is een boek om je verborgen angsten te overwinnen en je leven naar een nieuw level te brengen.
> Boek bekijken op Bol.com

Sterker dan ooit – Brené Brown [to read]

Dit boek moet ik dus nog lezen, dus hier is een citaat van de bol.com recensie die mij over de streep heeft getrokken om dit boek te kopen:

“Het vierde boek van bestsellerauteur Brené Brown (1966). Deze professor aan de Universiteit van Houston baseert zich in dit boek niet alleen op haar wetenschappelijk onderzoek, maar ook op ervaringen van haarzelf en van anderen en op verhalen. Want volgens haar zijn die manieren om kennis op te doen alle drie even waardevol. Na kwetsbaarheid en imperfectie wijdt ze zich in dit boek aan vallen en opstaan. In feite een vervolg op de vorige twee boeken, want wie zichzelf durft te zijn, zich kwetsbaar opstelt, loopt meer risico te struikelen. Het opstaan daarna en alle fases waar je dan doorheen moet, vereisen juist moed. In veel verhalen is er maar heel even aandacht voor de val en het dal, voordat het succes dat erop volgt breed wordt uitgemeten, maar het is juist dat stuk waarin je het meeste over jezelf leert. Meteen als we op ons gezicht gaan, maakt onze geest daar een verhaal van uit zelfbescherming. Maar dat verhaal klopt meestal niet. Brown pleit voor revolutie. Ze is zelf sterker dan ooit in dit boek, omdat ze veel van zichzelf laat zien. Met register en noten. Drs. Sasja E.A. Nicolai”
> Boek bekijken op Bol.com

Ik ga je weer helpen herinneren

Ja daar komt ze weer hoor met haar preek, maar ik denk dat ik het nu iedere week tegen je ga zeggen: dit is je weekly reminder om vandaag nog te starten met je doelen. Stel niet langer uit. Wacht niet tot 2020 om de hoek komt kijken. Wacht niet op anderen, of op ‘het perfecte moment’ want guess what: die gaat niet komen. Als je vandaag start ben je jezelf morgen dankbaar. Dus gas d’r op en ga achter je doelen aan. Doe wat je kunt, ook al is het slechts iets kleins. Alle kleine dingen vormen uiteindelijk een groter geheel. You can do this!!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here