ontwikkelingen na 2 weken thuis corona

In deze Fit Talk: dit zijn de ontwikkelingen na 2 weken veel thuis zitten, waarom ik niet meer meal prep en een update over mijn huidige voedingspatroon tijdens het Coronavirus.

Ik heb mijn weg gevonden

Door het Coronavirus zitten we massaal thuis. Geen sportschool, niet naar kantoor, alles gebeurt thuis. Hoewel ik het in het begin enorm wennen vond, ging deze tweede week al veel beter. Ik heb altijd even tijd nodig om me goed aan te kunnen passen op een bepaalde situatie, maar als ik eenmaal mijn weg heb gevonden gaat ‘t super. Er zijn een paar opmerkelijke dingen die ik heb ervaren of voelde, en die wil ik vandaag graag met jou delen!

Ontwikkeling 1. Onthaasten

Louella vóór verplicht thuiszitten:
6:30 – De wekker gaat, snel snel klaarmaken, ga ik iets ontbijten? Nee, ik ga fasted trainen. Hoe laat is het? Oh, 7 uur, oke, even snel make-up. 7:30 richting de gym. Trainen en wat cardio. Hoe laat is het? 9 uur alweer, oké, ik train tot half 10 en dan door met de to do list. Eenmaal thuis ga ik full focus aan de slag met mijn taken en tegen een uur of 12 ga ik lunchen. Wel snel, want er is genoeg te doen. Rond 3 uur ben ik klaar met werken en parkeer ik mezelf voor de tv. Ik kan nog niet volledig ontspannen want de to-do’s voor de volgende dag hangen alweer in mijn hoofd.

Louella nu:
6:30 – De wekker gaat. Wat zal ik ontbijten? Oh, ik maak lekker een ei! Ik kijk door het keukenraam en zie een mooie zonsopkomst. Ik pak mijn telefoon erbij en maak een mooie foto. Ik zet een kopje thee en ga met mijn ontbijt aan de eettafel zitten. Geen social media, gewoon bewust eten en drinken. Ik maak nog een kop thee en loop naar mijn werkkamer. Zet de computer aan en reflecteer op gisteren en wat ik vandaag kan doen. Ik maak een kleine lijst en begin met de eerste taken. De zon schijnt lekker, rond 11 uur ga ik even wandelen. Ik geniet van de natuur, luister vrolijke muziek en als ik weer binnen ben maak ik een lekkere lunch. Ik eet rustig en bedenk me wat ik vanmiddag écht nog af wil hebben. Niet heel veel meer, dus ook nog tijd om lekker te gamen! Woohoo!

Zoals je in beide verhalen kunt zien is er nogal wat verschil ontstaan. Voordat dit alles gebeurde moest ik van mezelf zo snel mogelijk naar de gym en die to do list erdoor knallen. Nu merk ik dat ik meer focus leg op rustig aan, ontspannen en meer bewust in het moment leven. Door het onthaasten geniet ik van de kleine dingen wat me een fijn gevoel geeft. Sommige dagen zijn iets drukker dan de andere, maar ook dan focus ik ook heel veel op ontspanning en dat voelt goed.

Ontwikkeling 2. Ik focus minder op eten

Dit had ik niet verwacht. Ik dacht: zodra ik thuis zit krijg ik mega snack attacks omdat ik allemaal eten binnen handbereik heb. Maar dat is dus niet het geval. Ik ben meer bezig met wat ik wil doen en hoe ik mijn tijd wil besteden waardoor ik vaak ook te druk ben om te eten, of om aan eten te denken. En met druk bedoel ik in dit geval ‘leuk druk’. Je kunt ook druk zijn met een spel bijvoorbeeld. Mijn vriend had de nieuwe Animal Crossing New Horizons gekocht en ik ben er verslaafd aan! Hierdoor denk ik amper aan eten en wil ik alleen maar met het spelletje bezig zijn. Maar ook nu ik thuis werk (ik werk als grafisch vormgever 3 dagen) heb ik amper behoefte om ongezond te gaan snaaien. Ik denk dat dit deels komt doordat ik me er bewust van ben dat ik nu iets minder intensieve beweging heb, waardoor ik ook oplet. Daarbij heb ik absoluut geen zin om Corona te krijgen, dus gezond eten staat nog hoger in mijn prioriteiten lijstje. Daarom blijf ik zoveel mogelijk binnen, vermijd ik supermarkten behalve als ik écht iets nodig heb en wandel ik op plekken weinig mensen komen. Focus op gezondheid is nu nog belangrijker, dus dat neem ik serieus.

Geen meal preps

Normaal doe ik ook aan meal preppen en heb ik al mijn snacks en maaltijden uitgedacht voor de 3 werkdagen. Nu is dat niet aan de orde want ik ben gewoon thuis. Ik ben minder bezig met het leven van ‘eetmoment naar eetmoment’ en dat geeft rust. Op werk denk ik rond 11 uur al snel: ‘oh, zometeen maar eens die snack nemen.’ Terwijl ik dan misschien nog niet eens heel veel trek heb. Maar omdat het ‘gepland’ staat, ben ik sneller geneigd om het alsnog te eten. Nu luister ik alleen naar mijn lichaam. Wanneer ik honger heb eet ik (gezond dus!) en wanneer ik dit niet heb, gewoon niet. En dit werkt heel fijn voor me.

Weinig cravings

Cravings zijn er ook amper. Ik weet dat veel mensen hier nu veel last van hebben en dat de hele voorraadkast geplunderd wordt. Maar onthoud ook dat je dit zelf allemaal in huis haalt. Woon je samen dan kan het iets lastiger zijn als je partner dit soort producten wel koopt. Mijn vriend haalt ook allerlei ongezondere dingen in huis, maar daar blijf ik vanaf. Hij weet ook dat hij dit mij niet hoeft aan te bieden. En zoals ik net al zei, het is nu nog belangrijker om goed voor jezelf te zorgen en je energieniveau op pijl te houden en dat lukt gewoon niet met die overbewerkte producten. Grote kans dat je dan ook veel pieken en dalen ervaart in je energie en dat geeft al helemaal geen fijn gevoel. Je wordt er onrustig van waardoor je uiteindelijk in een vicieuze cirkel terecht komt.

> Voor meer tips voor mindset en voeding omtrent Corona, check even deze post.

Voedingspatroon tijdens het Coronavirus: Een fijne balans!

Je kunt wel stellen dat ik fijn in balans ben qua voeding en dat ik mijn doelen nog steeds voorop zet. Ik merk dat ik droger wordt, maar op moment van schrijven ben ik ongesteld, dus het wegen laat nog even op zich wachten. Ik voel aan alles dat ik nu wel weer vooruitgang aan het boeken ben, dus dat is erg fijn! Ik hoop dat alles snel weer een beetje normaal is, maar voor nu red ik het op deze manier ook prima.

Hoe zit dat bij jou? Houd je het nog een beetje vol?

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here