coronavirus mindset voeding tips

In deze gekke tijden door het Coronavirus zitten we met z’n allen aan huis gekluisterd. Hoe zorg je ervoor dat je mindset én je voeding on track blijven? Ik heb 16 tips!

Hoe ga ik om met het Corona virus?

Eigenlijk vind ik het tot nu toe nog goed te doen. Ik was altijd al veel binnen omdat er gewoon een shitload aan werk ligt (waar ik heel veel voldoening uit haal!) Dus een beetje een gevalletje: ‘When You Find Out Your Normal Daily Lifestyle Is Called Quarantine.’ Haha.
when-you-find-out-your-nomal-daily-lifestyle-is-called-quarantine-memeWat voor mij wegvalt is de sportschool en de 3 dagen naar kantoor gaan. Hoewel ik hoop dat ik snel weer de gym in kan en mijn collega’s erg mis, geniet ik ook van het thuis zijn. Iedere dag in het weekend begon ik met z.s.m. naar de gym gaan, maar dat kan nu niet meer. Hierdoor start ik ‘s ochtends rustiger op, geniet ik van de zonsopkomst en neem ik een lekker ontbijt om de dag te starten. Dat is even heel wat anders. Het is goed voor me om even af te remmen en de ‘normale’ dingen niet meer te kunnen doen zoals ik ze gewend was. Het geeft nieuwe inzichten!

Gewoon binnen blijven!!!

Leuke dingen doen mis ik wel. Ik had een etentje, bioscoopbezoek en nog wat andere dingen op de planning, maar die konden helaas niet doorgaan. So be it. Ik heb liever dat we er samen voor zorgen dat dit niet nóg groter wordt dan dat het al is, dus ik ben 100% voor het binnenblijven. Laatst kreeg ik een ingeving om even naar het tuincentrum te gaan of even langs de Action, maar toen dacht ik: “nee, dit is niet slim en niet oké. Blijf binnen!” Er wordt massaal gevraagd of je binnen wilt blijven, dus dan doe je dat. No questions asked. Dus ik shop nu wat meer online, haha. Ook prima. Ik vermijd de supermarkt ook zoveel mogelijk en als ik ga wandelen houd ik meters afstand. I take no risks. Ik voel me zelf wel redelijk fit, maar dan nog. Goed, en dan is het nu tijd voor de tips. Ik heb er 16 voor je op een rijtje gezet, dus lees en pas toe!

Mindset tips

Ik snap het volledig als je mindset even een dipje ervaart in deze roerige tijden. Daarom heb ik een lijst opgesteld met de tips die voor mij heel goed werken. Ik merk dat ik nu meer afstand heb genomen van het nieuws en dat ik meer focus op mezelf, mijn verantwoordelijkheid nemen, goede keuzes maken en bewuster leven. Ik hoop dat deze tips voor jou ook gaan helpen.

1. Vermijd teveel social media en fake news.

Hoe meer je ziet hoe meer je gaat nadenken en hoe negatiever jouw mindset. Je wordt er op gegeven moment teveel door beïnvloed en het maakt onrustig. Probeer het zoveel mogelijk te beperken. En als je dan besluit om nieuws op te zoeken, zorg dan dat je nieuws leest van betrouwbare bronnen. Er wordt zoveel gedeeld en gezegd, hierdoor kunnen jouw gevoelens van angst en paniek alleen maar aangewakkerd worden. Beperk je tot de officiële instanties.

2. Online contact.

Blijf verbonden met de mensen waar je om geeft door te bellen, whatsappen en te facetimen. Zo voel je je minder geïsoleerd en kan je toch je sociale contacten onderhouden.

3. Probeer je aandacht te verschuiven en kijk juist wat er wél allemaal kan.

Begin eindelijk eens aan dat boek wat je al lang wou lezen, bak die heerlijke taart, binge watch een hele netflix serie of volg een online cursus. Heb je een Wii of Switch? Ga dan lekker ‘just dance’ spelen of een ander actief spel. Het zal je verbazen hoeveel calorieën je daarmee kunt verbranden.

4. Wandelen, mediteren en sporten.

Wandelen, mediteren of sporten zijn ook hele goede manieren om je hoofd leeg te maken en meer rust te vinden. Nu is de tijd om je daar ook lekker in te verdiepen. Ontdek een nieuwe wandelroute langs mooie bloesem bomen (hallo lente!), probeer een geleide meditatie met bijv. de app Headspace of volg een van mijn home workouts (via instagram).

Waarom wandelen helpt

Het helpt bij onthaasten en het draait niet om presteren. Je geniet van de omgeving en het prikkelt je zintuigen. Er komt meer zuurstof in je hoofd waardoor angst, stress en depressieve gevoelens verminderd worden.

Waarom sporten helpt

Er komen stofjes vrij (o.a. endorfine) die een positief effect hebben op je hersenen die ervoor zorgen dat het cortisolniveau (stresshormoon) verlaagd wordt.

