teveel eten

In deze Fit Talk: teveel eten: zo ga ik ermee om, een betere werk/relax balans door één kleine verandering en hierdoor zijn mijn legday’s nóg intenser…

Teveel eten: zo ga ik ermee om

In het weekend is het vaak mijn doel om niet teveel ongezond te eten (want ja, #goals) en 9/10 keer lukt dat prima. Maar die ene andere keer lukt dat mij niet want dan moet ik ongesteld worden. De tijd van de maand is altijd een tijd die voor mij gepaard gaat met veel meer cravings. Ik hoef maar aan een pizza te denken en voordat ik het weet zit ik met een Domino’s bestelling op schoot. Of ik herinner me ineens die zak chips die nog in de kast ligt en nog geen 10 tellen later ben ik aan het bikken. Waar ik normaal ijzeren discipline heb, val ik op zo’n moment keihard voor al dat lekkers.

En ja, soms baal ik daarvan, maar al heel snel schakelt dat om in iets positiefs en denk ik: ‘mijn lichaam heeft dit nu even nodig.’ Ik geef dan gehoor aan die cravings omdat ik ook weet dat het iets tijdelijks is. Ik heb dit ‘normaal’ nooit en ervaar dan wel die ijzeren discipline. Af en toe heb ik ook mijn mindere momenten, maar dat hoort er allemaal bij. Je kunt niet 24/7 dag in dag uit knallen, super gezond eten, top workouts ervaren en ‘on top of your game’ zijn. Dat is niet realistisch. En dat moet je denk ik ook niet willen. Want als je ook die mindere momenten ervaart, besef je je weer hoe goed die goede momenten voelen. Je gaat ze meer waarderen!

Hier word ik echt goed in

Als je me al wat langer volgt dan weet je ongetwijfeld dat ik heel veel doe. Van 6 keer per week trainen tot het maken van alle content voor Fit Addict en van meal preppen tot studeren; mijn weken zijn overvol. Echter zie ik heel veel van dit alles niet als werk. Ik vind het zo leuk om te doen, ik leef echt mijn passie. En juist omdat ik er veel energie van krijg, is het ook super belangrijk om genoeg tijd voor mezelf te nemen, te relaxen en weer op te laden. Iets wat ik écht heb moeten leren. Ik vind het heel lastig om mijn werk te laten voor wat het is en vrije tijd in te plannen. Eerder nam ik die vrije tijd alleen als ik echt alles had gedaan wat ik voor mezelf had ingepland. Maar nu is dat wel anders.

Ik heb een tijdje terug besloten om 1 video minder te maken en die ‘kleine’ verandering heeft al voor veel meer ruimte en rust gezorgd. Ik kan verder vooruit werken, ben al eerder in de week klaar met mijn to-do’s en heb echt minimaal 1 volle dag waarop ik lekker niks kan doen. Vaak besteed ik dit aan bankhangen, serie kijken en lekker eten. Dit nieuwe ritme geeft me zoveel energie en ik zit echt heel lekker in mijn vel. Ik weet ook dat ik mezelf het beste kan opladen als ik ook echt die tijd alleen pak. Dus even geen dingen afspreken en gewoon doen waar ik zin in heb. Geen verplichtingen. Af en toe is het leuk om uit eten te gaan of te lunchen, maar het heeft niet mijn voorkeur. Ik heb echt een fijne werk/relax balans gevonden!

Trainen met weerstandsbanden

Wil je echt een next level legday? Koop dan weerstandsbanden. Ik heb nu twee keer een legday gedaan met deze banden en poeh! Wat een enorm verschil. Ik voel spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had en kan de ‘mind muscle’ connectie beter maken. Ik plaats zo’n band vaak iets boven mijn knieën en ga dan squatten, hip trusten en deadliften. Ook bij andere kleinere oefeningen voeg ik de band toe en het werkt echt top. Onthoud wel dat ik deze banden niet ‘verruil’ voor de gewichten. Ik doe gewicht én zo’n band. Top combo. Ik heb deze banden (klik). Zelf gekocht bij Bol.

Doen wat je niet leuk vind hoort erbij

Ik haat het om mijn onderrug te trainen. Ik haat het om mijn buikspieren te versterken. Maar om mijn doel te behalen (plattere / strakkere buik) dan is dit onvermijdelijk. Je kunt niet altijd doen wat je leuk vindt. Er zijn heel wat dingen die niet fijn voelen, oncomfortabel zijn of die misschien niet heel chill zijn om te doen. Maar vaak zijn dit wél de dingen die nodig zijn om van a naar b te komen. Dus als je dit nu leest en denkt: ‘shit, er zijn echt wel heel wat dingen die ik vermijd, maar eigenlijk wel moet doen’, zorg dan dat je er deze week mee aan de slag gaat. Maak een kleine challenge voor jezelf en ga op zoek naar een manier om het leuk te maken. Want als je iets leuk vindt, dan houd je het vol!

Calorieën update

Ik ben afgelopen week iets verlaagd in mijn calorieën en zit nu op 1850. Dit omdat ik dus een iets plattere buik wil en daar nu volop voor ga. Ik wil kijken wat het met mijn lijf doet als ik dit een tijd aanhoud. Ook let ik in het weekend dus meer op een betere balans en iets minder genieten en dat zou er uiteindelijk voor moeten zorgen dat ik mijn doel kan behalen. Niet heel veel drastische veranderingen en dat wil ik zo houden. Lager dan 1850 ga ik niet. Ik zou hooguit wat meer cardio toevoegen, maar that’s it.

Ik wens je deze week ook weer veel succes met jouw dromen en doelen. Motivatie komt voort uit acties dus blijf doorgaan, no matter what! Hoe klein de actie of vooruitgang ook is: het is vooruitgang. Zet hem op, let’s go!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here