in het weekend gezond eten

Hoe zit het eigenlijk met het reverse dieting? En wat zorgt ervoor dat ik ook in het weekend gezond kan blijven eten en niet grijp naar snelle maaltijden of snacks? Dit en meer in deze nieuwe Fit Talk update!

Hierdoor blijf ik ook in het weekend gezond eten

Ik heb me toch iets slims bedacht (al zeg ik het zelf) en ik moet toegeven dat het nog werkt ook. Ik heb namelijk de afgelopen weken, keer op keer wat meer moeite gehad met het weekend dan normaal. Vaak kan ik me wel inhouden, heb ik een soort ‘grens’ voor mezelf en eet ik buiten de genietmomenten om, gewoon gezond. Maar dat ging steeds meer bergafwaarts. Eén dag ongezond eten, werden er soms 2 en heel af en toe had ik ook op de derde dag (zondag) iets wat niet helemaal binnen mijn macro’s past.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben echt vóór eten op gevoel, genieten en een fijne balans, maar dit was geen balans meer. In ieder geval niet voor mij. Ik heb namelijk een aantal keer nagedacht over het loslaten van tracken, maar voor nu wil ik dat er nog inhouden. Niet omdat ik niet zonder kan, maar meer omdat ik weet dat ik dan écht goed eet omdat ik letterlijk zie wat ik allemaal naar binnen werk. En dat is voor mij heel goed. Ik heb ook dagen dat ik wel iets track, bijvoorbeeld alleen grote maaltijden en de rest ‘gok ik’ dan gewoon of vul ik niet in. Eigenlijk combineer ik dan het beste van twee werelden en dat werkt top.

Maar goed, terug naar het onderwerp haha: ik moest daar dus wat aan doen. Aan die ongezonde weekenden. Dus toen bedacht ik me ineens: waarom ga ik niet gewoon op donderdag wat preppen. Dat is mijn eerste dag van het weekend (ik werk 3 dagen op kantoor en de overige 4 zijn voor Fitaddict / studie / projecten) en als ik dan eten klaar heb staan, is het veel lastiger om naar ongezond eten te grijpen. Want:

  • Ik wil niet verspillen
  • Ik wordt eraan herinnerd dat ik gezond moet blijven eten
  • Ik heb toch al eten klaar dus waarom nog iets anders maken?

Wat werkt dit top!

Vorige week heb ik dit voor het eerst uitgetest en het werkt echt super. Donderdagavond kan ik mijn ritme goed vasthouden, op vrijdag weet ik al precies wat ik wil gaan eten en op zaterdag is deels een geniet dagje, maar die houd ik dan gezonder doordat ik dan nog leftovers in de koelkast heb staan. Echt perfect. En op zondag begin ik met een nieuwe prep voor maandag, dinsdag en woensdag (kantoordagen). Dus, als jij nu ook zoiets hebt van: ‘ik ga echt snel de mist in in het weekend’, aarzel dan niet en prep ook in het midden van de week. Het houd je gefocust en zo kom je dichter bij je doel. Vooral i.v.m. de feestdagen is dit een hele goede tip. Overal is lekker en relatief ongezonder eten, en dat kan funest zijn voor je lijf.

Waar het écht om gaat

En weetje, het draait mij niet eens om de hoeveelheid calorieën of macro’s en of ik die wel goed ‘behaal.’ Het draait me meer om mijn energieniveau, mijn huid en hoeveel kracht ik ervaar tijdens het sporten. Want heel eerlijk: in het weekend voelde ik me serieus slapper dan doordeweeks omdat ik een heel ander eet ritme had. Ik wil dat dat consistent blijft en dat ik altijd goed kan knallen. En door op deze manier naar voeding te kijken maak je het voor jezelf ook makkelijker. Je stelt jezelf eigenlijk de vraag: wat is voor jou belangrijker?

  • Je energiek voelen of je ruk voelen?
  • Een stralende huid of een huid met onzuiverheden?
  • Knallen in de gym of slechts halve ‘effort’ kunnen geven?

En zo voorts. Het zijn allemaal keuzes en prioriteiten en die beginnen bij jezelf. Wat wil je liever? Vaak wordt er gekozen voor de ‘instant gratification’ optie, door toch weer naar de Mac te gaan of toch weer ‘ja’ te zeggen tegen een gebakje, maar zeg nou zelf: is dat voor de lange termijn echt waar je gelukkig van wordt? Nope. Je lijf kan er vrij weinig mee. En tuurlijk die genietmomenten moeten er echt wel in blijven, maar als je merkt dat de balans ver te zoeken is moet je actie ondernemen en er wat aan doen!

Reverse dieting update: hoe gaat het nu?

Nu we toch aan het praten zijn over voeding kan ik maar beter meteen beginnen over Reverse Dieting. Hoe gaat het daar nu mee? Nou, best goed eigenlijk! Laatst stond ik op de weegschaal en toen zag ik +1 kilo, maar heel eerlijk: ik denk dat dit kwam doordat ik ongesteld moest worden. 2 dagen nadat ik die post had geschreven was het moment daar, en toen dacht ik: dat zou het wel eens kunnen zijn! Toch ga ik er niet vanuit en moet ik mezelf nog opnieuw wegen. Beter zeker zijn dan later spijt hebben.

Ik ben ondertussen wel een stapje verhoogd want ik zit nu op zo’n 1900 calorieën. De ene dag wat meer, de andere dag wat minder, maar om en nabij 1900. En ik moet zeggen: ik voel dat ik meer energie heb, minder lusteloos ben en dat ik dus harder kan knallen in de gym. Het is een hele fijne combi om echt gezond te eten en tegelijkertijd meer calorieën te eten. Dit geeft me een rustiger gevoel dan alle jaren hiervoor, want toen was ik rond deze tijd in een bulkfase. Dit is het eerste jaar dat ik niet bulk, geen andere fase start en gewoon ‘normaal’ eet. Ik kan je niet vertellen hoe fijn dat voelt. In het najaar in shape zijn is iets wat ik niet vaak heb meegemaakt en ik vind het super fijn. Ik hoef me niet te verstoppen achter grote truien of vesten, ik kan nog steeds trainen in croptops (al is dat wel koud, haha) en ik zie heel veel lijnen in de spiegel als ik aan het sporten ben. Heerlijk.

En ja, het gaat heel langzaam omhoog, maar dat is juist de truc. Ik heb ook vakantie gehad waarin ik de boel wat meer losliet en weekenden waarin ik gewoon niet gezond heb gegeten. Dan hield ik nog wat langer het huidige calorieën budget aan, om te voorkomen dat ik aan zou komen. Dit heeft alles te maken met luisteren naar je lichaam en niet te snel willen gaan. Ik kreeg berichten van mensen die zeiden: ‘het lijkt nog maar kort geleden dat je nog op 1850 zat, waarom ben je nu dan pas op 1900?’ Dit is dus de reden.

Let’s do this!

Voor deze week is mijn doel om het meal preppen vast te houden, gezond te blijven eten en intensief te sporten. Mijn workouts gaan ook echt super door al die cleane voeding dus dat wil ik graag zo houden natuurlijk! Ik ga er weer voor, let’s do this!!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here