5. Blijf zoveel mogelijk doen wat je normaal ook zou doen.

Dus maak je klaar voor de dag, doe make-up op, trek leuke kleding aan. Zo voel je je ook gelijk een stuk beter over jezelf. Maar ook: ga op vaste tijden slapen en sta op vaste tijden weer op. Structuur is alles.

6. Voorkom verveling.

Zodra je je gaat vervelen kunnen de muren op je af komen en dat is geen fijn gevoel. Zorg dat je de dag kunt beginnen met een doel, maak een lijstje van alle dingen die je wilt doen en maak (indien je dit handig vindt) een planning. Op werk is een vast ritme en dat ontbreekt nu natuurlijk volledig. Een planning kan structuur bieden. Als je jouw to-do’s aan het eind van de dag hebt afgerond ga je met een voldaan gevoel slapen en dat voelt goed! Zorg dat je dus lekker bezig blijft.

7. Jouw emoties mogen er zijn.

Het is normaal om je overweldigd, gestrest, gespannen of boos te voelen over de hele situatie. Veel mensen delen deze gevoelens en je hoeft ze zeker niet de hele tijd weg te stoppen. Het is juist belangrijk dat je jouw gevoelens erkend om vervolgens los te kunnen laten. Probeer inzicht te krijgen in wat je voelt en hoe je je voelt. Schrijf ze op in een journal om ze uit je hoofd te halen. Dit geeft rust. Als journalen niet bij je past kan je er ook over praten met iemand of het uiten in iets creatiefs. Verwerk alles op jouw eigen manier.

8. Maak een dankbaarheidslijstje.

Begin de dag met op te schrijven waar je dankbaar voor bent en wat je waardeert. Juist nu. Zoek iedere dag naar de kleine lichtpuntjes. Denk aan de fijne mensen om je heen, de lentezon die steeds vaker schijnt of een heerlijke maaltijd die je vandaag gaat eten. Geluk zit ‘m in de kleine dingen en juist nu is het fijn om dit extra te waarderen. Wees je bewust van alle goede, mooie dingen in jouw leven.

9. Houd controle over je gedachten

Je hebt controle over hoe je reageert op bepaalde situaties en hoe je hiermee om gaat. Je kunt reageren en handelen vanuit paniek en angst, maar je kunt ook handelen vanuit liefde en positiviteit. Dit gaat ook weer over. Deze situatie is niet permanent. Als je gedachten hebt als ‘oh nee, straks krijg ik het en wordt ik ernstig ziek.’ probeer dit dan te weerleggen met ‘de kans dat ik het krijg is niet heel groot, maar als het gebeurt herstel ik wel weer.’ Op die manier jouw gedachten weerleggen kan je rust geven. Benader het vanuit een positief aspect en ga niet doemdenken, want daar heb je natuurlijk nu alle tijd voor. Daarom is het ook zo belangrijk om lekker bezig te blijven, want dan gaan jouw gedachten niet met jou aan de haal.

10. Ga thuis sporten.

Met een setje elastieken en flessen water kom je een heel eind. Ik heb op mijn Instagram een gratis workout programma gedeeld voor krachttraining met allemaal oefeningen per spiergroep zodat je de gym niet hoeft te missen!

11. Selfcare.

Dit is voor iedereen anders. Ik kan je heel veel tips geven met wat je kunt doen, maar uiteindelijk heeft iedereen een eigen voorkeur. Niemand kan dit voor jou bepalen. Misschien is dat voor jou echt even minder werken en bewuster leven, of misschien is dit veel thuis trainen en extra gezond eten. Probeer zelf aan te voelen wat je nodig hebt en ga hier in mee.

Voeding tips

12. Eetplanning maken

Maak een eetplanning met maaltijden die je wilt gaan eten gedurende de week. Dit hoeft echt niet heel strict, maar meer een globale planning zodat je een beetje weet wat je wilt gaan eten. Ook dit draagt bij aan structuur en een zo normaal mogelijk leven.

13. Nieuwe recepten bedenken

Kijk wat je in je voorraadkast hebt en bedenk hiermee wat leuke recepten. Geen inspiratie? Op mijn blog heb ik een aantal lekkere recepten en kijk ook eens mijn meal prep vlogs. Hierin vind je de meest heerlijke gezonde gerechten die het zeker waard zijn om eens te maken. Wat ik vaak doe is zoeken op een ingrediënt op Pinterest. Stel ik heb een blik kidney bonen waar ik wat mee wil maken, dan zoek ik ‘kidneybonen recept’ en dan kijk ik wat er allemaal mogelijk is. Zo geef je je creativiteit een boost en zet je binnen no time iets lekkers op tafel.

14. Gezond blijven eten

Het is nu belangrijker dan ooit om gezond te blijven eten. Grote kans dat je in deze tijd wat meer stress ervaart. Het gevolg is voor veel mensen dat ze grijpen naar ongezonde overbewerkte producten, maar probeer juist te kiezen voor zoveel mogelijk pure voedingsmiddelen. Een gezond voedingspatroon kan de impact van stress helpen tegengaan door het immuunsysteem te versterken en de bloeddruk te verlagen.

