weinig tijd en toch fit worden

Fit worden als je weinig tijd hebt kan een enorme uitdaging zijn, maar met deze 6 kleine veranderingen kom je al snel een heel eind!

Ik kreeg laatst de vraag hoe je met weinig tijd en minimale moeite je toch fitter en gezonder kunt gaan voelen. Deze 6 kleine veranderingen kunnen je helpen bij het afvallen maar zijn ook onwijs handig als je je gewoon wat fitter wilt voelen.

Weinig tijd en tóch fit worden: Sporten

1. Geen tijd voor ‘gedoe’

Geen tijd om lang te sporten en al het ‘gedoe’ er om heen? Lees: naar de sportschool, omkleden, trainen, douchen, weer omkleden en dan weer naar huis. Ik kan me goed voorstellen dat je alleen bij deze gedachte al geen zin meer hebt om te sporten. In dat geval is het slim om je workout uit alledaagse dingen te halen. Denk aan de volgende trucjes:

  • Een paar keer squatten voordat je echt op de wc gaat zitten.
  • Tijdens je pauze op werk een stukje gaan wandelen met muziek op zodat je een echte power walk kunt doen.
  • Calf raises als je stilstaat om te wachten tot je koffie klaar is, als je in de rij staat in de supermarkt, tijdens het tandenpoetsen, noem maar op!
  • Zo vaak mogelijk de trap pakken.
  • Naar je werk fietsen en zoveel mogelijk met de fiets doen. Ook beter voor het milieu.
  • Buikspieroefeningen voordat je ‘s avonds onder de douche stapt.

Als je naast deze kleine dagelijkse oefeningen ook nog 2-3 keer naar de sportschool kunt gaan en dan écht gaat knallen, zul je zien dat je je al snel fitter gaat voelen. Je hoeft niet 5-7 keer per week te trainen om aan je droomlichaam te werken. Al deze kleine veranderingen kunnen al een enorme impact hebben op je lijf. Vooral als je hiervoor eigenlijk nooit gesport hebt. Alle beweging wat je kunt pakken is mooi meegenomen.

2. Doe wat je leuk vindt

Ik schrijf net dat je naar de sportschool moet gaan en dat je vaste dagen daarvoor moet inplannen, maar de gym is niet de enige plek waar je aan je lichaam kunt werken. Dat kun je overal doen! Misschien ben je wel gek op zwemmen en intensief baantjes trekken. Lijkt het je leuk om te gaan kickboxen? Neem een keer een proefles. Zoek een sport die jou het meest aanspreekt om zo genoeg motivatie te krijgen én vast te houden. Waarom zou je iets doen wat je niet leuk vindt? Daar is het leven veel te kort voor, dus zoek iets waar je echt passie voor hebt. Dan zul je merken dat het vrijwel vanzelf gaat omdat je er veel plezier in hebt en het leuk vindt om te doen.

3. Fitness friend

Nothing wrong with a little healthy competition! Zoek een fit friend waarmee je samen kunt gaan sporten. Het kan onwijs goed werken om samen met iemand te gaan trainen. Maar niet alleen dat. Ook qua voeding kan je elkaar heel goed gemotiveerd houden omdat je met hetzelfde bezig bent en vergelijkbare doelstellingen hebt. Stel nou dat jouw fit friend een dag véél beter heeft gegeten dan jij, kan dat je enorm motiveren om het zelf ook beter te doen. Dat inspireert en motiveert. En op momenten dat je het even niet meer ziet zitten en totaal geen behoefte meer hebt om te gaan trainen of deze nieuwe leefstijl vol te houden, heb je jouw vriend(in) om je te helpen herinneren waar je dit allemaal voor doet.

weinig tijd

Weinig tijd en tóch fit worden: Voeding

1. Calorieën tellen is niet nodig

Je hoeft je calorieën niet te tracken. Vaak zorgt dit juist voor een extra drempel omdat het zoveel werk lijkt. Maar waarom zou je een fitness app niet gewoon gebruiken om jouw kennis en inzicht in voeding te vergroten? Zo creëer je wat meer bewustwording en weet je beter wat je precies eet. Want wat er heel vaak gebeurt is dat er gedacht wordt: ‘dit bevat vast maar 120 calorieën.’ Er worden aannames gedaan. Maar het kan zomaar zijn dat hier feitelijk gewoon het dubbele in zit en dan kom je bedrogen uit. Als je de moeite had genomen om even te kijken hoeveel calorieën iets werkelijk bevat, kan dat je onwijs veel schelen. Dit heeft vooral veel impact als je dit een lange tijd zo door blijft doen. Je denkt dat je je aan je budget houdt, maar ondertussen eet je misschien wel het dubbele. Dat is zonde. Je krijgt door het opzoeken direct inzicht in welke producten goed zijn en welke minder goed. Je kunt hiervoor LifeSum of MyFitnessPal gebruiken. Beide erg handige apps om je on track te houden!

2. Drink meer water

Drink meer water en laat frisdrank staan. Dit is een makkelijke switch want van frisdrank krijg je vaak een enorm opgeblazen gevoel. Ook bevatten light drankjes vaak allerlei stoffen zoals aspartaam, waar je liever niet te veel van binnen wilt krijgen. Natuurlijk is dit geheel jouw eigen keuze, maar denk aan alle opties die je nog wél hebt! Koffie, thee, Crystal Clear (met mate) en zero limonades. Genoeg vervangers om frisdrank te laten staan. En tja, misschien vind je water niet zo lekker, maar het kan je wel ondersteunen bij het afvallen want het geeft een verzadigd gevoel. Je kunt zelfs trek krijgen terwijl je dat niet eens echt hebt. Dit kan komen doordat je te weinig water hebt gedronken. Dus bespaar die overbodige calorieën en blijf drinken. Je hebt ‘t nodig.

3. Pak kleinere borden

Dit kan zoveel schelen. Het lijkt namelijk alsof er meer eten op je bord ligt (omdat je bord kleiner is) maar eigenlijk houd je jezelf (en je hersenen) dus gewoon voor de gek. Je zit veel sneller vol en dat scheelt je ook weer heel wat calorieën.

Kleine veranderingen vormen een groot geheel

Met deze kleine veranderingen kun je echt al heel ver komen. Het is geen rocket science, maar je moet het wel doen. Actie, actie, actie! Onthoud dat je echt niet 7 keer per week naar de gym hoeft, dat meal preppen niet nodig is om jouw droomlichaam te bereiken en dat het al helemaal overbodig is om jezelf uit te hongeren. Blijf goed en gezond eten en doe wat je kunt met wat je hebt!

DELEN

3 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here