afvallen echt moeilijker als je ouder wordt

Lipid turnover maakt het afvallen moeilijker als je ouder wordt. Maar wat is het? Hoe werkt het? En wat kun je eraan doen?

Tijden veranderen

Afvallen is een uitdaging op iedere leeftijd, maar als je dit leest terwijl je leeftijd ergens begin 30 zit heb je het misschien al gemerkt: het is veel lastiger om je gewicht op pijl te houden dan toen je nog wat jonger was. ‘Vroeger’ kon je misschien makkelijk wegkomen met het frequent eten van een heerlijke pizza in je studentenkamer, maar tijden veranderen. Helaas.

Als dit verhaal je herkenbaar in de oren klinkt kan ik je vast één ding zeggen: het is écht moeilijker om gewicht te verliezen, of om op gewicht te blijven als je ouder wordt. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Er is een nieuw onderzoek gestart en dit zijn de uitkomsten.

Thanks Lipid Turnover

Nature Medicine heeft begin september een onderzoek vrijgegeven die precies uitlegt hoe dit komt. Ze hebben vetcellen van 54 mannen en vrouwen voor zo’n 13 jaar in de gaten gehouden en wat blijkt? Iedere persoon had een vermindering van ‘lipid turnover.’ Lipid turnover is hoe snel je lichaam vet opslaat of verwijderd uit de vetcellen. Dus ook al verander je niks in je leefstijl, het wordt écht moeilijker om op gewicht te blijven als je ouder wordt. En als het al lastiger is om überhaupt op gewicht te blijven, laat staan wat voor uitdaging het afvallen dan wordt.

Afvallen: wat kan je doen?

AdvertentieMake It Fit

Maar goed, laten we dit alsnog door een positieve lens bekijken want er zijn zoveel dingen die je kunt doen om toch bij jouw ideale lichaam te komen. Ik zei namelijk niet dat het ineens ‘onmogelijk’ zou worden om gewicht te verliezen, dus relax, it’s not the end of the world!

1. Gezonder eten, meer groente, af en toe wat fruit, volkoren producten, veel water drinken, minder bewerkte producten en dan heb je al een hele goede start gemaakt. Onthoud dat je niet in één klap je hele leefstijl om hoeft te gooien, je kunt simpelweg hier en daar wat veranderingen toepassen, om zo geleidelijk naar jouw doel toe te groeien. Iedere dag een kleine stap zorgt uiteindelijk voor een groter geheel.

2. Meer bewegen. En nee, meer bewegen staat niet gelijk aan 4 keer per week in de sportschool staan of hardlopen. Je kunt beginnen met meer wandelen. Wandelen is niet alleen erg goed voor je lichaam, het zorgt ook nog eens voor vermindering van stress. En dát zorgt weer voor een daling in je cortisol hormoon (stresshormoon) waardoor het uiteindelijk makkelijker wordt om gewicht te verliezen. Dit is een hele platte beschrijving van hoe je lijf werkt, maar als je stress verminderd zul je zien dat je lijf al tot veel meer in staat is.

3. Goed slapen, een fijn dagelijks ritme en positiviteit kunnen ook grote wonderen verrichten. Een goede nachtrust zorgt voor een energieke start van de dag én helpt ook bij het uitbalanceren van je hormonen die je honger- en verzadigingsgevoel bepalen. En wanneer je hierbij een goed ritme hebt en de dag begint en eindigt met een bak positiviteit, weet ik zeker dat je veel meer kunt bereiken dan je zelf denkt!

Ik help je opweg!

Meer gerichte hulp nodig bij het bereiken van je doelen? Ik heb een ebook geschreven met al mijn kennis van de afgelopen 5 jaar. Alles wat je wilt weten over mindset, voeding, beweging en nog veel meer. Kijk hier voor meer informatie. Veel succes, you can do this!

DELEN

1 REACTIE

  1. Herken me hier niet in. Hoe ouder ik word, hoe minder aantrekkelijk het is om met overgebleven koude pizza te ontbijten, of om een sauzijzenbroodje naar binnen te werken net voor de lunch, of om veel alcohol te drinken. Het wordt met de jaren makkelijker om een beetje volwassener met eten om te gaan. Het is me dan ook prima gelukt om (met meer kilo’s) op gewicht te blijven en nu ik die extra kilo’s kwijt ben, binnen een overzichtelijke periode, is het dus nog steeds makkelijk om op gewicht te blijven, maar dan zonder de extra kilos.
    Familie van mij die wat jaartjes ouder is is het ook gelukt op latere leeftijd.
    Neemt niet weg dat het prima is om vroeg te beginnen met normaal eten en bewegen, maar om nou net te doen dat een onderzoekje over ongeveer 50 mensen bewijst dat het moeilijk is om af te vallen als je geen 30 meer bent… Ha! 😛

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here