Gratis Home Workout Programma

In deze Fit Talk: gekke situaties door Corona, ik heb een home workout programma voor je en mijn vooruitgang werd achteruitgang: ik viel niet meer af en kwam alleen maar aan…

Gekke situaties

Nou dit is je zeker weten niet ontgaan, want het was afgelopen week anders dan normaal! Door de Corona maatregelen bleef ik thuis werken, want ik had milde klachten. Keelpijn, snotneus en lichte hoofdpijn. Ondanks dat ik heel veel extra groente had gegeten, gemberthee met citroen dronk en aan de Trachitol was, bleven de klachten aanhouden. Dus voor alle veiligheid was thuis voor mij de beste plek. Niet alleen mijn kantoorbaan verschoof naar thuis, ook de gym ging dicht. Ik was er al een tijdje bang voor, maar toen ik het definitief hoorde kwam ik meteen in actie. Ik ging online shoppen, kocht een set dumbbells en verzamelde al mijn andere sportmaterialen om een mini home gym te bouwen. Want even serieus: 3 weken zonder krachttraining? Dat lukt mij niet. Ik moet en zal sporten, dus dan maar thuis.

Meebewegen & veerkrachtigheid

Op Instagram gaf ik het ook al aan: je moet een bepaalde mate van veerkrachtigheid hebben en kunnen meebewegen met zoiets groots. Dit gebeurt allemaal buiten onze controle en we moeten het doen met wat ons wordt opgelegd. In dit geval wordt er geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven, dus dan doe je dat gewoon. Zoiets biedt juist weer heel veel nieuwe mogelijkheden en kansen. Ik train namelijk nooit thuis en nu ben ik verplicht dat wel te doen. Dus tijd om een leuk schema te maken, spulletjes te verzamelen en er tegenaan te gaan. Ik zie dit juist als een kans om jullie inspiratie te bieden op een ander vlak en te helpen waar ik kan. Gaan zitten mokken over de situatie of je eindeloos zorgen maken gaat niet helpen. Kijken wat je kunt doen met wat je hebt kan in het begin even lastig zijn, maar zoals voor alles geldt: als je er eenmaal jouw weg in hebt gevonden gaat het ongetwijfeld super!

Home workout programma

Ik heb voor de komende tijd een home workout programma opgesteld met oefeningen die je thuis eenvoudig kunt doen. Het enige wat je nodig hebt is een setje dumbbells (of flessen water) en een fitness elastiek. Als je thuis aan de slag gaat is het belangrijk dat je het zoveel mogelijk benaderd als hoe je dit zou doen in de gym. En vooral nu gebruik maken van een schema, zodat je doet wat je moet doen. Thuis zijn meer afleidingen en is het makkelijker om af te wijken van je workout, maar met een schema houd je hier structuur in. En grote kans dat je samenwoont met andere mensen, dus ook daarin schuilt de afleiding. Pak je focus door je koptelefoon op te doen, zodat je jezelf even volledig isoleert en je je 100% kunt richten op je workout.

> Je vindt de schema’s in mijn Instagram highlights, daar kun je ze screenshotten.
> Liever downloaden? Klik dan hier en download alle workouts.

Geen vooruitgang, maar achteruitgang

Ja, dat lees je goed. Begin maart zag ik het al in mijn statistieken: mijn gewicht bleef gelijk. Ik dacht, ‘nou dat komt wel weer goed!’ Maar dat had ik verkeerd gedacht. Ik kwam juist meer aan. En toen dacht ik: ‘nee dit komt niet goed, dit gaat de hele andere kant op!’ Heel eerlijk: ik voelde me teneergeslagen. Ik dacht hoe kan dit nou? Ik doe zo hard m’n best. Maar toen ik echt goed ging nadenken kon ik genoeg ‘gaten’ in mijn workouts en voedingspatroon vinden die dit resultaat teweeg hadden gebracht. Ik nam alles onder de loep en ging stapsgewijs aan de slag:

1. Zelfreflectie
– Wat heb ik gedaan?
– Hoeveel heb ik écht gegeten?
– Wat is het weekgemiddelde van mijn voeding?
– Heb ik veel stress gehad?
– Heb ik meer zout gegeten?
En zo voorts.

2. Wat kan beter?
– Wat kan ik nu doen om nieuwe stappen te maken?
– Evaluatie zelfreflectie.
– Wat heb je gedaan en waarvan weet je dat je het beter had kunnen doen? Waar heb je steken laten vallen?

3. Plan van aanpak.
– Actiepunten maken
– Wat is nu haalbaar?
– Waarvoor doe ik dit? (herhaling van ‘why’)
– Plan van aanpak vormen met nieuwe tactieken.

Dit vind je overigens ook terug in een van mijn podcast afleveringen. Deze had ik direct die dag dat ik het ontdekte opgenomen, dus zeker de moeite waard om die eens te beluisteren omdat je dan echt goed hoort hoe ik erover denk en hoe ik er mee om ga. Ga naar de podcast op Spotify.

Back on track

En toen ik mijn prioriteiten weer op orde had gebeurde het: mijn gedrag veranderde langzaam maar zeker. Ik at nog beter, bestelde dit keer even geen thuisbezorgd en had mezelf beter in de hand. Ook ging ik meer bewegen, deed ik beter mijn best in de gym en zorgde ik ervoor dat ik mijn stappendoel zoveel mogelijk behaalde. En dat voelde meteen al super goed. En door dit gevoel kreeg ik alleen maar meer motivatie. Want zo is het: motivatie ontstaat door actie. Hoe klein die acties ook zijn, het geeft je een boost! Dus de komende tijd ga ik gewoon lekker door zoals ik de afgelopen week heb gedaan. Maar dan zonder de gym, want die is nu thuis.

Heel veel succes en sterkte de komende tijd met alle nieuwe (gekke) wendingen. Probeer altijd te kijken naar wat je wél kunt doen i.p.v. wat er allemaal niet kan. Doe wat je kunt met wat je hebt. We can do this!!

DELEN

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here