Denk aan complexe koolhydraten zoals havermout, volkoren producten, maar ook bladgroenten zoals spinazie, vette vis (zalm, makreel, haring) en noten. Wanneer je kiest voor overbewerkte producten met veel suiker ontstaan er pieken en dalen in je voedingspatroon. Met als gevolg: dat je je het ene moment super goed voelt en het andere moment moe en lusteloos. Hierdoor verminderd je zelfcontrole omdat die suikers bepalen hoe je je voelt. Dus: hoe meer ups en downs in de suikerspiegel, hoe onevenwichtiger het humeur en hoe groter de kans op stress.

15. Voorkom eten uit verveling

Nu je steeds thuis zit liggen er meer verleidingen op de loer, doordat je ook kunt gaan eten uit verveling. Dit komt doordat je hersenen stimulatie nodig hebben en als je verveeld bent krijg je dit niet, waardoor je grijpt naar eten. Dit zorgt voor directe voldoening. Maar niet alle soorten voeding geven dezelfde voldoening. Een stuk selderij gaat het ‘m niet doen. Junkfood wel. Dit triggert het beloningssysteem in ons brein, waardoor ons lichaam dopamine vrijgeeft. Dit is een stofje die ons een goed gevoel geeft. Daarom is het ook zo belangrijk om je dag te beginnen met een doel. Als je druk bent en je hersenen dus stimuleert, eet je veel minder dan wanneer je de hele dag op de bank ligt.

Andere manieren om eten uit verveling te voorkomen:

  1. Zorg voor een vast eetritme.
    Hierdoor voorkom je dat je ineens een intens hongergevoel krijgt. Vergeet hierin niet te luisteren naar je lichaam. Honger = eten, vol = stoppen. Bewust eten is hierbij belangrijk.
  2. Drink voldoende water.
    Juist nu is dat belangrijker, maar honger kan ook worden aangezien als dorst. Vaak denk je dat je honger hebt, maar heb je eigenlijk dorst. Het is verwarrend en voor veel mensen lastig om dit verschil te kunnen ontdekken. Als je net gegeten hebt en je merkt dat je nog steeds trek hebt, is de kans klein dat je alweer honger hebt. Drink daarom een glas water en kijk hoe je je een half uur later voelt.

    3. Eetdagboekje bijhouden.
    Inzicht is enorm belangrijk. Vaak denken we dat we ‘niet zoveel eten’ maar we zijn ons ook niet bewust van hoeveel calorieën een bepaald voedingsmiddel bevat. De kans is groot dat je gaat overeten. Houd voor het idee eens een voedingsdagboekje bij. Dit kan bijv. met de app Myfitnesspal. Na een paar dagen krijg je een goed beeld van jouw voedingspatroon en heb je inzicht in jouw goede en slechte eetgewoonten. Hier kan je dan stapsgewijs wijzigingen in doorvoeren waar nodig.

    4. Kies voor voeding wat je een langer verzadigd gevoel geeft.
    Denk aan genoeg eiwitten uit bijvoorbeeld kwark, vlees of vleesvervangers of bonen, complexe koolhydraten zoals havermout, volkoren brood of pasta en gezonde vetten zoals avocado, vette vis en noten. Hoe langer je verzadigd bent, hoe minder die cravings zullen opspelen en hoe minder snel je gaat eten uit verveling.

16. Alles omtrent voeding opschrijven

Merk je dat je echt vastloopt en veel stress krijgt omdat je zoveel toegang hebt tot allerlei eten? Weet dan dat je hier de komende tijd even niet onderuit komt en je moet toch enigszins leren leven met al het eten binnen handbereik. Hoe houd je hierin meer zelfcontrole? Een goed begin is om gedachten en emoties omtrent eten op te schrijven, zodat je jezelf leert kennen. Je krijgt inzicht in hoe je eet en waarom je eet en dit is enorm waardevol. Het is een lastige strijd tussen een gezonde bewuste keuze maken of kiezen voor genieten, maar het begint allemaal in je hoofd, bij je mindset. Ik heb deze manier van voeding loggen ook toegepast toen ik begon met het FODMAP dieet omdat ik moest weten waar mijn buikklachten vandaan kwamen. Ik schreef voor en na het eten precies op hoe ik me voelde en dit gaf enorm veel waardevolle inzichten. Praktische tips kunnen voor even helpen, maar uiteindelijk moet je toch je mindset eerst aanpakken, want als die rustig is gebeuren er hele mooie dingen!

Be safe!

Ik hoop dat je veilig bent en dat jouw omgeving veilig is. Ik hoop dat je jouw verantwoording neemt waar je kunt en dat je bewuste keuzes maakt. Denk aan je medemens en help waar je kunt. Heel veel sterkte en succes in deze moeilijke tijd. Samen komen we er doorheen!!!

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here